Puss på dig grodan

Att våga vara sig själv, att våga visa vem man är och att våga visa sina känslor visar på styrka. Att ha en fasad och att sätta upp en mur omkring sig visar på svaghet.

Män som är trygga i sin manlighet vågar visa sin "mjuka" sida och kvinnor som är trygga i sin kvinnlighet vågar visa sin naturliga maskulina sida.

Vågar man vara modig och visa vem man är, så blir man stärk om man inte redan är det.

Och vad har grodan med det att göra? Det är kanske där mannen som är trygg i sin manlighet gömmer sig..




Postat av: nina

Har ni läst psykopatens blogg?

http://nimrodofobi.blogspot.com/

Oerhört rått och välskrivet!
Han skriver om våra värsta mardrömmar och får oss att älska dem.
Helt förförande och oemotståndligt.

2009-12-25 @ 13:21:43
URL: http://nimrodofobi.blogspot.com/
Postat av: Beate

1. Tycker du är otrolig fin i din nya bh. Kul med människor som har självförtroende och -distans. Eloge:-)))
2. Kunde inte har sagt det bättre. I det avseendet är vi "lika".
3. Hoppas mannen kliver ur grodan för dig att "bedömma".

2009-12-25 @ 13:32:42
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: anne

Har du hittat en groda att pussa på!?! :)

2009-12-25 @ 13:43:09
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Hillevi

så sant!
Mmm,omelett är gott. Du, jag funderade på risgrynsgröt och LCHF, det är ju "ovan jord" och fet mjölk? Vet du?

2009-12-25 @ 13:46:36
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: Hillevi

Jajo, det visste jag ju egentligen.
Men, jag tror att det är nyttigt med lite fyfy ibland, i alla fall för själen... :-D

2009-12-25 @ 14:00:56
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: Janne

Då är nog jag en svag människa. Det är ytterst få människor som jag visar MIG för.

Jag tror att man kan ha en fasad även om man visar sin mjuka eller maskulina sida ibland. Har man en gång satt upp muren är det mycket svårt att riva den. Det krävs en speciell typ av människa som man verkligen har förtroende för och även då är det svårt.

Du får nog fortsätta leta bland grodorna för att hitta den perfekta mannen. ;D

2009-12-25 @ 14:11:04
Postat av: anne

Visst vet jag att du har ett utmärkt liv, men du är ibland litet klurig och kryptisk så jag funderade om det låg något och skräpade mellan raderna...;)

2009-12-25 @ 14:14:59
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Gun

Det är sant, men det kan vara så att man inte visar hela sig i alla situationer. Alla har nog svagheter som de behöver jobba med, eller?

2009-12-25 @ 14:21:04
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Robert

Styrka kanske är att vara medveten om sina svagheter och våga erkänna dem?

2009-12-25 @ 14:39:12
Postat av: Ellis

Man skall vara sig själv - för alla andra är upptagna.

Jag tycker att man alltid skall säga sitt tycke, hur långt kommer man med att fejka?

2009-12-25 @ 14:40:07
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Em

Janne: DU tycker att det krävs en speciell typ av människa. Det MÅSTE inte vara det om du är modig.. Jag har själv levt med en fasad i över 40 år och rev den när jag förstod att jag är min egen räddning, att min fallskärm alltid är mig själv. Men det roliga är att när jag äntligen vågade så fick (och får) jag en enorm positiv respons. Det handlar om mod, inget annat. Sen har Gun en poäng (som alltid ;))..

Gun: Det håller jag med om. Jag menar en fasad i sin helhet. Sen finns det bitar eller områden som man inte vill visa av olika orsaker och det skall man få låta bli också om orsakerna inte är ett hinder för vidare utveckling. Det är viktigt att ha en privat sfär, men det behöver inte handla om ens svaga sidor. Med fasad menar jag mer helheten, den vi verkligen är, den skall vi inte dölja och ju mer jobbigt vi tycker det är att visa den, ju mer har man att vinna på att verkligen göra det.

Sen är jag inte världsmästare i ämnet.. :D

2009-12-25 @ 14:41:46
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Janne & Gun:

PS! Vad jag menar är att man behöver inte vara öppen om allt, en fasad är ju mer att man döljer sin personlighet. En människa utan fasad kan mycket väl vara rätt hemlig av sig ändå.

2009-12-25 @ 14:52:21
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Gun

Sv: Jag håller med dig till 100%!

Sv 2: Hon skrattar ju inte hela tiden, men är väldigt nöjd av sig. Föräldrarna är medvetna om att de har tur och undrar när "smällen" ska komma, men jag tycker att de är så otroligt lugna och fina med henne så det kan vara det som bidrar till att hon är så förnöjd. Hon kan gnälla ibland. Det är tänder på gång och det kliar i munnen.

2009-12-25 @ 14:54:10
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Robert

Man får också komma ihåg att människor är olika och att vissa människor har lättare än andra att lämna ut sig själv.

Jag själv är inte alls bra på att lämna ut mig, och på att säga vad jag tycker och tänker. Senare har jag förstått att det bara är naturliga svagheter i mitt psyke. :)

2009-12-25 @ 14:59:40
Postat av: Em

Robert: Det kan mycket väl vara en styrka och inte en svaghet att vara försiktig med att yttra sig, det beror på situationen. Att inte ha en fasad är inte samma sak som att lämna ut sig. Man behöver inte vara öppen för att vara ärlig om vem man är, men att låtsas vara öppen när man inte vill vara det är att visa upp en fasad. Då är man inte sig själv. Så jag tycker det låter som att du INTE visar upp en fasad. ;)

2009-12-25 @ 15:03:25
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Robert

Det är sant. Jag är nog inte den som visar upp en fasad mot andra. Jag håller snarare tillbaks mig själv. ;D

2009-12-25 @ 15:09:37
Postat av: Robert

Jag läser som en kråka. Det var det där med en fasad utåt du menade från början? :D

2009-12-25 @ 15:11:58
Postat av: Janne

Tur att du la till ditt PS. Jag blev lite fundersam. NU håller jag också med dig till 100%. Lite tråkigt faktiskt. ;D

2009-12-25 @ 15:20:33
Postat av: Gun

Sv: Tack! Vad gullig du är!:)

2009-12-25 @ 15:30:01
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: tamara

det är ju mycket bättre. men jag antar att det är lättare när man bara är två och har ett vuxet (okej någorlunda vuxet) barn nu iaf, då är det väl inte lika mycket press. men vad bra att ni firar på ert sätt, det är så det ska vara!

2009-12-25 @ 15:41:49
URL: http://milestogo.blogg.se/
Postat av: Em

Janne: Ja, detta blev ju platt fall. Skall vi gå över till sex istället? Jag lägger ut ett nytt inlägg.. Håll i kalsongerna! ;D

2009-12-25 @ 15:41:59
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Lisa P

Jag måste verkligen tacka dig för den här bra bloggen, jag läser här minst 3 ggr per dag och de är ett nöje, jag får alltid ett leende på läpparna.

2009-12-25 @ 15:51:47
URL: http://lisapaulsson.blogg.se/
Postat av: Patrik | Bloggliv.WS | Livet i Bloggform

Som vanligt har du rätt. Du är så klok ibland, så där typ varje dag. Jag brukar köra utan fasad och det håller bäst i längden. Sen är man ju olika öppen i olika situationer men så ska det väl vara också. Blir ju lite "fel" om man är öppen på "fel sätt" i "fel" situation.

2009-12-25 @ 16:11:51
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: -_-

Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.

2009-12-25 @ 18:27:18
Postat av: Amanda

Väldigt sant...fast i vissa fall är det samma sak för män som kvinnor. Det finns kvinnor som medvetet bygger upp en "maskulin" mur runt sig, och det är först när den bryts ner som den mjukare, feminina sidan kommer fram.

2009-12-25 @ 19:32:57
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/
Postat av: Ulrika

I längden blir det nog både tröttsamt och ohållbart att låtsas vara någon annan är den man är. Fuska lite med det yttre (make-up, kläder och sånt) gör väl de flesta av oss, men de inre egenskaperna måste få lysa igenom fasaden, annars lurar vi både oss själva och andra.
Vi är som vi är, och vi duger ändå.
Kram!

2009-12-26 @ 00:05:31
URL: http://fabulousforty,blogg,se
Postat av: Hedvig

Vilken fräck blogg du har!:D

2009-12-26 @ 16:40:21
URL: http://hedvigsofiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback