Nu får det för fan vara nog!

Att tycka att jag är en egoist eller kalla mig för egoistisk när jag skriver i mitt inlägg att jag har valt att inte vaccinera mig (än så länge i varje fall) utifrån den information JAG har fått OCH de sjukdomar jag har, är fult!

Det betyder att antingen måste jag berätta min livshistoria för att kunna försvara mig eller så får jag bara ta skiten. Jag hoppas verkligen inte ni gör så mot släkt, vänner, arbetskollegor och grannar!

Fult! Jävligt fult! (Jisses vad arg jag är!)



Postat av: HDR-fotografen

Valfritt om man vill ha en spruta eller ej. Hade det rört sig om en smittspridning a´la ebola däremot hade jag klagat på ditt beslut.

2009-11-24 @ 17:56:04
URL: http://stilbild.nu/fotograf
Postat av:

Jag förstår dig! Jag blir så arg när folk påstår att jag är egoistisk för att jag inte vill ta sprutan!

2009-11-24 @ 17:57:15
Postat av: julia

de va jag som skrev att jag förstår dej å de.. men de vart anonymt :S

2009-11-24 @ 17:57:56
URL: http://balloffire.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag förstår dig! Det är faktiskt ditt beslut!

2009-11-24 @ 17:58:00
URL: http://matildaolofsson.devote.se/
Postat av: Em

HDR-fotografen: TROTS att jag säger jag har sjukdomar som kanske inte mår så bra av det? Nej, det är ju klart, bättre att jag hamnar i rullstol eller dör av ett vaccin, än att jag gör allt jag kan för att inte bli smittad eller smitta andra och kanske överlever. För vad betyder väl ett liv från eller till? (Jag utgår från din ebola-teori)

2009-11-24 @ 18:00:47
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Robert

Hade det varit så otroligt viktigt att ta vaccinet så hade det väl varit tvång på det. Nu är det ju frivilligt.

Fattar inte heller riktigt det där med att man skulle vara egoistisk. De som vill får ju chansen att vaccinera sig och då kan de ju ändå inte få influensan sen.

Nu är jag inte är den mest påläste personen om detta iofs.

2009-11-24 @ 18:08:43
Postat av: Janne

Jag kan helt ärligt inte förstå mig på folk som ska anklaga andra personer för diverse saker för att man inte kommit fram till samma beslut som dom.
Detta ser man i verkliga livet också. En som inte kan argumentera ordentligt tar ofta till anklagelser och/eller hot om han eller hon inte kan övertyga på annat sätt. Personligen gör den typen av kommentarer att jag inte tar den personen på allvar för fem öre så det är hans eller hennes förlust inte min.

Trots att det är personangrepp av den lägre skalan, bry dig inte. Den personen är inte värd det.

2009-11-24 @ 18:14:39
Postat av: Ellis

sv: haha din var minst lika rolig o får stå som bubblare :D

2009-11-24 @ 18:16:12
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Robert

Janne: Mycket bra inlägg tycker jag.

2009-11-24 @ 18:18:05
Postat av: Em

Janne: Du har rätt, men jag hoppas detta inlägget kan få folk att vakna lite. Tänk om de ställer någon mot väggen som har en sjukdom de inte vill prata om, de har ingen möjlighet att försvara sig. De blir anklagade för att inte ta hänsyn och att de är egoistiska när de kanske själva är väldigt sjuka även om det inte syns utanpå. Det är (mest ;)) därför jag bryr mig. Uppskattar din omtanke!! (Som alltid!)

2009-11-24 @ 18:18:42
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Peterlarson

Hallå...
Bry dig om din hälsa! Inte idiotiska kommentarer.

2009-11-24 @ 18:19:03
URL: http://peterlarson.wordpress.com
Postat av: Philippa - bebis i december

är också trött på alla som försöker psyka en till att vaccinera sig, att gå emot sin egen vilja pga. att några bestämt sig för att försöka ge en skuldkänslor osv. jag tänker fortfarande inte vaccinera mig och jag kan räkan upp åtminstone 10 anledningar till varför, mitt val ska int ebehöva kritiseras av andra som inte vet vad de snackar om heller

2009-11-24 @ 18:22:33
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Ellis

sv: hah humor it is :) Humor får mig att vilja vakna :)

Se så andas in o ut och in o ut igen och skriv ett glatt inlägg nu! ;)

2009-11-24 @ 18:24:37
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Gun

Du har så rätt! Alla bestämmer själva! Skit i dem som inte har vett nog att hålla en vettig diskussion om detta, istället för att anklaga varandra. Huvudsaken du själv vet varför du tagit ditt beslut om att inte vaccinera dig. Ingen annan har med det att göra.

2009-11-24 @ 18:33:38
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ellis

jag har faktiskt lite ångest.. Idag var det 6 månader sedan en vän gick bort (du kanske minns vem med tanke på att du faktiskt hängt med rätt länge..) och idag skall jag.. för första gången efter att sett dem trycka ned honom i jorden besöka honom... Blir liksom ledsen av att tänka på att han är där, men jag vet att jag måste, och att det är min skyldighet att besöka honom. Saknar honom bara så mycket :(

(nu blev jag ikke humoristisk..)

2009-11-24 @ 18:33:56
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Morsing

Ja jag vet inte vad alla hetsar om. Jag har vaccinerat mig, men känner inte att jag behöver försvara mitt beslut. Det bara blev så helt enkelt.

Likaså behöver du knappast försvara ditt beslut att inte ta det.
Strunta i dem som tycker att det är egoistiskt och fel. Det är bara dumma hysteriska människor som inte kan se skillnad på vad media skriver och vad som är verkligt.

2009-11-24 @ 18:44:47
URL: http://tana.blogg.se/
Postat av: Daniel

Stå på dig!
Jag har inte heller vaccinerat mig, kommer inte att göra det heller...

2009-11-24 @ 18:46:41
URL: http://pfaffenbach.blogg.se/
Postat av: ANONYM! | Bloggliv.WS | Livet i Bloggform

Jag tycker det är ansvarslöst och ett jävla sätt rent ut sagt att inte respektera andra och deras beslut. Men det är väl så här i lilla landet lagom att ingen får sticka ut eller ha en egen vilja. Man ska följa strömmen och göra som alla andra. Bäst är det väl om man inte behöver ta beslut själv utan kan hänvisa till myndigheters rekommendationer. Myndigheter vill ju alltid ens bästa. 6-8 skivor bröd om dagen... eller hur var det? Ett praktexempel på att myndigheter alltid värnar om individens bästa är väl när de drar in sjukersättningen för cancersjuka och menar att de kan gå tillbaka till jobbet.

Alla har ett eget val och du får göra ditt val precis som du vill och det ska andra respektera och inte försöka styra dig.

Jag ska heller inte ta någon spruta....

2009-11-24 @ 18:48:12
URL: http://bloggliv.ws
Postat av:

jag är glad att både du och din dotter skriver att ni inte ska vaccinera er. Det visar att det är okej att inte göra det och det är bra! Jag vill inte heller ta sprutan och har fått skit för det, från folk som bara lyssnar på media och inte läst på överhuvudtaget. stå på er, ni är inte egoistiska!

2009-11-24 @ 19:08:14
Postat av:

Folk är alltid så duktiga på att hacka & klaga på andra kastar sten i glashus VA?! JAG!?
Förstår dig. Vill och tänker inte heller vaccinera mig.

2009-11-24 @ 19:11:09
Postat av: anne

Bry dig inte...Beslutet är ditt och INGEN annans. Du är inte skyldig någon redovisningar av något slag.

2009-11-24 @ 19:11:55
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av:

Har fått höra många gånger att jag är egoist för att jag inte tänker ta vaccinet, men jag fattar inte vad det tjafsar om.
De som tar vaccinet behöver ju inte oroa sig och de som inte tar det har ju troligen samma tankesätt som mig och bryr sig därför inte om jag tar det eller inte, förstår inte vad det är för problem. Jag väljer att inte ta vaccinet, inte gör väl det mig till en egoist? Varför skulle det göra det? Nej folk är så otroligt dumma. Man har en fri vilja som tur är, och vaccinet är valfritt. Så är det bara :)

2009-11-24 @ 19:22:51
URL: http://elinahulten.blogg.se/
Postat av: Åsa

Det är ju absolut upp till var och en!

2009-11-24 @ 19:34:41
URL: http://secondtime.blogg.se/
Postat av: Foofie

Det var inte så längesen så stod det i tidningen om en kvinna som hade tagit vaccinet men trots det åkt på baconsjukan. Vad löns det att vaccinera sig om det finns en chans att man får svininfluensan lik förbannat?

2009-11-24 @ 19:46:27
URL: http://foofie.blogg.se/
Postat av: Mia

Jösses, vad jag är utled på svininfluensavaccindiskussioner. Ingen vet med säkerhet vad som är rätt eller fel och de flesta argumenterar ändå för den sida som de har valt, som oftast baseras på det som de senast har läst (vilket strax efteråt ersätts av nya argument från motsatt håll). Precis så var det i den lokala dagstidningen. En läkare hade skrivit en insändare som i detalj berättade vad vaccinet bestod av och varför det inte är farligt för kroppen. Dagen efter kom en ny insändare från annat håll där någon annan dömde ut den tidigare insändaren fullständigt. Jag blir så trött. Själv skulle jag nog ta sprutan, eftersom jag inte vill smitta någon annan eller bli smittad själv. Och även om vanlig influensa statistiskt sett(? Där måste man ju fråga sig om de har räknat procentenligt eller inte) dödar fler än svininfluensan, så är det ju trevligt att kunna skydda sig mot nånting i alla fall. Men frågan kvarstår: vem ska man tro på när alla tjattrar så högt om sin åsikt i frågan? Det är den frågan som gör att hela diskussionen känns så betungande; att inte veta.

2009-11-24 @ 19:58:58
URL: http://shazan.blogg.se/
Postat av: Anna E

Jag håller med du! Att kalla någon egoist för att personen inte vill vaccinera sig är lågt. Det kanske finns saker i bakgrunden som gör att personen väljer bort vaccinationen, vi vet inte hur det ligger till med den saken...människor ska INTE skämmas för att de INTE vill vaccinera sig och väljer bort det! :(

2009-11-24 @ 20:03:44
Postat av: pimpXprincess

Jag förstår inte varför folk alltid ska lägga sig i vad andra gör. Varför kan man inte bara låta folk göra sina egna val? :/

2009-11-24 @ 20:13:38
URL: http://pimpxprincess.blogg.se/
Postat av: Sandra

Stå på dig, helt rätt, ingen vet något till hundra procent och därav så ska inga tvingas till vaccinet. Jag själv ska inte heller vaccinera mig, anser att allt är för uppblåst o för osäkert. De som vaccinerat sig vill ju knappast höra dumma saker om att de gjort det och därav ska de inte säga dumma saker om de som väljer att inte göra det. "Det du vill att andra ska göra för dig ska du oxå göra för dem" - ett bra ordspråk som många borde tänka på oftare, viktigt att vi behandlar varandra med respekt!

2009-11-24 @ 20:27:43
URL: http://sandralans.blogg.se/
Postat av: Sessan

Så irriterande när folk ska lägga sig i andras liv & val.
Man får ju faktiskt välja, skulle det vara sååå farligt så hade de väl tvingat en till det.

2009-11-24 @ 20:44:52
URL: http://victoria87.blogg.se/
Postat av: Shibby

varför är folk så j*vla oroliga över att du inte tar vacsinet om dom nu själva tagit det? jag menar du kan ju inte smitta dom ändå så varför bryr dom sig :o

2009-11-24 @ 20:47:19
URL: http://shibbythatsme.blogg.se/
Postat av: Camilliondollar Baby

Har också valt att INTE vaccinera mig, pga en massa orsaker.

Kram

2009-11-24 @ 20:53:23
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se/
Postat av: Carolina

Är det seriöst folk som är på dig också? Läste att Egoina också fick ta en hel del smällar när hon offentliggjorde sitt beslut om sprutan.

Vart är vägen på väg?

2009-11-24 @ 21:03:12
URL: http://traitorsneverplayhangman.blogg.se/
Postat av: Carolina

Hahaha!
"Vart är vägen på väg?"
Jag är nog inte vaken.
Menade såklart "Vart är världen på väg?"

2009-11-24 @ 21:04:50
URL: http://traitorsneverplayhangman.blogg.se/
Postat av: Amanda

Du har helt rätt! Det är ditt val och ingen annans.

2009-11-24 @ 21:07:21
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/
Postat av: pubes

jag tänker inte heller vaccinera mig! alla måste ju göra om det nästa år också så!

2009-11-24 @ 21:07:55
URL: http://pubes.blogg.se/
Postat av: Britt

Som jag skrivit tidigare tycker jag att det är ok om du inte vaccinerar dig och det är ok om du sedan ångrar dig och gör det ändå. Du behöver inte ens förklara dig. Jag kommer inte säga "vad var det jag sa" eller något annat dumt som folk gärna vill göra och sätta sig till doms om du ändrar dig, om du blir sjuk av att inte ta vaccin eller ta vaccin. Du tar beslutet utifrån det som du tror är bäst för dig.

2009-11-24 @ 21:18:32
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: tobys.se - En släng av ADHD och hjärnsläpp

Jag blir också JÄVLIGT förbannat av sånt.

FYFAN kan dom inte sköta sig själv!?

2009-11-24 @ 21:20:05
URL: http://tobys.se
Postat av: Brutala Bloggen

Jag tänker inte ens säga till folk om jag ska ta den eller inte. Orka hålla på o försvara sig eller bli moralpredikad för (vilket sker oavsett om man tar den eller ej)

2009-11-24 @ 21:41:30
URL: http://metrobloggen.se/ruv
Postat av: julia

Man ska inte klaga på andra ! Dom är bara fega och rädda för att ha fattat fel beslut !
jag ska INTE ta någon jäkla spruta !

2009-11-24 @ 22:23:36
URL: http://julialundberg.webblogg.se/
Postat av: Nikita

Well, måste säga att mina skitkastare är modiga i alla fall. Efter en lektion i skolan där vi pratat om just sprutan kom det fram ca 10 personer och bad mig byta Nk-grupp :p Jag gör inte det, bara för att jävlas med deras rädsla :)

2009-11-24 @ 23:07:31
URL: http://nikitaistheshit.blogg.se/
Postat av: Malin

Ska det inte vara upp till var och en om man vill vaccinera sig eller inte? Det har ingen annan med att göra. Och jag håller helt och hållet med dig - jag kommer inte vaccinera mig (som det är just nu)med tanke på alla biverkningar vaccinet har. Jag tror att man blir mer sjuk av vaccinet än om man åker på viruset på "naturligt" sätt. Viruset kommer ändå "mutera" sig och då måste vi ta vaccin mot det också? Tillslut är vi väl en vandrande vaccinspruta. Tack för mig :)

2009-11-24 @ 23:15:16
URL: http://malinnordberg.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Jag finner det otroligt löjligt att vissa människor inte kan låta bli att lägga sig i andras beslut och att fördöma åsikter som inte passar ihop med deras egna. Man måste ju få vara fri att välja själv, speciellt när det handlar om beslut om sin egen kropp och hälsa.

Jag måste dock säga att jag tycker det är beundransvärt att du är öppen för att ändra åsikt, de flesta är bara envisa och låtsas inte om att det har bevisats att dem har fel.

2009-11-24 @ 23:57:51
URL: http://egp.blogg.se/
Postat av: Kadri

Men kära Egoinas mamma du har ju missförstott det hela. I Sverige måste du tycka o tänka precis som alla andra oiavsett om det är rätt eller fel.Du kan inte ana hur många trångsynta människor jag har sprungit på. Jag betraktas som idiot, dum i huvudet bara för att jag inte är som alla andra.

2009-11-25 @ 07:09:13
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Man är så trött på hela den här diskussionen. Det är upp till var och en hur dom vill göra. Men idag är hela sveriges befolkning (och även andra länders) fullmatade med "Jag har hört att..." Media har haft en stor del av denna hysteri som har skapats. Man skriver artiklar om var och en som har dött i sjukdomen. Nyheterna matar oss med samma nyhet varje timslag... Klart att det har byggts upp en masshysteri över svininfluensan... Men nu varken oekar eller vill jag höra mer om eländet... Det är ingen som vet vilka effekter vare sig vaccinet eller svininfluensan kommer att ha haft på folk förrän i framtiden...

2009-11-25 @ 09:27:25
URL: http://ansoni.blogg.se/
Postat av: Kina

Jag ska inte heller ta den, inte som det känns just nu iaf men fan inte att jag tänker ta skit för det beslutet. Jag spyr inte på dom som väljer att ta den. Det är frivilligt och upp till var och en hur man vill göra. Förstår att du blir arg, jag blir det när jag läser ditt inlägg hur folk beter sig. Töntar som är så enkelspåriga och bara ser till sitt. Finns inget rätt eller fel i detta ämne. Sa till mamma igår när vi kom hem hit. Får vi inte svinet nu efter dan igår där vi va på 3 flygplatser och i närheten av såååå mycket folk så får vi det aldrig. Bara att vänta och se nu...

2009-11-25 @ 09:50:11
URL: http://metrobloggen.se/erhit
Postat av: Malin

Lyssna inte pa folk som tror att de har ratt att doma dig och din situation. Jag bor utomlands och har darfor inte behovt ta stallning (har i England vaccinerar man inte oss vanliga dodliga unless vi ar gravida eller har diabetes) - men i dagslaget kommer jag inte vara intresserad av att vaccinera mig nar jag kommer hem en stund over jul i alla fall. Jag hade svininfluensan i maj i ar, och de flesta av mina kompisar har haft den ocksa under sommaren och hosten. Vi upplevde den som jobbig influensa, men fortfarande bara influensa! Vi var inte doende under nagot skede, nagon av oss. Det har blivit otroligt forstorat alltihop!

2009-11-25 @ 12:21:16
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: Ellen - ellastankar.blogg.se

Och som alltid sa är de som kastar den värsta skiten genom kommentarer anonyma! Saklart.

2009-11-25 @ 13:35:28
URL: http://ellastankar.blogg.se/
Postat av:

om alla vaccinerar sig, kan ju du inte smitta någon. :p eller?

2009-11-25 @ 16:44:13
URL: http://momie.blogg.se/
Postat av: anna

kolla www.svininfluensan.com

2009-11-25 @ 21:57:04
Postat av: Malin

Jag tycker att man ska gör det man tror mest på och skita i andra! Det är upp till var och en helt enkelt. Jag tänker inte vaccinera mig

2009-11-26 @ 21:21:43
URL: http://nufilda.blogg.se/
Postat av: Dom kallar mig Yngve

Jag tycker att det löjligaste och mest obegripliga argument från dessa vaccinglada människor är när de påpekar för mig att jag minsann borde ta vaccinera för andras skull, för tänk om jag stöter på någon som ligger i en riskgrupp och så smittar jag honom/henne och HERREJÄVLAR då blir ju den personen dödssjuk och får ligga i respirator (osv osv...)

För det första: Om nu dessa "andra" är så rädda för att bli smittade så är det väl upp till dem att vaccinera sig? Right?

För det andra: Om jag blir sjuk är risken inte så stor att jag lämnar lägenheten, så vem skulle jag smitta? Vadfan, jag lämnar ju knappt hemmet ens när jag har hälsan i behåll ;D

För övrigt förbehåller jag mig rätten att vara egoistisk, det är ju trots allt mitt liv och min kropp det gäller. Att somliga struntar i att ta vaccinet är ett precis lika okej beslut som de som väljer att spruta in det.

Ha en bra kväll! :)

2009-11-27 @ 20:21:23
URL: http://antipod.blogg.se/
Postat av: Sofi

hej, första gången jag kommenterar.
Jag tycker de är viktigt att skydda sig men samtidigt så vet man så lite om både sjukdomen och nästan mindre om vaccinet. Jag ångrade mig lite, just nu så känner jag väl inte att jag har ångest över att jag tog sprutan. Däremot kan jag tycka att de är viktigt att ta den JUST för att skydda andra som kan bli ännu sjukare utav sjukdomen än vad "vi" andra friska kan. Lite så tänkte jag, sen så tycker jag också de är fel att kalla dig för egoist. Haha, de är man ju knappast, du ÄGER väl din kropp. Vill du inte ha något ogenomtänkt i din kropp så är väl de förstående samtidigt ett väldigt smart val. =) Höhö.

Sen vill jag bara säga att du ska ju egentligen inte ta illa upp för vad folk skriver, tycker och tänker. Människor har en tendens att skriva dumma saker just för att dem själva inte mår så bra.

2009-11-27 @ 21:15:54
Postat av: Em

Sofi: Tack! Jag har full respekt för hur man än väljer och ångra dig aldrig för något du HAR gjort. Din kommentar värmde! :)

2009-11-27 @ 21:19:17
URL: http://egoinasmamma.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback