Dumma, dumma dem

Om du ger allt och får ingenting tillbaks, om du offrar dig och inte blir sedd, vems fel är det? När du satsar på ett förhållande och det går åt skogen, vems fel är det?

Ingens! Det är ingens fel! Därför att det handlar om att göra val och vi alla gör val som visar sig att inte vara rätt sen. Att jag är singel i dag beror inte på att det var fel på mannen/männen eller fel på mig, det var valet som inte var rätt.

När du ger allt eller offrar dig för en sak och inte får bekräftelse tillbaks så är frågan om du kanske har valt fel sak att hänge dig åt?

Så tror jag och det underlättar och gör att det inte finns någon orsak till att bli bitter för hur livet utvecklar sig. Dessutom kan jag, om jag håller ögonen öppna, lära mig otroligt mycket på vägen.

Och är det inte det livet handlar om?

Postat av: lea

Fast ibland är det faktiskt någons fel. Att någon handlat fel.
Jag har en erfarenhet där det är någons fel, där någon gjort fel, handlat fel och det är såhär i efterhand riktigt bittert, hur jag än vrider och vänder på det finns det inget jag kan göra än att acceptera att personen ifråga var mytoman. Det är riktigt äckligt jobbigt.

Sen träffa man nog antagligen en hel del man inte passar med också :P och då har ju ingen gjort fel... man passar ju inte med alla?

Sen finns det många andra saker i livet man beskyller sig själv för, väldigt korkat att anklaga sig själv, i efterhand hade man kunnat göra ALLT perfekt..

2010-02-26 @ 14:28:20
URL: http://frokenlea.blogg.se/
Postat av: Thakock

Men om man själv har valt en väg och det sen blir fel..är det då inte ens eget fel för att man valde den vägen?

2010-02-26 @ 14:58:50
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Ellis

Du har hel rätt, ibland klickar det inte då får man ta det, du har ett helt liv att lära dig av dina misstag :)

sv: Jag har testat men det är inte i samband med mat, ibland behöver jag inte äta för att känna magknipen, och de har inte samband med toalettbesöken heller. Liksom dagen innan undersökningen åt jag ingenting, magen var kaos ändå och gjorde jätte ont som innan. Det är något med magen i sig och inte intagen av mat/dryck..

Jag har ju som jag sade igår redan tagit massa tester om jag är gluten/laktos eller liknande. Kroppen reagerade helt normalt på alltihop :/ Jag är verkligen Diagnos okänd....

2010-02-26 @ 15:08:02
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Det är aldrig mitt fel! Det kan du fråga Anders om - senast igår när inte jag hade stoppat in lite kylvaror i kylen och han påtalade det så sa jag raskt att det var för att han hade stått ivägen precis när jag skulle lägga in grejerna ;-)

2010-02-26 @ 15:36:30
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Gun

Du har rätt, precis som Ellis säger så klickar det inte alltid, fast man trodde det från början. Det är ingens fel, utan det är bara sånt som händer.
Sen kan det ju vara så att den ene plötsligt visar sig vara en skitstövel, och då är det en annan sak tycker jag.

2010-02-26 @ 15:58:30
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Em

Thakock: Jo, du har rätt och som du säger gör man fel val, alltså är det våra val det är fel på, inte nödvändigtvis personerna.

2010-02-26 @ 16:00:38
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Sandra

sv. Jepp, det er tatt fra Ekeberg Restauranten :)

2010-02-26 @ 16:11:07
URL: http://www.sandra.no
Postat av: Sandra

sv. Jepp, det er tatt fra Ekeberg Restauranten :)

2010-02-26 @ 16:11:35
URL: http://www.sandra.no
Postat av: Thakock

Fick läsa några ggn för att få in det i huvudet. Det är sant, det behöver inte vara fel på en person bara för man gör fel val.

2010-02-26 @ 16:12:14
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag tror inte det är fel varken på mig eller den andre. Jag tror inte ens att det är fel val! Jag tror vi undermedvetet väljer "fel" man/jobb/situation för att vi vill utvecklas, lära oss. Vi upprepar samma misstag tills dess att vi förstått vad vi behöver ändra på i oss själva. Vårt undermedvetna är mycket klokare än vi själva tror. Om vi väljer en man som gör oss olyckliga, så är det för att vi vill läka någon gammal erfarenhet genom att återupprepa den - det är ju bara då som vi skapar chansen att göra annorlunda den här gången!
(Nu var det min tur att bli långrandig... ;)
Trevlig fredag!

2010-02-26 @ 16:12:54
URL: http://karin.mabra.com
Postat av: Hillevi

Ja, du har helt rätt. Om man inte ger och ger, in absurdum, alltså när man har fått klart för sig att man inte kommer att få något tillbaka.
Sv. Du har rätt, bara att höfta på! :-)

2010-02-26 @ 16:53:44
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: Em

Karin: Det gillar jag! Det är också att ta till sig vad som sker utan att bli bitter och istället dra lärdom av vad man upplever. Och det du skriver har jag själv varit med om, jag har lärt mig att vissa saker jag gjorde (och säkert saker jag fortfarande gör, men inte har upptäckt än) påverkade mina relationer så samma problem uppstod varje gång. Det kan vara småsaker det handlar om, men när man ser ett mönster så borde man gå in i sig själv. Trevlig fredag själv! :D

2010-02-26 @ 17:04:15
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Bara Jag

Jag håller med, och ändå inte (bara lite inte). Det kan finnas orsaker av olika art MEN man väljer alltid om man vill fortsätta i det negativa eller avsluta och gå vidare. Man är aldriv tvungen att förtsätta i något som känns fel. Och något kan kännas rätt ien period för att senare bli fel. Men lära sig något - ja, det kan man alltid göra. Kram.

2010-02-26 @ 17:17:29
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Peterlarson

Jag tycker väldigt mycket om ansjovis, både på smörgås och i "Janssons frestelse". Jag är nästa ännu mer svag för vaniljsås, både till äppel- och rabarber-paj och om det var bara lite nyttigare skulle jag äta det till frukost, mellanmål och dessert och jag vet inte vad, varje dag.

Alltså två underbart goda saker.

Men ansjovis och vaniljsås....? Det verkar rätt äckligt tillsammans.

Inte är det varken ansjovisens eller vaniljsåsens fel.

2010-02-26 @ 18:01:13
URL: http://peterlarson.wordpress.com
Postat av: Robert

Helt sant!

2010-02-26 @ 18:14:25
Postat av: Robert

Hoppas du inte blev alltför psykad av att mitt första inlägg idag kom från en annan IP-adress än den vanliga. ;D

2010-02-26 @ 18:15:31
Postat av: Em

Robert: Det har jag inte tänkt på. Har du varit på vift? Sovit borta? Kul? Skönt? Roligt? Eller trist? :D

2010-02-26 @ 18:23:24
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Robert

Hahaha! Inget sånt, tyvärr. Satt på min praktikplats på komvux och surfade.

2010-02-26 @ 18:33:06
Postat av: Jompen

jag kan inte annat än hålla med. du är så klok em.!

sen..... är inte karlar mina bästa vänner.
finns inte mkt...förtroende för dessa varelser.
träffar jag bara rätt så tappar jag nog endel fördomar. den dagen den sorgen ;)

2010-02-26 @ 19:56:07
URL: http://johannamoxell.blogg.se/
Postat av: Kadri

vissa människor, min mamma inkluderad, måste alltid ha någon o skylla på. hon analyserar, tänker o funderat vems fel det var o varför och hon kan aldrig gå vidare.

2010-02-26 @ 20:16:23
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Beate

Istället för "ingens fel" kunde du nästan har sagt "bådas fel" tycker jag.
Å bitterhet är det värsta som finns, den tar ju kål på människan och gör desutom att "omgivningen" drabbas.

2010-02-26 @ 22:45:35
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: daniel

http://veckansorfil.blogg.se -för dig som inte är rädd att bli lite röd om kinderna!

2010-02-26 @ 23:18:57
URL: http://veckansorfil.blogg.se/
Postat av: Britt

Nä inte är det någon idé att skylla på andra att livet ser ut som det gör. Att jag är här beror ju som du säger på en hel del val i livet. Jag kunde valt annorlunda, levt någon annanstans, ett annat liv eller inte levt alls.

2010-02-27 @ 14:33:25
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Erika

Tack!
jag behövde det här inlägget just nu...

2010-02-28 @ 03:37:29
URL: http://mizzboracay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback