Murder, She wrote.

Jag förstår att ämnet "vaccinera eller inte vaccinera sig" är känsligt, men kan ni sluta skrika "Mördare!" efter mig på gatan nu?

Okej, jag överdriver, men det försiggår lite hets mot de som väljer att låta bli. Varför blir en del av de som redan har vaccinerat sig så arga när jag berättar att jag än så länge har valt att låta bli? De själva har ju skyddat sig och sina barn? Kan det finnas en liten gnutta rädsla för att de har gjort något som kan visa sig att de inte borde ha gjort? Vem som skyddar vem mest vet vi inte i dag, den ovissheten får vi leva med än så länge.

Att argumentera med någon som har vaccinerat sig när jag själv inte har gjort det är svårt. Jag har fortfarande ett val, de som redan har tagit sprutan har inte det och ställer sig i försvarsposition.

Jag har Googlat och Googlat och läst artiklar och inlägg som är både för och emot. Jag har kollat upp på YouTube och sett informationsfilmer och nyhetsutdrag. Ingen kan i dag med 100% säkerhet säga vad som är det bästa alternativet i slutändan. Så låt mig göra som jag gör, så gör ni som ni gör!

Mitt ställningstagande är efter hur JAG lever, vilken information JAG har fått och vilka sjukdomar jag har och dessutom är jag öppen för att ändra mig om jag får information som gör att jag känner mig övertygad om annat.


Så! Nu har jag spottat klart..



Postat av: absolutjohan

Kan inte annat än att hålla med!
Själv kommer jag inte heller vaccinera mig, alldeles för mycket oklar info om det hela.

2009-11-24 @ 15:03:46
URL: http://absolutjohan.se
Postat av: Carolina

Precis, och jag tipsade henne endast pga att hon själv hade en tävling i sin blogg. Tänkte att det kunde vara roligt för henne att delta i något när hon själv har. Men, fel av mig.

Haha, det har du nog rätt i. Aliens är mystiska ting! Ungefär som pasta och Brad Pitt.

2009-11-24 @ 15:07:23
URL: http://traitorsneverplayhangman.blogg.se/
Postat av: Gun

Det är väldigt svårt att veta vad som är bäst och alla måste få göra som de själva känner. Man är inte mördare för att man avstår. Alla har olika utgångsläge och de som är rädda för influensan får ju vaccinera sig helt enkelt. Bara synd att det tar sån tid att ge alla som vill ha vaccinet. Hälften kommer ju att hinna bli sjuka ändå.

Sv: Det spelar ingen roll att vi ser på det på olika sätt. Jag utgår från mig, och är orolig för mitt lilla barnbarn, som precis blivit så "stor" att hon ens FÅR vaccinera sig. Och jag vet inte om de tänker låta henne vaccineras heller. Därför är jag lite orolig. (Jag är även orolig för att vaccinet kankse inte är så himla bra när man är så liten som hon..)

2009-11-24 @ 15:11:34
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ellis

Mördare? Det är ju ens egna liv som är i fara - borde de inte skrika "självmordsbenägen idiot" istället? :D

2009-11-24 @ 15:13:33
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Em

Ellis: Än så länge dör det fler människor av andra influensor. Men klart, det kanske visar sig att mitt beslut blev rena självmordet.

2009-11-24 @ 15:19:27
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Anna E

Hets mot folkgrupp? Olagligt. dryg Det är tragisk att det har gått så pass lång ändå...det är ju rena slagsmålet om vaccinet och mycket fuskande i sig att få tag på vaccinet med gräddfiler och f-n och hans moster och det kallar jag att vara SJÄLVISK och inte de som väljer att inte vaccinera sig. Har hela tiden varit mot vaccinet och är det fortfarande, men väljer ändå att ta det, konstigt? Kanske? Men, rädd är jag ändå inte oavsett om jag tar det eller blir utan eftersom det tar slut fort. För frågan är ändå hur skyddad du är egentligen? Skyddar andra? Du kanske redan bär på influensan innan du hinner vaccinera dig, hur pass skyddar du andra då (viruset kanske dör)? Är det inte så att du egentligen bara skyddar dig själv? Några säger nej till det och några säger ja till det...tar själv i saker som andra tagit i UTAN att ha tvättat händerna efter (utom på toan då eller om jag tagit i kladd så klart!), varit runt personer som nyst och hostat i min närhet, min sambo var på en kryssning i helgen som var (rock at sea), proppfullt med människor...kommer hem igen...fortfarande inte sjuka...borde inte vi insjuknat rätt snabbt i så fall? Vi är ju ändå smittohärdar?

2009-11-24 @ 15:19:59
Postat av: Anna E

Folk dör hela tiden oavsett det handlar om svininfluensan, influensan, genom olycka eller annat.

Kolla på de som klarar sig i stället och inte enbart fokusera på de som dog...

2009-11-24 @ 15:25:55
Postat av: femman

Ja, det är verkligen så att man känner att man SKÄMS över att man inte tagit den där jävla sprutan! Törs knappt själv berätta det för folk ens :-o

HELT omöjligt att veta vad som är rätt och fel i denna sprutfråga.. och iom att jag känner mig så tveksam, så avvaktar jag..

2009-11-24 @ 15:27:19
URL: http://femmanfem.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Jag får väl skriva som du skrev hos mig: Du är rätt på det!
Jag ska inte heller vaccinera mig. Jag tycker hela vaccinationshetsen är löjlig. Först och främst lite statistik: Den vanliga flunsan är tre gånger värre. När fem personer dör i svininfluensan dör femton i vanlig influensa. Trafikdödligheten däremot är tio gånger värre. När fem personer dött i svininfluensan och femton i den vanliga, så har femtio personer dött i trafiken. Inte massvaccinerar vi mot trafikdödlighet? Okej, det går visst inte. Men se det såhär: Har vi någon lag som säger att alla i trafiken måste ha lampa eller reflex? Nej, fotgängare slipper fortfarande, trots att de är oskyddade.

Så till det medicinska. Vad finns i den där sprutan egentligen? Vad är det jag sprutar in i min kropp? Vad kan hända om man tar den? Hur länge har den testats? Hur noga? När jag väljer att stoppa något i munnen är jag kanske inte lika noga, eftersom jag litar på min magsäck. Men om jag ska spruta in något direkt i mitt blodomlopp så vill jag veta vad det är! Och jag säger som dottern din: Vem vet? Om tio år är jag kanske den enda kvar som kan gå framlänges?

2009-11-24 @ 15:31:49
URL: http://metrobloggen.se/cutielicious
Postat av: Beatrice

Och ja just det. Folk argumenterar att de tar vaccinet för att inte smitta andra. Men vem sa att man plötsligt har inbyggd alkogel i handflatorna för att man tagit ett vaccin? Säg att Kalle har svininfluensa. Han hostar i sin högra hand. Strax därpå kommer Lisa in på hans kontor och de båda skakar hand. Lisa är vaccinerad, så hon blir inte sjuk. Men strax kommer Pelle in på samma kontor och Lisa skakar hand med Pelle, som inte tagit vaccinet. Och vips så är Pelle sjuk!

Så nej. Man smittar inte mindre för att man tar en spruta.

2009-11-24 @ 15:34:37
URL: http://metrobloggen.se/cutielicious
Postat av: Brutala Bloggen

Haha, jag har nog missat allt du pratar om.

men så har jag ju brutit mitt tidiga nyårslöfte om att läsa tidningen varje dag också. Ignorence is bliss? Verkar så i detta fall =)

2009-11-24 @ 15:36:12
URL: http://metrobloggen.se/ruv
Postat av: lea

Det är en klurig diskussion tycker jag.
Själv har jag också valt att Inte vaccinera mig, inte än. I vårat län är redan ca50% vaccinerade och jag känner inte hetsen av att stå i kö, känns som att jag har större chans att dö i kön dit än i svininfluensan.. haha..

menmen, hemma är det svårt. Här är 2för och jag Emot...

2009-11-24 @ 15:42:19
URL: http://frokenlea.blogg.se/
Postat av: Gun

Sv: Jag vet verkligen inte vad som egentligen är bäst (det vet väl ingen), men det känns som jag borde vaccinera mig. Jag tycker det är lite läskigt att det främst är unga som blir jättesjuka och dör och har blivit lite hönsig sedan jag fick barnbarn:)

2009-11-24 @ 15:49:09
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Diana

Kan inte förstå anledningarna till att inte ta vaccinet. Det är samma vaccin som det som används till influensan varje år, bara att stamcellerna har bytts ut så det är inte något fritt främmande som har tagits fram och som man bara hoppas skall förebygga svininfluensan. Visserligen är det inte helt säkert att den skyddar, men det är hela 90% chans.

Skulle ditt val endast påverka dig själv och om det endast vore DU som kommer att drabbas av att du inte tagit vaccinet skulle jag troligen låta detta vara (och med det menar jag alls inget personligt eller elakt). Nu är så dock inte fallet, för tar du ej detta vaccinet ökar risken för att andra drabbas. Tar du den blir du(nästan helt) imun och risken för att andra drabbas blir betydligt, betydligt mindre.
Tänk dig att världen är som ett rum och alla i det rummet är imuna utom en som är sjuk i svininfluensan. Är resten av dessa imuna kan sjukdomen inte spridas vidare, utan dör ut. Finns däremot flera som inte har tagit vaccinet i detta rum, blir dessa sjuka och sjukdomer fortsätter att spridas.

Så självklart kan du göra ditt val, men jag vill att du ska vara medveten om hur egoistisk det är och att flera kan då bli smittade på grund av att DU inte tagit din spruta.

2009-11-24 @ 15:55:54
Postat av: Diana

SV till Beatrice:
Inte på det sättet du uttrycker det, men om Pelle också tagit sitt ansvar och vaccinerat sig kanske han inte heller hade blivit sjuk eller hur?
Hade dessutom kalle OCKSÅ Vaccinerat sig hade han inte ens startat denna kedja, och därmed inte smittat Pelle som inte hade vaccinerat sig trots att han borde.
Så; Jo, man minskar risken med att smitta andra genom att ta sprutan.

2009-11-24 @ 16:01:16
Postat av: Maria

Jo du har inbillat dig rätt :) Men samtidigt så vill jag inte "kräva" massa av henne för då är jag rädd att jag ska förlora henne på grund av det. Säger jag hur jag känner så är jag också rädd att förlora henne eftersom hon kanske inte kan vara mig "till lags". Varje gång jag inte får respons på det jag skriver/säger så känner jag mig övergiven liksom. Tyvärr så är det ingen som har fattat det och jag vet att det kommer från massa gammalt skit, något som jag får jobba med och jag gör så gott jag kan, försöker att inte brusa upp så mycket och att istället tänka att det finns säkert en anledning till varför personen inte svarat. Men samtidigt så är jag också människa med känslor som jag vill få respekt för. GASH! Det är så svårt att vara människa så jag blir tokig!!!
Kram

2009-11-24 @ 16:05:15
URL: http://hundramil.blogspot.com
Postat av: pubes

sv: haha mycket möjligt! ;)

2009-11-24 @ 16:09:52
URL: http://pubes.blogg.se/
Postat av: Em

Diana: Man har stärka indikationer på att till ex ADHD har med vaccinationer att göra. Vem är egoistisk då? Hur många procentuellt dör av svininfluensan i förhållande till andra influensor? Varför reagerar regeringen just nu, på denna influensan? Jo, den är ett hot mot staten och BNP! Vad orsakar vaccinet rent genetiskt? Hur länge är du immun mot vaccinet OM du blir det (ca 10 månader)? Vad är det som säger att du inte smittar andra även om inte DU blir sjuk? Varför erbjöd man i Tyskland en vaccin åt folket och en annan till regeringsmedlemmar (som då innehöll mindre gifter, men var dyrare). Svininfluensan är en mycket mild form av influensa, om du får den får du en immunitet som även skyddar dig (åtminstone delvis) mot senare mutationer av influensan. Det gör inte vaccinet, så NÄR det kommer en allvarligare variant hit (influensor BRUKAR mutera, en naturlig utvekcling) har du sämre skydd eller rättare sagt, inget alls.

Sen om detta är korrekta fakta eller inte vet jag ej, men det är hämtat från olika källor som uppges vara tillförlitliga som till ex forskare, läkare etc.

2009-11-24 @ 16:10:43
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

www.svininfluensan.com = mycket olika typer av information.

2009-11-24 @ 16:13:58
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: pimpXprincess

Jag håller med, det är allas egna val. Själv har jag valt att inte ta sprutan. Jag känner att jag hellre eventuellt blir sjuk i svininfluensan än att spruta in kvicksilver och annat som ger garanterade biverkningar och dessutom kanske inte ens skyddar mot influensan. Att jag inte tar sprutan drabbar inte någon annan än mig själv och andra i min omgivning som har valt att inte ta sprutan, så jag förstår inte varför folk bryr sig. Om dom är så rädda för influensan kan dom ju ta den själv och därefter vara lugna.

2009-11-24 @ 16:23:05
URL: http://pimpxprincess.blogg.se/
Postat av: Lola

OK, då vet vi det. Ytterligare en sak man fått veta om sin omgivning som var såå intressant.
Ursäkta spydigheten =0)

2009-11-24 @ 16:26:55
Postat av: Mia systeryster

Det var en rejäl spottloska det."torkar mig om ansiktet"Men faktum är att jag håller med dig. Jag har heller inte bestämt mig färdigt ang.vaccineringen.Trodde jag hade bestämt mig för att ta den, men då fanns det ingen vaccin, och nu är den försenad till veckan innan jul, så jag vet inte ens om det är ngn ide´att ta den.=D Allt känns så luddigt.

2009-11-24 @ 16:33:12
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Ellis

EM: De som FAKTISKT dött av svininfluensan har haft en annan sjukdom INNAN - de andra som smittats och inte haft sjukdomar har klarat sig galant, så är det någon som MÅSTE vaccineras så tycker jag att det är dem i riskgruppen - de andra borde ha eget val. Som du :) Och jag säger inte att de du gör är fel, jag själv var/är ju emot det.

MEN min syster är i riskgruppen och jag vill inte riskera att jag blir hennes död så därför gjorde jag det :)

Stå på dig! :)

2009-11-24 @ 16:49:25
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Ellis

För övrigt var jag nog också i riskgruppen "TASKIGT IMMUNFÖRSVAR" haha.

2009-11-24 @ 16:50:13
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Peterlarson

Det är mycket rädsla inbyggt i den här vaccin-diskussionen. Rädsla för influensan och rädsla för vaccinet. Så det är därför det blir hätska diskussioner.

Först vill jag göra klart att jag efter noga övervägande kommer att vaccinera mig när jag får möjlighet. Jag har beslutat att riskerna med vaccinering (som finns) är mindre än riskerna med svininfluensan (som också finns)

Det intressanta är att det verkar vara de som vaccinerat sig som ger sig på dig för att du inte vaccinerar dig. Konstigt, för dom kan ju inte längre smittas av dig. Ka vara att dom är rädda, osäkra för att ha fattat fel beslut.

Jag har verkligen inget större förtroende för läkemedelsföretag och s.k. "experter" men jag har ändå beslutat mig för att ta vaccinet. För min egen del, för att kanske undvika att smitta andra och för att jag tycker det är jobbigt med influensa även om man inte nödvändigtvis skulle dö av det.

Men det är fortfarande frivilligt. Den som låter bli kanske tar en risk med sig själv, men att hoppa på och fara ut i elaka attacker mot den som väljer att inte vaccinera sig är inte snyggt.

Du har uppenbarligen försökt samla information och fatta ett beslut på basis av det. Det tycker jag är föredömligt.
Om man är en smittspridare av könssjukdomar så blir man obligatoriskt kallad till läkare, enligt lag. Vaccinering mot svininfluensa är (fortfarande)frivilligt. Så länge det är det ska du få göra som du vill.
Även om jag och andra gjort en annan bedömning än du.
PS. Du ska göra som du vill. Men var inte så stolt bara att du inte kan ändra dig. Att kunna ändra sig är en stor styrka.

Jag tycker trots allt du skall ha cred för att du försökt ta reda på fakta och baserar ditt beslut på det.

2009-11-24 @ 16:56:30
URL: http://peterlarson.wordpress.com
Postat av: Likkan

Håller helt med! Folk blir ju nästan tokiga om man säger att man inte vill vaccinera sig! Jag tar inte svininfluensan på så stort allvar visserligen, det kommer ju något nytt varje år. Fågelinfluensan, mul och klöv osv. Så nej, jag vill inte vaccinera mig. Och folk blir typ knäppa och tycker att jag är dum i huvudet som vill tar risken att dö xD Enligt mig är risken lika stor att man kan bli dålig utav vaccinet. Så man har två val: Inte vaccinera sig, men riskera att bli dålig av influensan. Men man tar också chansen att man klarar sig. Eller: Vaccinera sig och inte bli dålig av influensan, men riskera att bli dålig av vaccinet. Även där har man chansen att klara sig. Två lika stora chanser tycker jag, så jag låter bli. =)

2009-11-24 @ 17:00:45
URL: http://likkantheallmighty.blogg.se/
Postat av: thakock

Jag tycker fortfarande det är rätt att vänta och se. Iallafall tills läkarvärlden vet något konkret!

2009-11-24 @ 17:09:05
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag tycker du har helt rätt, det är upp till var och en vad man vill göra!
(Jag tog sprutan)

2009-11-24 @ 17:20:17
URL: http://matildaolofsson.devote.se/
Postat av: Em

Peter: Tack! Det var trevligt sagt även om vi (än så länge) har dragit olika slutsatser. Jag skriver även i inlägget att om jag får info som skulle få mig att tänka om så är jag självklart öppen för det. Däremot bildar min kropp antikroppar mot thyroxin och varför vet ej läkare. Jag är därför extra skeptisk mot att tillföra mig kropp något jag inte vet hur den reagerar på. Jag är den första att ta på mig munskydd och hela munduren utomhus om det är det som skall till för att inte folk skall kalla mig egoistisk eller anklaga mig för att orsaka någons död.

Det är skrämmande att folk tror att de är säkra för att de har vaccinerat sig, jag vet åtminstone att jag hela tiden får vara försiktig.

Vaccinet vi får i Sverige kommer från Belgien, men företaget har sitt säte i UK och deras bank är en New York-bank. Jag har heller inget förtroende för läkemedelsföretag och just detta företag var nära botten innan svininfluensan i och med att deras vacciner för annat ansågs föråldrade.

Informationen jag har tagit till mig är från forskare och läkare som pratar oberoende av statsledningar och läkemedelsföretag, åtminstone sägs det så..

Man kan inte veta och var och en får lita till sig själv. Tiden får utvisa om det ena eller andra var rätt eller fel eller kanske det visar sig att det inte spelade någon roll oavsett.

Kommer det till tvångsvaccinering och jag inte har (hunnit?) ändrat åsikt får de göra det med fysisk tvång också. Dessutom får den svenska regeringen se till att jag får vaccinet som INTE ges i Sverige i dag, det som har betydligt mindre gifter. Vaccinet som ges i Sverige är förbjudet i USA..

Inget av vad jag skriver skriver jag med 100% säkerhet då jag anser att det är mycket information ute och går och vet inte vad jag kan lita på, vare sig från ena eller andra hållet, men någonstans är något väldigt fel!

2009-11-24 @ 17:25:00
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Ellis: Och hur många dör av andra influensor pga ANDRA sjukdomar sen innan? Vart är den statistiken? Och varför gör regeringen inget åt det? Och har aldrig gjort? Bristfällig information! Ge mig full info som visar på att argumentationen FÖR vaccination när det gäller just svininfluensan är rätt, den informationen blir först komplett när man jämför med annat. Så är det med all statistik! (Ja, jag står på mig! ;))

2009-11-24 @ 17:30:21
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Ama de casa

Jag har aldrig tagit någon vaccination mot influensa. Lyckligtvis har jag heller inte drabbats. Tänker låta mitt eget immunförsvar sköta saken även denna gång - hoppas det lyckas!
I Spanien vaccinerar man bara riskgrupperna om jag har förstått rätt, men oavsett det så hade jag inte tagit någon vaccination.
Kram
PS: Jag har aldrig heller ätit penicillin. Undrar om det inte snart är dags för en kur... ;-)

2009-11-24 @ 17:35:45
URL: http://metrobloggen.se/amadecasa
Postat av: Robert

Medias hysteri gör att jag inte ens orkar bry mig. :D

2009-11-24 @ 17:42:05
Postat av: Janne

Precis som du har jag läst på en vansinnigt mycket från pålitliga och opålitliga källor och jag har kommit fram till exakt samma saker som dig.
Om jag inte brukar vaccinera mig för för den vanliga influensan som är farligare varför ska jag vaccinera mig mot denna när jag inte tillhör riskgruppen?

Jag är inte rädd för sprutan i sig då den, precis som Diana säger är samma vaccin som mot vanliga influensan men med andra stamceller. Och förresten så har detta H1N1 redan börjat mutera sig till en version som inte vaccinet hjälper alls mot och som verkar bli mycket farligare. När vaccinet kommer till version två eller tre av viruset kanske jag vaccinerar mig.

Så länge som jag skyddar mig och andra lika bra genom att noga och ofta tvätta händerna i tvål och vatten gör jag det istället.

MEN, precis som jag sagt tidigare. Hade jag jobbat med barn eller personer i riskgruppen hade jag vaccinerat mig utan att tveka. Därför ställer jag mig också frågande till varför så många som hälften av landets doktorer, läkare och sköterskor inte kommer ta vaccinet.

2009-11-24 @ 17:59:47
Postat av: Em

Janne: Jag håller fullständigt med dig på alla punkter och för en gångs skull skojar jag inte när jag säger det.

2009-11-24 @ 18:02:29
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Janne PS!: Bortsett från en sak (hehe), jag hade bytat jobb om jag jobbade med barn och andra.. Lätt att säga, men jag står mig själv närmast.

2009-11-24 @ 18:03:45
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Ellis

Jag har aldrig sagt att det du tycker eller säger är fel - därav stå på dig. Så du behöver inte förklara något för mig, för jag personligen vill INTE vaccinera mig. MEN jag gjorde det för MIN systers skull. Hennes immunförsvar äter sig själv plus sjukdomen hon bär på sen 1 års åldern, varför skall jag bidra med något annat som kan ta död på henne? DÄRFÖR gjorde jag det. Av kärlek.

2009-11-24 @ 18:09:51
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Em

Ellis: Jag försöker inte förklara för dig som sådan, men din argumentation har jag invändningar mot och därför ville jag säga vad jag tyckte om det. Det är inget MOT dig, jag lade märke till att du skrev "Stå på dig" och uppskattade det mycket!

2009-11-24 @ 18:15:03
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Ellis

Det jag försökte förklara att de som HITTILLS dött av svininfluensan har burit på en annan sjukdom som är rätt så dödlig, men det säger inte media förran de skrämt alla om att någon dött av SVININFLUENSAN - när personen förmodligen dog av den andra sjukdomen. Eller av båda? Vem vet.

2009-11-24 @ 18:21:35
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Dansbandsfrun

Kära vän! Låt inte folk göra dig arg, du har ett eget val! Massor i min omgivning har valt att avstå och det är ju upp till dom. Vi lever i Sverige, och varje individ bestämmer över sin egen kropp och sina egna beslut så länge som man inte är omyndigförklarad ;) kram

2009-11-24 @ 18:54:14
URL: http://metrobloggen.se/dansbandsfrun
Postat av: Malin

ska inte heller ta nån spruta, inte än i alla fall!

2009-11-24 @ 19:15:18
URL: http://bestofberger.blogg.se/
Postat av: E ☆ Aspelin

Det finns ju fortfarande inget som bevisar att vaccinet ens hjälper. Och tar man vaccinet & inte blir sjuk, vem vet vad för effekter detta vaccin kan få om 5 år?! Det kan säkert komma massa "eftereffekter" eftersom vi sprutar in okända ämnen i kroppen!
Jag är emot vaccinsprutan, & jag vill egentligen inte ta den. Men jag ligger i riskgruppen som det så fint kallas så jag får väl lov. =/ Stå på dig & ta ingen skit nu! :)

2009-11-24 @ 19:18:33
URL: http://emelieaspelin.blogg.se/
Postat av: pelle

MÖRDARE!

;)

haha, närå. men även det fria handlandet ska väl innefatta vaccinsprutan, så tycker jag. :)

2009-11-24 @ 19:47:48
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Hanna/Eder Ordbajsare

Svar till Janne (och sjävklart blogginnehavaren själv): Janne du skriver om att de har hittat en muterad version av influensan. Det är rätt. Det som INTE är rätt är att vaccinet inte hjälper emot den muterade versionen. Där har du fel. Vaccinet ska skydda för "vanliga" svinis och den muterade versionen. Det har i alla fall läkare gått ut och sagt i medierna.

Jag har vaccinerat mig mot svinis. Gjorde det i lördags och fick inga märkbara biverkningar av det hela. Sen kan jag tycka att hela influensan är galet uppblåst i medier. Som flera andra har skrivit så är den vanliga influensan betydligt dödligare än vad svininfluensan är. Jag har inte vaccinerat mig för att skydda andra, det argumentet är ett utav de sämsta jag har hört för att få folk till att vaccinera sig. Att försöka trycka på folks samveten är bara... lågt. Alla har vi ett eget val att fatta i den här frågan. Mitt blev vaccination av den enkla anledningen att jag är ung och alltså löpte större risk att drabbas av svininfluensan, en influensa jag inte vill bli drabbad av, av den enkla anledningen att jag ska åka till Thailand i en månad och inte vill bli sjuk under min semester.

Tidigare var jag helt och hållet emot vaccination. Jag tänkte inte vaccinera mig. Men i och med att desto fler fick vaccinet och ingen hittills kunnat påvisa några allvarliga biverkningar av vaccinet så tog det inte emot lika mycket längre. När jag även fick en kallelse hem i brevlådan från Region Skåne så kändes valet ännu enklare. Jag hade nog aldrig sökt upp en vårdcentral för att vaccinera mig som man måste göra i Stockholm. Men när jag nu blev kallad, fick en tid och en plats så var det så mycket enklare att bara gå dit och få sin spruta i armen.

För er vaccinationsrädda kanske jag inte borde berätta den här lilla anekdoten. Men rolig är den iaf. När jag blev vaccinerad så blev jag först slussad igenom en korridor, mer eller mindre inskyfflad i ett rum. De frågar om jag är höger- eller vänsterhänt och jag svarar vänsterhänt. Tjejen tvättar rent ett område på höger arm och plötsligt sitter nålen i den VÄNSTRA!? Jag blev lite chockad. Men han inte direkt reagera, för plötsligt satt jag i ett väntrum med en massa andra människor för att se om jag skulle börja gå baklänges eller något annat tokigt.

Det här blev en jättelång kommentar känner jag. Nästan ett helt blogginlägg. ;)

2009-11-24 @ 21:26:19
URL: http://ordbajsaren.wordpress.com
Postat av: Rebecca Utan Räkor

Jag kan bara säg att jag önskar att jag hade tagit vaccinet för typ en månad sen.

2009-11-24 @ 22:52:45
URL: http://alltutom.blogg.se/
Postat av: Bara JAg

Jag tänker inte heller vaccinera mig som läget ser ut just nu för min egen del - så det så ;-)

2009-11-24 @ 23:12:59
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Kadri

Jag var på LIDL ca 1 månad sedan när en 60 + kvinna började kallskrika o kalla mannen som satt i kassan till mördare, oansvarig människa, dum i huvudet och sen mördare ca 10 gånger till. Ja vad hade denna stackaren gjort då + Han hade hustat 1 gång för att rensa halsen. Kvinnan sa att han har definitivt svininfluensa och kommer nu vara ansvarig om hon, hennes familj och alla i butiken dör.
Då tycker det har gått alldeles för långt. alla gör som de vill. Jag har inte heller vaccinerat mig ännu.Tänker inte stå i kö 3 timmar med barn bara för att alla gör det. Får se om jag vaccinerar mig senare. Har inte bestämt mig 100 % ännu.

2009-11-25 @ 07:19:09
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Ellen - ellastankar.blogg.se

Haller med dig helt där, det är faktiskt upp till var och en att välja om de vill vaccinera sig eller inte. Sen, som du säger, kan man ju ändra sig senare om det är sa. Lite väl mycket hysteri över detta ämne tycker jag!

2009-11-25 @ 13:25:00
URL: http://ellastankar.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Jag misstänker att du inte kommer att lyda mitt råd (då du är lite förnuftigare och inte fylld av galna tonårshormoner) men de som skriker mördare/är otrevliga mot dig på grund av detta, spotta på dem. Helt allvarligt är det de förtjänar. Vi måste ju få tycka vad vi vill och bli respekterade för det!

2009-11-25 @ 13:48:55
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: Lene-Therese

Jag vaccinerar mig inte.

2009-11-25 @ 14:45:16
URL: http://lenetherese.blogg.se/
Postat av:

Jag har tagit sprutan och är böjd med det. Grejen är den att om inte så många som möjligt tar den så sprids den mer och fler människor kommer att dö av den till exempel de som pga sjukdom och liknande inte kan ta den. Jag visste inte hur jag själv skulle göra först, men efter att fått veta att vaccinet är samma vaccin som alla andra vaccin förutom att man bytt ut till de där små svinis virusarna, så säg jag ingen fara i det. Risken om smittan sprids är också att den muteras och blir värre vilket redan börjat ske i ex. Norge. Muterar den för mycket så måste vi framställa nytt vaccin och vaccinera oss igen etc. Jag tycker mig anse att riskerna med vaccinet var så pass litet att jag själv inte hade några problem med att ta det (delvis pga av annan sjukdom också). Men kan förstå att man kan bli orolig och det är självklart upp till var och en om man vill ta det eller inte, du skulle ju faktiskt kunna börja gå baklänges :)

2009-11-25 @ 16:17:09
Postat av: Linda Hurtig

Bra sagt! Jag ville inte heller vaccinera mig egentligen men jag har en ganska överbeskyddande mor som övertalade mig.

2009-11-25 @ 22:31:13
URL: http://lindahurtig.blogg.se/
Postat av: Sara

Till Diana!
Jag har heller inte tagit sprutan p.ga olika andledningar. Och jag vill verkligen inte kalla mig själv för en egosit. Den teorin du har håller inte riktigt. Ingen vet exakt vad det vaccinet innehåller. Tänk så finns det medel i vaccinet som utvecklar nya sjukdomar (lever,njurar)os.v. och så tycker du det är själviskt av oss som faktiskt vill låta bli för vi vet inte om det kan hjälpa oss eller inte? SOm jag sagt till folk som frågat mig om jag tagit sprutan: Nej jag har redan haft den och jag överlevde! Sen förstår jag dem som är i riskgrupperna, dem ska ju absolut ta för det är dem som tyvärr har gått bort i den hemska "pesten" som jag kallar den.. Men för övrigt så tycker jag absolut inte det är egoistiskt att inte ta den!!

2009-11-26 @ 00:34:11
URL: http://misspessimisst.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback