Tjänar du pengar på bloggen?

Då kan detta vara intressant information. Skatteverket har ögonen på blogg-världen.

Jag förstår Katrin, Blondinbellas och Kissies argumentation, men är nyfiken på hur det kommer att bli i slutändan. Å ena sidan bör man beskattas om man "får" något man bloggar om, men hur skall man kontrollera detta?

Vad tycker ni? Vad är rättvist och hur kan man genomföra det?

Postat av: kadri

Det där med skatt är svårt. Jag tror det hela handlar om avundsjuka bland folk för det pratas om stora dröm summor som många bloggerskor tjänar. Men det är ju ytterst få som tjänar såna pengar.
jag känar ju inga pengar på min blogg och har aldrig fått några saker, men det skulle ju kännas koinstigt om någon skulle skicka ett par dyra skor till mig och sen ska jag skatta de. Vem säger att jag vill ha skorna. Vad ska man göra med de då ? Det kostar ju o skicka tillbaka också.
däremot tycker jag att om någon företag betalar till dig med saker för att du ska göra reklam till de och man har kommit överens om saken ska man skatta för att då har man ju gjort ett jobb och fått betalt för det även om man nu har fått betalt i saker.

2010-04-12 @ 17:18:23
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Erika

Alltså jag tycker att det är självklart att man ska skatta själva blogglönen. Det man får in på annonser och så vidare. För tjänar man pengar på något så är det ju ett jobb, typ.

Däremot tycker jag det är löjligt att man ska behöva få skatta för gåvor man får av olika företag. Alltså sånt man får gratis.

Det känns ungefär likadant som att man ska behöva skatta för sina födelsedagspresenter, julklappar etc. Om min pojkvän ger mig ett fint halsband, ska jag behöva skatta för det då?

Nu kanske jag uppfattat hela grejen fel, men det är så jag ser på det iaf.

2010-04-12 @ 17:20:20
URL: http://mizzboracay.blogg.se/
Postat av: Em

Erika: Men det kan handla om jättedyra märkeskläder, en päls, smycken för tusentals kronor som de får mot att de bloggar om det.. (Jag bara nämner det, jag vet faktisk inte hur jag ställer mig till det hela, men det är intressant att se era svar så kanske det kan hjälpa mig att ta ställning)

2010-04-12 @ 17:23:34
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Gun

Det är svårt att veta var man ska dra gränsen. Om företag skickar gratisprylar så är det ju antagligen inget som bloggaren bett om och det verkar knäppt att behöva skatta för det, men om man systematiskt tar emot saker för att blogga om dem och gör det också hela tiden, så kanske man ska skatta för dem, eftersom sakerna då kan räknas som lön för utfört arbete.
Om det finns en överenskommelse mellan bloggaren och företaget som får reklam för sina saker ska det definitivt räknas som beskattningsbar inkomst tycker jag.

2010-04-12 @ 17:29:08
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Philippa - mamma till Therese

jag tycker helt ärligt att det känns ganska löjligt med skatt på gåvor och vinster, vinner jag 1000 kr så vill jag väl inte ge 300 av dem till staten? det var ju jag som vann... och får jag något så vill jag inte behöva betala för det, då är det plötsligt ingen gåva längre

2010-04-12 @ 17:38:04
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ikväll ska jag spela xbox mot norrmännen så du får hålla tummarna för mig ^^

2010-04-12 @ 17:42:48
URL: http://hejsari.webblogg.se/
Postat av: nathalie

idioti, för hur ofta har bloggarna ha skrivit kontrakt med ett företag för att blogga om varan de får? Om det är en affärsuppgörelse man tjänar pengar på anses det vara jobb, och därmed borde man skatta. Men om en massa företag sitter och skickar ut gåvor till tjejer som de tror kommer skriva om produkten (vilket bloggaren kanske inte ens gör) så borde man inte skatta. Samma sak med vinstskatt som någon annan här nämnde, man kan inte hjälpa att man vinner?

2010-04-12 @ 17:44:01
URL: http://nathaliejovanovic.blogg.se/
Postat av: Thakock

Hur går det för Egoina då?

sv: Hahha, som det kan bli! =P

2010-04-12 @ 17:55:49
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Erika

Sv. Tack så mycket! =)

Sen håller jag med Nathalie här uppe. Det finns ju företag som skickar ut prylar till tjejer helt random - bara sådär och hoppas på lite reklam. Då tycker jag inte det spelar någon roll om det handlar om dyra smycken lr pälsjackor och så vidare för då får man ju en grej man inte har bett om. Och såna saker tycker jag faktiskt inte att man ska behöva skatta för.

Men resten? Avtal mellan företag, via annonser osv - Sjävklart.

2010-04-12 @ 18:03:36
URL: http://mizzboracay.blogg.se/
Postat av: Janne

Nej, jag tjänar inte ett öre på bloggen! ;)

Jag måste nog hålla med Gun, hur mycket det än tar emot. OM dom ingått ett avtal med firman som skickar grejerna skall allt dom får från det företaget såklart beskattas som inkomst.

Sen tycker jag nog även att alla dyra saker dom får och visar upp i bloggen ska skattas för och det är ju också det som skatteverket skriver.

Företaget du jobbar för får ju bara ge gåvor upp till en viss summa innan det blir förmånsskatt/gåvoskatt för den anställde vare sig hon bett om prylen eller inte.

Hur man ska kontrollera det.... Sverige har ju redan en miljard myndigheter som övervakar oss så varför inte skaffa en till. ;)

2010-04-12 @ 18:10:23
Postat av: linnea

Eftersom alla som bloggar och lever på bloggen säger att det är lika jobbigt som ett riktigt jobb och att det kräver samma tid och enerige och faktiskt borde räknas som "ett riktigt jobb" så ska de väl skattas på samma vis?:)

2010-04-12 @ 18:17:34
URL: http://katinaheldine.blogg.se/
Postat av: Kadri

sv. tack. men du har rätt , man tycker nog alltid att ens röst låter lite konstigt. Tycker du inte att det räcker med mig? Barnen är nog tusen gånger sötare

2010-04-12 @ 18:18:38
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Em

Janne: Om du tar en tia för varje kommentar istället, så blir du snabbt rik! :D // Jag går nog mer på Guns linje. Att skatta för något man har fått tilsent utan att alls ha varit i kontakt med företaget/personen eller veta om det innan känns fel. Dessutom blir nästa steg att man måste redovisa att man har köpt klänningen till "dagens outfit" annars riskerar man att behöva skatta?

Jag tycker nog att en bloggare enbart skall behöva skatta om det är för egen vinnings skull. Har man redan fått en päls och sen bloggar om den = ingen skatt. Kommer man överens med företaget att "om jag får den pälsen, så bloggar jag om den" = betala skatt. Men hur bevisa? Man kan ju inte kräva att en bloggare kan visa upp kvitto på ALLT? Men hur skall Skatteverket sätta fast de som ljuger? Jättesvårt, tycker jag.

2010-04-12 @ 18:21:47
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Linnea: Det gör de också, de beskattas (eller skall i varje fall) för sina reklamintäkter. Men här tas det upp när de får "gåvor".

2010-04-12 @ 18:24:11
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Ama de casa

Jag håller med Janne och tycker att Sverige ska inrätta Bloggverket!

2010-04-12 @ 18:28:53
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ellis

Tjänar du pengar på bloggen eller är det enbart en blogg för dig?
Känns lite som syftet i bloggen dör ut om man plötsligt trycker in annonser och skit tycker jag.. Jag bloggar för de är kul, inte för att ha det som ett jobb....

2010-04-12 @ 18:29:45
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Linnea

I sådanafall håller jag med om det du skrev, att de ska skatta om de får en grej att göra reklam för, för det är ju reklam de gör = ett jobb! :)

2010-04-12 @ 18:32:16
URL: http://katinaheldine.blogg.se/
Postat av: Janne

Hmm, tål att tänkas på. Hur många kommentarer har jag totalt gjort hos dig? ;D

Eftersom bloggen är deras arbete och inkomstkälla så bör nog allt som visas upp beskattas om dom fått det som gåva. Det är rätt lätt att kontrollera. Precis som varje näringsidkare så får dom spara kvittona på sina personliga inköp och skulle dom kontrolleras så får dom helt enkelt visa upp kvittona.

Slutar dom visa upp prylarna dom fått så slutar företagen skicka dom eftersom företaget vill synas och omnämnas. Dom skickar ju inte sakerna helt tanklöst.

2010-04-12 @ 18:38:36
Postat av: Anna

Jag håller nog med om vad Erika har skrivit. Att skatta för lönen är ju normalt så varför inte, men gåvor? Nja.. Men lagen säger visst att får man gåvor som är värda mer än 225 kronor skall det skattas för, men privat? - Nej, ger jag min sambo ett smycke värt 800 behöver ju inte han skatta för det, eller? Eller jag vet inte, men just nu tycker jag att 'gåvo-skatten' borde slopas i alla fall...

2010-04-12 @ 18:40:57
URL: http://missquist.blogg.se/
Postat av: Janne

hmmm, en mening trillade bort så jag fortsätter:

.... visa upp kvittona. Det dom inte kan visa upp kvittona för av det dom visat i bloggen får dom beskatta.

2010-04-12 @ 18:41:12
Postat av: Eva

Blir bloggandet ett levebröd så ska man ju så klart skatta men solklart inte på sånt som sänds oombett till en. Att kolla det torde vara omöjligt. Vad kul att det finns något som storebror inte kan kolla ;D

2010-04-12 @ 18:41:38
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: Teresia

Jag känner att jag inte vet när dem blir sponsrade eller ej och det gör mig frustrerad. Vad tjänar dem på och inte i sina sk inlägg=

2010-04-12 @ 18:42:19
URL: http://hondenteresia.blogg.se/
Postat av: Em

Janne: Detta handlar om alla bloggare. Det behöver inte vara någon som har bloggen som arbete eller som har reklamintäkter. Det betyder att även jag måste kunna redovisa kvitton för allt jag bloggar om?

Det finns otaliga företag, var och en av de vet inte vilka bloggare som bloggar om det de får. Så det är inte snabbt gjort att företagen slutar med det. Sen skickar även privatpersoner "presenter" till stor-bloggarna i hopp om en länk till sin egen blogg..

Du vet att jag inte menar att vara dum nu, hoppas jag? ;)

2010-04-12 @ 18:45:20
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Yvonne

Jag håller med Gun, om man systemastiskt tar emot prylar som man sen bloggar om borde det ses som lön, och lön betalar man skatt för. Då känns det ju nästan som ett skrivet avtal även om det i verkligheten inte finns. Har man skrivna avtal ska man ju definitivt skatta.
Sen är det ju så att företag faktiskt inte får ge gåvor för mer än en viss summa pengar utan att det blir beskattningsbart. Det gäller ju både till anställda och till affärskontakter.

2010-04-12 @ 18:57:17
URL: http://yvoeri.blogspot.com/
Postat av: Patrik | Bloggliv.WS | Livet i Bloggform

Visst ska man skatta om man har intäkter på bloggen och Blondinbella bedriver ju sin blogg som ett aktiebolag och hon gör med största sannolikhet rätt för sig. Däremot tycker jag att det är fel att skattemyndigheten har högavlönade tjänstemän som sitter och jagar ambitiösa människor med blåslampa istället för att främja tillväxt och entreprenörskap. Antar att blondinbellas verksamheter sysselsätter ganska många människor och det är fler driftiga entreprenörer som henne som behövs för att få snurr på landet, även i andra branscher. Att behöva skatta för gåvor som man får tillsänt sig utan att önska dem tycker jag är fel. Det var som nån skattekärring utryckte sig i en annan artikel, om man får en flaska shampo så är det ok, men om man aldrig behöver betala för schampo så är det en annan sak och man ska beskattas för förmånen. Jag kör rakat och behöver inget schampo, ska jag då beskattas för att jag inte har den utgiften? Luktar svensk avundsjuka lång väg. Antagligen kostar tjänstemännen som granska bloggarna miljonbelopp årligen, men det lär inte finnas skatteintäkter från deras granskning som egentligen kan försvara den kostnaden.

Dessutom är det så att om skattemyndigheten tycker att man bör ha tjänat, eller fått si och så mycket så gör dom en sköntaxering och man är då skyldig att betala den skatten tills man bevisat motsatsen, vilket ofta är svårt. Det finns många som fått livet förstört på grund av att någon liten maktgalen idiot anser att de bör ha tjänat mer än de har gjort.

Faktiskt så är det smartare att ägna sig åt traditionell brottslighet, för där är man alltid oskyldig tills motsatsen bevisats.

2010-04-12 @ 18:59:09
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: Linda

Åh herre gud. Att dom orkar!
De där skatteverkssnubbarna sniffar ju på allt tycker jag.
Det handlar för mycket om pengar i dagens samhälle.

Dock läre väl gränsen dras någonstans.
Ja, svår fråga.

Tror jag återgår till min städning jag. Haha

Förresten.. Den där förbannade arbetsförmedlingen krånglar än! Hemsidan. Hjälpte inte med att korsa benen ;) Hehe

2010-04-12 @ 19:00:29
URL: http://superfluffet.blogg.se/
Postat av: Karin

Min första tanke var ; Självklart ska de skatta !"
Sedan läste jag artikeln, och tycker att "Självklart ska man inte skatta för saker man inte bett om !"
Jag ser att du redan har skrivit en kommentar som motsvarar resten av min...
Om man bloggar om en sak och sedan får saken som betalning för att man skrivit om den, så ska man betala skatt,- det är ju att jämställa med lön ! Men hur i helsike ska det kunna kontrolleras ???
Enda sättet att kolla det är ju i så fall att göra skatterazzior hos storbloggarna, och kolla skåp och förråd efter saker de skrivit om i bloggen.
Ifall sakerna påträffas i hemmet, och kvitto saknas så ska skatten betalas, men nog verkar ju det rätt drastiskt... :D

2010-04-12 @ 19:06:16
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Janne

Nej, du ska inte behöva spara dina kvitton. Däremot om du hade haft bloggen som jobb och tjänade mycket pengar på den så tycker jag det.

Återigen, om dom visar upp gåvan på bloggen och den överstiger dom där 225 kronorna skall det beskattas eftersom dom har bloggen som yrke. Sakerna dom får och inte visar upp tycker jag inte dom ska behöva skatta för. Självklart håller ett företag som skänkt dyra saker till en speciell blogg koll på sin investering. Dom ger ju inte dyra gåvor till en "vanlig" blogg. Om det inte resulterar i den marknadsföringen dom hoppas på så kommer dom ge upp efter ett tag.

Privatpersonerna som ger gåvor i hopp om att få en länk är ju bara dumma!

2010-04-12 @ 19:11:45
Postat av: nathalie

Sv: Jadå, det är alltid kul på frisörlinjen, haha. Man får flippa ut och skapa helt crazy stilar och frisyrer, riktigt kul :D

2010-04-12 @ 19:14:10
URL: http://nathaliejovanovic.blogg.se/
Postat av: Linda

sv: Nej! Det tycker jag absolut inte!! Skaffar jag mig mitt egna demonstrationståg!

2010-04-12 @ 19:18:54
URL: http://superfluffet.blogg.se/
Postat av: Ellen - ellastankar.blogg.se

Svar: Tack, det hoppas jag med! =) Väntar pa mer info vad som hänt idag, kanske han tom har fatt aka hem. Man vet aldrig.

2010-04-12 @ 19:19:09
URL: http://ellastankar.blogg.se/
Postat av: Em

Janne: När har man bloggen som jobb? När man tjänar tusen kronor? Fem tusen? Tio tusen? Eller tre hundra kronor? HUR skall man kontrollera detta? Det är ju omöjligt och det vill alltid vara de som inte uppger "gåvan" i deklarationen. Det finns relativt små bloggar som gör så här, de har inte ens nödvändigtvis reklamintäkter annars. Skall de skatta?

Privatpersonerna kanske är unga.. ;)

2010-04-12 @ 19:21:16
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Diana

Jag kan tycka det är väldigt trixigt. Jag menar, det är inte som om de ber om sakerna utan det kommer bara helskickat. Istället kunde de göra det olagligt för företagen att skicka hem saker utan att ha fått ok från bloggaren (som sen får skatta).

2010-04-12 @ 19:23:40
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Janne

När inkomsten överstigen en viss summa. Till exempel en student får nedsatt eller inget studiemedel om hon tjänar för mycket på sitt extrajobb. En sommarjobbare hos oss blev tvungen att sluta i förtid för att om hon hade fortsatt hade hon tjänat för mycket och skulle helt bli av med studiemedlet. Hennes gräns var på 53000 kr/ år (skitdumt tycker jag men det är en annan fråga).
Kanske kan vara nåt sånt som avgör om det är ett jobb eller inte?

Självklart finns det folk som inte uppger gåvan men om dom då skulle utsättas för en kontroll och inte kan visa upp sina kvitton på dom dyra sakerna dom visar upp ska dom straffbeskattas, precis som vilken människa som helst.

Jag gillar Dianas idé!

2010-04-12 @ 19:48:42
Postat av: Kaffehörnan

Nix kaffehörnan tjänar inget, inte än får jag tillägga. En gång svingar jag förbi Bella.
Så vänder jag mot henne, är du känd ha ha
Så säger jag de är jag som e kaffehörnan
kram

2010-04-12 @ 19:53:04
URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: Em

Janne: Det bästa hade helt klart varit om företagen fick strikta regler att följa och att de blev tvungna att redovisa alla "gåvor" till Skatteverket, precis som de redovisar skatt per person. Då kan Skatteverket enkelt kolla om privatpersonerna har deklarerat. Borde vara det enklaste sättet och sen handlar det mer om en gräns för värde av gåvan etc. Så jag håller med både Diana och dig. Bra va? :D

2010-04-12 @ 19:57:25
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Anna

Sv: Inte?! Nämen, jag är helt tokig i sjöhästar ;)

2010-04-12 @ 20:04:59
URL: http://missquist.blogg.se/
Postat av: Kaffehörnan

Nix pix ej träffat BB
Hade varit trevligt o komma med i hennes program på nätet. Skulle jag sagt Em på bloggträffen vi var på jag o Em släppte aldrig blicken från varann ha ha vilket eko i sverige

2010-04-12 @ 20:07:03
URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: Janne

Oj! Det var jag inte beredd på. Vad ska jag nu skriva? ;D

2010-04-12 @ 20:08:19
Postat av: Em

Janne: Du kan skriva om hur underbar jag är? ;D Eller är du bara ute efter att skriva många kommentarer för att kunna skicka stor räkning sen? :D Om du vill gå helt utanför temat så finns ju kategorin "Tjatter" om du kommer ihåg?

2010-04-12 @ 20:17:03
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Janne

Ge mig en ny bild eller nåt på dig eller dina ben så ska jag skriva om hur underbar du är. ;)

Räkningen kommer jag och inkasserar personligen.

Den hade jag totalt glömt! Är den fortfarande levande?

2010-04-12 @ 20:28:31
Postat av: Em

Janne: Nja, i varje fall återupplivade du den nu. :D

2010-04-12 @ 20:40:57
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Linnéa

Hejsan :)
Har du någongång undrat vad som hände med Astrid Lindgren-skådisarna efter att filmerna spelades in? Kolla in min blogg och ta reda på svaret! :)

2010-04-12 @ 20:55:53
URL: http://astridlindgrenstjarnor.blogg.se/
Postat av: Beate

Här pratar vi bara produkter... många bäckar à 225:- SEK små. Men Blondinbella får ju bra betalt dessutom och dessa pengar tycker jag no ska beskattas, det är ju som lön så de t o m kan leva på sina bloggar.

2010-04-12 @ 21:04:51
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Fenixmona

Skatten dras ju automatiskt på de utbetalningar som görs så för svenska varor o tjänster så blir det ju skatt...Kramen

2010-04-12 @ 21:04:57
URL: http://fenixmonasliv.blogspot.com/
Postat av: anne

Om det finns ett avtal då är det ju inget att snacka om.

Om man får presenter som man inte bett om, då är det kanske frågan om det är avsändaren som ska beläggas med ansvaret, låta avsändaren bli "kriminaliserad" och betala ev gåvoskatt!?! Då kanske det blir slut på detta skickande av prylar man inte bett om, för visst låter det som grejer som man absolut inte vill ha!?! Då torde det vara lätt att slippa dem också.

2010-04-12 @ 21:17:25
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Julia

sv: Ja han får nog göra det :)

Jag tycker nog att det är fel, alla kan ju inte jälpa om dem får saker hemskickade och dem bloggar säkert inte om allt, däremot kan jag tycka att dem kan skatta för intäkterna för annonserna...

2010-04-12 @ 21:21:51
URL: http://missjulian.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Klart att skatt ska betalas!
Men det är ju fritt att göra avdrag....för saker man INTE vill ha.Skicka tillbaka de saker o dra av för porto,extra körning,emballage,ledigt från jobb för att hitta en mack som kan ta emot paketet...
o s v!
Eller varför inte helt enkelt kalla dessa prylar för BONUS?Det har ju gått förr......
Klart man ska betala skatt,men börja med dom som verkligen tjänar stora pengar,de kommer ju alltid "undan"

Det löser sig nog sa han som sket i vasken!!!!

Ha det gött!

2010-04-12 @ 21:44:57
URL: http://frujacobse.blogg.se/
Postat av: Nattis 2.0

Om man får saker hemskickat och man bloggar om det ska man självklart betala skatt, annars är det att betraktas som en muta (för ett inlägg). Dessutom bör det stå i inlägget att det är sponsrat, dvs att man fått något för det.

OM ett byggföretag bjuder en kommunal tjänsteman på en resa till Barcelona så betraktas det som en muta, om samma företag bjuder en bloggare på en resa till Barcelona ska det betraktas som en gåva då?

Får man saker man inte vill ha eller inte vill göra reklam för kan man ju alltid returnera det; mottagaren betalar.

Postat av: Gun

Godnatt Emsan!:)

2010-04-12 @ 22:11:57
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Petra

Vist man ska kanske ine behöva betala skatt för gåvor som man inte vill ha, men varför då hämta ut dessa paket?
Och sen tror jag inte att skatteverket bryr sig om små saker utan kanske mer om resor, fester, dyra kläder osv.

2010-04-12 @ 22:42:12
URL: http://inspirebypetra.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag förlorade ganska så stort så jag tippar på att du höll tummarna mer för norge ^^

2010-04-12 @ 23:17:01
URL: http://hejsari.webblogg.se/
Postat av: Dansbandsfrun

Instämmer med Guns sista rader.

sov gott din norska pudding =)

2010-04-12 @ 23:22:49
URL: http://dansbandsfrun.bloggplatsen.se
Postat av: Ama de casa

Wow! Jag blev just erbjuden en hel euro för att SLUTA blogga! Jag tror jag accepterar det erbjudandet - gonatt!

Hmmm... Undrar just hur mycket skatt det blir på det...
:-)

2010-04-12 @ 23:42:48
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Bitterfittan

det har du nog rätt i. allt för uppmärksamhetens skull

2010-04-13 @ 00:18:41
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se
Postat av: Dreamsalive

Nej, jag tjänar inga pengar på min blogg. Jag är glad om jag får några kommentarer i gåva. :)

Det är väl ett fåtal personer som tjänar pengar på sina bloggar? De som har bloggandet som yrke är väl oftast anställda av något företag, eller en tidning? Och då dras ju skatt på deras lön. Eller?

Själv skulle jag inte vilja läsa en blogg där jag visste att bloggaren är sponsrad för inlägget han eller hon skriver. Då känns det inte äkta...

2010-04-13 @ 00:53:11
URL: http://dreamsalive.blogg.se/
Postat av: Dreamsalive

Kom just på: Kanske är Gun sponsrad av semlebagaren. Då får hon passa sig för skatteverket! :)

2010-04-13 @ 00:59:41
URL: http://dreamsalive.blogg.se/
Postat av: Egoina

Det är i Malmö. Anmäl dig då? :)

2010-04-13 @ 03:56:30
URL: http://egoinas.se
Postat av: Fenixmona

Godmorgon i stugan! Redan tisdag och trots mörkret just nu så ser dagen lovande ut! Kramiz

2010-04-13 @ 04:37:31
URL: http://fenixmonasliv.blogspot.com/
Postat av: Patrik | Bloggliv.WS | Livet i Bloggform

Fick gå till Karin och läsa kommentaren då :)

Nja, egentligen är det inte så svårt att göra ett rättvist system med beskattning, det svåra för många är att släppa avundsjukan. Jag tycket det är enkelt, har man inkomst i pengar från bloggen så betalar man skatt precis som alla andra. Naturligtvis ska man först göra avdrag för alla omkostnader. Gåvor däremot ska det inte vara skatt på för det är egentligen ingen inkomst. Om du tex skulle få saker från olika företag till ett sammanlagt värde av 10 000 kr på ett år så är ju det inget som du kan betala dina räkningar och köpa mat för, dvs ingen inkomst. Om skattemyndigheten får som de vill så ska det bli skatt, och det inkluderar även arbetsgivar/egenavgifter och på 10 000 kr så är det ungefär hälften. Då har helt plötsligt gåvan kostat dig 5000 kr som du nu måste betala i skatt i stället för att kanske betala räkningar eller köpa mat. Helt sjukt...

2010-04-13 @ 08:35:55
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: Mathilda

Jag tycker mest att jag kan få lite presenter att blogga om :)

2010-04-13 @ 08:48:00
URL: http://themathildapersson.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tkr inte de ska behöva skatta, de kan ju inte hjälpa att de får presenter. Däremot tkr jag de där företagen kan skicka lite presenter till moi med. ;D

2010-04-13 @ 12:08:24
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/
Postat av: Foofie

Är det någon som ska skatta på prylarna så är det företagen tycker jag, det är ju dom som går vinst på det, då är det dom ska stå för kostnaderna.

2010-04-14 @ 22:20:30
URL: http://foofie.blogg.se/
Postat av: anniz

Enkelt, de
1) struntar i att hämta ut paketen.
2) Skickar tillbaka paketen.

Man behöver inte ta emot gåvor som man inte vill ha :-)

2010-04-16 @ 01:31:55
URL: http://deathisbeutiful.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback