Det är hur lätt som helst att välja att blunda

Jag har aldrig varit en stor fan av Carola, men jag läste att hon hade rest till Haiti och på frågan om varför så svarade hon: "Jag förstår ännu bättre om jag ser allt med egna ögon". Det är nästan omöjligt för oss att fatta en sådan katastrof, det är nästan omöjligt att förstå något man inte själv har varit genom. Vi kanske tror vi förstår, men vi gör det inte. Carola har förstått att vi (och hon) inte förstår. Att vilja förstå och göra allt man kan för att göra det, när man har möjligheten, är stort. Det finns många människor i samma sits som Carola som blundar. De kanske ger pengar, men de blundar..


Bra jobbat, tjejen!

När man verkligen förstår kan man ge från hjärtat också!

Postat av: Jocke

Efter vad jag har hört om henne och vad hon har gjort så har jag svårt att ta henne på allvar, men jag håller med om att det är bra det hon gjorde i det här fallet. :)

2010-02-07 @ 15:05:31
URL: http://storbloggaren.blogspot.com
Postat av: Linda

Har aldrig gillat den där tantaluran, men det där var verkligen bra sagt och gjort!

2010-02-07 @ 15:21:11
URL: http://superfluffet.blogg.se/
Postat av: absolutjohan

Hon åkte dit och gav en parfym till en drabbad. Hur smart är det på en skal egentligen?

2010-02-07 @ 15:27:06
URL: http://absolutjohan.se
Postat av: Janne

Det är mycket behjärtansvärt att vilja se med egna ögon för att förstå men I Carolas fall så tror jag enbart det var i egoistiskt syfte (vilket det också står i följande artikel). Sorry!
Tycker detta citatet av henne, angående jordbävningen, säger ganska mycket om henne: "– Det står i Bibeln att det här ska ske i sluttiden".

Läs artikeln på Aftonbladet här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6542720.ab

2010-02-07 @ 15:34:49
Postat av: Em

Absolutjohan: Betydligt mycket smartare än att lägga sina pengar på ett nytt sätt tänder till exempel? Hon kunde ha låtit bli att åka, menar du att det alternativet är bättre? Parfymen var en gåva som hennes son hade bestämt innan hon åkte dit. Jag har svårt för att tänka mig att hon inte gav mer och oavsett handlar det om hennes fadderbarn som hon har hjälpt i många år.

2010-02-07 @ 15:34:52
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Linda

Absolutjohan
Hon åkte i alal fall dit för att få se det med egna ögon och för att lättare kunna förstå.

Människor har för lätt för att haka upp sig på detaljer istället för att se helheterna

2010-02-07 @ 15:39:59
URL: http://superfluffet.blogg.se/
Postat av: Linda

sv:
Behövdes inte, hon grävde ner bilen ända ner till gruset. Trodde hon skulle blästra sönder insidan av hjulhuset ett tag. Haha

2010-02-07 @ 15:42:12
URL: http://superfluffet.blogg.se/
Postat av: Britt

Jag tror Carola har ett hjärta av guld. Däremot har de flesta journalister gett sig fan på att håna och skriva ner henne på grund av att hon är kristen. Är man med i Livets Ord, Jehovas eller Pingstkyrkan är det något som är fel i huvudet på en enligt de flesta journalister. Det är sällan det skrivs något fördelaktigt om artisternas religiösa tro.

Jag tar det Aftonbladet skriver om Carola med en stor skopa salt.

2010-02-07 @ 15:45:54
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Beate

Är ingen Carola fan heller, verkligen inte. Men hon har ju faktiskt varit inblandat i flera projekt inom hjälverksamheten. Om hon gör det för PR och egen vinning eller om hon verkligen gör det med hjärtat vet jag inte. Men hon fick ju iaf dig och några andra att reagera, så...

2010-02-07 @ 15:48:49
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Pia

Tidningar har en förmåga att bara fokusera på en detalj och skiter i resten! allt för att få sälja sina tidningar. Jag är ingen större fan av henne, men jag har oxå väldigt svårt att tro att hon åkt dit med endast en parfymflaska att ge bort!

2010-02-07 @ 15:59:50
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Jompen

bra där av carola.

egentligen så tror jag att man INTE VILL veta hur illa de faktiskt har det.
man vill inte tro att det är värre än man tror.

nu tappade jag min poäng här, men.. det tror iaf jag.

2010-02-07 @ 16:06:02
URL: http://johannamoxell.blogg.se/
Postat av: Totally

Hon gav sitt fadderbarn en parfym. Hur tänkte hon där egentligen?

2010-02-07 @ 16:11:20
URL: http://totally.webblogg.se/
Postat av: Philippa - mamma till Therese

hua, jag tycker att Carola är så otroligt skenhelig... som aftonbladet hade skrivit: katastrofturism (tror jag det var de kallade det)... vad gör hon egentligen där? gräver hon i rasmassorna elelr ska hon bara titta på de som faktiskt GÖR något? nej, Carola är en människa jag har så ofantligt svårt för

2010-02-07 @ 16:13:57
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Em

Janne: Helt ärligt så gillar jag inte Carola, men din kritik tycker jag är helt åt skogen. Om man är kristen av något slag så tror man på Bibeln och i Bibeln står det precis som Carola säger. Vad är det för konstigt med det? Hon säger ju inte att folk på Haiti har förtjänat det.

Britt, Pia och andra som reagerar på Aftonbladets artikel: Jag kan inte se vad som är negativt för Carola i den artikeln. Hon tror på Bibeln och ser bekräftelse på att hennes tro är rätt. Det är inget fel i det, heller tvärt om tycker jag. Det är alldeles för många som kallar sig kristna, men som inte ens har läst underlaget.

2010-02-07 @ 16:16:42
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Britt

Nej, men alla gör sig ändå lustiga över den artikeln och tycker att det bara visar att hon är helt bombad. Så någonstans gick det fel.

2010-02-07 @ 16:28:06
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Hon kanske har ett hjärta iaf..

2010-02-07 @ 16:30:34
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Gun

Jag har alltid tyckt att Carola blir orättvist behandlad och felaktigt citerad i media, därför har jag alltid gllat henne (jag är sån, gillar dem som man inte ska gilla). Man får inte vara speciell eller sticka ut, då är man konstig. Jag tror hon har ett hjärta av guld och att hon vill väl. För mig får hon tro på Bibeln, och det spelar egentligen ingen roll i vilket syfte hon åkte till Haiti, hon GJORDE i alla fall något, till skillnad från de flesta andra.

2010-02-07 @ 16:33:23
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Gun

Sv: Ja, det var jättegulligt att ge mig ett manikyrset. Jag menade inte att låta otacksam, utan är jätteglad. Det är riktigt kul också. Jag har så svaga naglar, så det ska bli kul att se om de håller bättre med hjälp av det här. Janne verkar intresserad, så jag tänkte sminkblogga snart, för hans skull, haha!:D

2010-02-07 @ 16:37:39
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Gun

Oj jag glömde en sak till...Mumannen är inte jättesjuk utan bara förkyld och har ont i kroppen. Jag struntar i promenad idag. Har fastnat i Paint. :D

2010-02-07 @ 16:40:12
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Selma

Fast just för haitierna hade väl Carolas resepengar och slanten parfymen kostade kunnat användas till något vettigare.

2010-02-07 @ 16:41:45
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Sessan

Hörde att hon hade ett fadderbarn där nere i Haiti. Hon hade en present till honom när hon reste dit, det vare n parfym som hennes son hade valt ut :S

2010-02-07 @ 16:47:51
URL: http://victoria87.blogg.se/
Postat av: lukes

anmäl dig till veckans blogg. Anmäl dig flera gånger så har du större chans att vinna för jag slumpar ut tio finalister på onsdag :)

2010-02-07 @ 16:49:21
URL: http://nattstad.se/lukes
Postat av: Ingrid ♥

Denna gången har hon gjort något riktigt bra
Kram Ingrid

2010-02-07 @ 16:49:40
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Renée

Hoppas du haft en bra helg :)

2010-02-07 @ 16:53:48
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Jag tycker inte heller om Carola och hennes många gånger plumpa uttalanden. Om hon nu har sagt dessa saker? Medierna vrider och vänder på det mesta och är ju alls inte att lita på.
Jag tyckte uppriktigt synd om henne när hon fick drevet efter sig vid förra schlagern. Det var ju inte klokt egentligen!
Hennes sätt att inte blunda som du beskriver här är ju enormt starkt. Så får hon på moppo för det också.

2010-02-07 @ 16:56:52
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Britt

Sv: Här har vi saknat solen så under den mörka tiden så vi vallfärdar ut så fort den visar sig. Det är en härlig tid nu!

2010-02-07 @ 17:09:05
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Renee

Jag tror att Carola bara vill ha uppmärksamhet, och hur smart är det att ta med en parfym till ett barn som varit med om en så stor katastrof.

2010-02-07 @ 17:10:01
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: anne

Men jag läste något riktigt ruggigt hon uttalat sig med, något i stil med; "katastrofen på Haiti ska vara ett klart tecken på att jordens undergång är nära! Gud har fått nog och straffar nu människan genom att skicka mer katastrofer på henne, så står det någonstans i Bibeln".

Hon är nog litet fanatisk stundtals, den där Carola..

2010-02-07 @ 17:11:41
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Janne

Vänta lite här nu! Bara för att jag väljer att inte tro på en fabricerad bok så är min kritik helt åt skogen? För mig får folk tro på precis vad dom vill men eftersom JAG inte tror på bibeln så betyder inte det att min åsikt är mindre värd än en troendes åsikter. För mig är hela bibeln konstig och följdaktien då även uttalanden som är citerade därifrån.

2010-02-07 @ 17:21:18
Postat av: Em

Janne: Men inlägget handlar ju om att det är bra att hon reste till Haiti för att försöka förstå bättre. Jag förstår inte vad det då har med saken att göra vad hon tror på? Det var du som drog in det och jag kan inte se vad som gör hennes tro fel i det hela? Eller menar du att kristna inte borde resa dit då eller? Jag förstår verkligen inte argumentationen. Om hon hade sagt att de förtjänade katastrofen så hade jag förstått att det var en argument till att kritisera henne som person, men att hon reste dit för att försöka förstå står fortfarande för sig själv och har inget med saken att göra.

2010-02-07 @ 17:36:53
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Diana

Jag har för mig att Carola gjorde ett väldigt korkat uttalande angående Haiti. Minns inte riktigt med det var något i stil med att detta var meningen att hända och att de fick typ skylla sig själva... eller nåt sånt. Haha.
Jag gillar inte personen Carola men jag är en sucker för hennes musik.

2010-02-07 @ 17:49:22
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: josefine

Även om det skulle finnas nån vettig förklaring till att hon gav bort en parfymflaska till fadderbarnet, och att hon faktiskt åkte dit för att förstå bättre (även om jag personligen inte tror så mycket på det), så är det ändå själviskt gjort.
Jag tvivlar på att hon gjorde någon mer nytta där borta än att ge bort lite prylar, skulle snarare kunna tänka mig att hon var ivägen. Att hon förstår bättre hjälper knappast någon annan än henne själv. Visst förstår jag att man kan vilja åka dit av den anledningen, men jag är säker på att hon hade gjort mer nytta genom att skänka respengarna till Rädda Barnen eller någon annan organisation.

2010-02-07 @ 17:57:37
Postat av: Janne

Som jag också skrev så är det en bra sak att folk åker och vill se med egna ögon för att försöka förstå och hade du valt vilken annan person som helst så hade jag inte kommit in på det spåret. Det är inte Carolas tro som gör att jag inte gillar henne utan hennes falska sätt och dubbelnatur. Hon är en person när kamerorna är i närheten och en helt annan som privat. Som jag också sa i min första kommentar så tror jag inte hon gjorde det i första hand för att hon är godhjärtad utan för att det gynnar hennes sak.

Klart att kristna borde besöka katastrofområden likväl som satanister och ateisten och alla andra.

Och tro mig när jag säger att jag VET vad jag pratar om vad gäller Carola.

2010-02-07 @ 18:07:30
Postat av: Em

Janne: Med mitt inlägg ville jag säga att jag tycker det är positivt när folk gör något extra för att försöka förstå. Utifrån din första kommentar måste jag då tolka det som att du menar att så inte är fallet med Carola. Det tycker jag är magstärkt oavsett vad du vet eller inte vet om henne och att du drar in hennes tro i det hela tycker jag fortfarande inte hör hit.

2010-02-07 @ 18:13:05
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Janne

Jag vet mycket väl vad du ville säga med inlägget och du tolkade min kommentar helt korrekt. Jag märker nu efterhand att det var fel av mig att skriva som jag gjorde och jag ska inte försöka förklara varför jag gjorde det utan ber istället om ursäkt för att jag kom utanför ämnet?

2010-02-07 @ 18:29:36
Postat av: Em

Janne: No hard feelings! ;) Och hade vi diskuterat Carola som person så tror jag nog att vi lätt hade kunnat komma överens. :D

2010-02-07 @ 18:40:59
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Anna

Jag litar mer på att Carola gör nytta mer där nere än på alla hjälporganisationer som ska hjälpa till...hur vet vi att alla pengar kommer fram? Det sägs ju att pengarna inte kommer fram? Så jag håller med Em. Jag skulle själv behöva åka till en plats för att kunna ta in och förstå en förödelse. Det kan man inte här. Vi kan bara anta hur stor förödelsen är, men inget mer...bara denna händelse med Tsunamin...dessa 10 meter höga vågor...det kunde inte jag ta in i skallen hemma hur mycket jag än försökte.

Och jag förstår heller inte att det skulle vara själviskt gjort av Carola? Hon åkte ju dit? Är det att vara självisk? Många artister åker ju inte ens dit överhuvudtaget?

2010-02-07 @ 20:26:35
Postat av: Ellis

Idag blev jag riktigt rörd. Min syster såg rädda barnen brevet mamma fått. Hämtade en 50 lapp från hennes "tandfe pengar" och sade: Mamma den här vill jag ge till barnen i haiti, kan du skicka den?

Aww blir man inte rörd?? Hon är 10 år. :)

2010-02-07 @ 21:07:18
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Det var väl nått av det smartaste hon någonsin sagt tror jag.
Men att hon tror att de ska kunna rädda flera genom healing visar hur knasig hon egentligen är.
Har aldrig klarat av den den donnan.

2010-02-07 @ 22:09:52
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: lisa

"Om man är kristen av något slag så tror man på Bibeln", jag citerar dig.
Du säger även att man är en hycklare om man är kristen men inte tror på att som skrivs i bibeln.

Du är uppenbarligen inte påläst och borde enligt mig inte yttra i ämnet dig öht.

Jag är kristen, mer eller mindre troende, jag tror VAD jag vill och HUR jag vill.

Jag unrar varifrån ditt behov kommer, av att uttrycka dig så som du gör angående någonting som du knappt vet något om och som du själv inte ens tror på.

Heppåre!

2010-02-08 @ 02:44:58
Postat av: lisa

Hm. Fick ihop det lite knasigt där.
Jaja, det framgår nog ändå vad jag menar.

2010-02-08 @ 02:47:05
Postat av: Em

Lisa: För mig får alla tro vad de vill och jag tror att du och jag kanske definierar betydelse av ordet "kristen" olika. Jag utgår från att det att vara kristen är att tro på det nya testamentet och med det utgångsläget så anser jag inte mitt uttalande fel. Är man kristen så borde det betyda att man tror på det som står i Bibeln och försöka så gott man kan att leva därefter.

Sen vart min kunskapsnivå ligger i förhållande till din i ämnet vet jag inget om, men oavsett om jag vet lite eller är påläst så har jag enbart som människa i Sverige rätt att uttala mig. Själv hoppas jag att alla som vill uttalar sig, oavsett hur kunniga de är. Ibland bidrar de "okunniga" med mer till och med, de har ofta förmågan att se saker på ett annat sätt när de inte har blivit påverkade innan.

2010-02-08 @ 08:25:09
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: lisa

Jag vet hur det ligger i Sverige, så ja självklart har du rätt att uttrycka dig.
Det är dock en ganska stor grupp av människor som du kallar för hycklare i en vad jag antar ganska stor blogg med ganska många läsare.

Som upplagt för mothugg, förvånande att du inte har kallats för löjlig ännu.
Men det kanske du har.

Lev väl!

2010-02-08 @ 11:04:24
Postat av: Karin

Ja, jag håller med dig !
Carola är knepig, men det här var en bra sak !
Synnöve; Angående healingen så kanske man inte ska förkasta något helt bara för attt man inte tror på det själv.
Jag får ibland energi "skickat" till mig av en vän.
Vete faan hur det går till, men hon kan sitta fler mil bort, och ringa och fråga hur det egentligen står till med till exempel min ländrygg eller knä om jag har ont där. - Då har hon känt var jag har ont, även om det är på ett ställe jag normalt inte brukar ha problem med.
Kan ibland också känna en skillnad, och om man frågar så kan man ofta få svaret att då och då skickade jag energi till dig.
Obegripligt, men tydligen funkar det...
Att det sedan säkert finns en massa humbug-healers är en annan sak, men jag tror att healing fungerar.
Allt på jorden - även vi, består ju av energier, så det gäller väl bara att styra de fria energier som finns i universum åt rätt håll.
En del har nog den förmågan.
Lisa ; Har du tänkt på att Em kanske vill ha lite mothugg, och få folk att tänka ett steg till ?
Då måste man också provocera lite och ta ut svängarna, för annars reagerar ju inte en kotte.
Det är ju underbart med bloggar som sätter igång hjärnverksamheten lite på en, och gör att man kan se saker från mer än ett håll. - Det är berikande !
Trångsynthet har aldrig fört något gott med sig !

2010-02-08 @ 14:52:59
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: tobys.se - En släng av ADHD och hjärnsläpp

Ja det är stort gjort av henne :)

2010-02-08 @ 16:55:52
URL: http://tobys.se
Postat av: amanda

Jag tycker bara det är så himla fel att alla ska vara på carola HELA TIDEN. Vafan, NU har hon faktiskt gjort de barnen där en tjänst? och de ni fortfarane blir lack på är hennes tro? Vafan ni väljer vad ni blir irriterad på. och det är bara patetiskt.

2010-02-09 @ 22:56:38
URL: http://itsmenotyou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: