Vad tror en kristen på?

I går skrev jag två inlägg som handlade om att försöka förstå. Det blev rätt så ivriga kommentarer åt både ena och andra hållet och tyvärr blev det emellanåt mer en diskussion om Carola än det att försöka förstå. Oavsett så uttalade jag mig om att jag anser att de som säger sig vara kristna, men inte köper vad som står i Bibeln, är hycklare.

Detta har jag fått kommentarer om och jag kan förstå att mitt uttalande kan uppleves som hårt, men jag utgår från att en kristen är en som tror på Det nya testamentet. Säger man att man är troende eller religiös, så är det något annat, då kan man tro på vad som helst egentligen.

Jag står faktisk för det. Jag har inget över för att börja tolka Bibeln efter eget bevåg. Då är det bättre att skriva sin egen bok.

Men kan någon övertyga mig om annat så lyssnar jag gärna.

Postat av: anna

Ja, vad är en kristen, om inte en som tror på Nya testamentet och dess ord om Kristus (Jesus)??

Samtidigt funderar jag för tillfället över vad man ska tro om Jesus, då jag lyssnar på Gardells bok " Om Jesus" . Han påvisar nämligen mycket att ifrågasätta av vad Bibeln säger.

2010-02-08 @ 14:50:04
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: Gun

Man kan ju anse sig vara kristen utan att för den sakens skull vara fundamentalist, dva tolka Bibeln ordagrant. Allt är väl en tolkningsfråga antar jag.
Men jag vet egentligen för lite om Bibeln och kristen tro för att kunna uttala mig.

Sv: Ja, tystnaden när man fiskar är skön. Särskilt i fjällen.

2010-02-08 @ 14:58:45
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Karin

Visst är det lite svårt det där att definiera en kristen.
Om någon frågar mig vilken religion jag tillhör skulle jag svara att jag är kristen.
Ändå tror jag ju som jag vill, och fanns det ett annat ord för vad jag egentligen är, så skulle jag använda det.
Däremot ingår jag ju inte i någon speciell församling ( bara vanlig medlem i svenska kyrkan ) och är inte aktivt kristen eller hur man skulle uttrycka det, och det är väl det du menar i ditt inlägg.
Skriva en egen bok orkar jag inte =D
Det som saknas är ett ord som beskriver mitt sätt att tro, för vissa stycken i bibeln är jag skeptisk mot.
Tror dock det kanske kan bero på att historierna som står där i många fall först berättats med mun-till-mun metoden i generationer innan de nedtecknats, och om inte annat förvrängts genom översättningar och moderniseringar av texterna genom alla år.
Det som står i dagens bibel har liksom fått en stor prägel och färgats av alla som varit inblandade i dessa arbeten.
Hur mycket som står i bibeln har egentligen den ursprungliga meningen tro ?

2010-02-08 @ 15:06:57
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Selma

Ja, jag tjurar på och tror fortfarande inte att förståelse är nödvändigt för att göra gott. Ganska ofta tror jag inte ens att verklig förståelse är riktigt möjlig. För att jag genomgått en sorg innebär det inte att jag kan förstå hur du upplever din annat än i väldigt generella termer, det innebär inte ens att jag förstår nästa gång det händer mig själv. Det hindrar inte att jag kan och bör göra så gott jag kan för mina medmänniskor.

2010-02-08 @ 15:14:17
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Beate

Tycker faktiskt att det är modigt att du ger dig in i en sådan "diskussion". Personligen så har jag två ämnen som jag aldrig diskuterar: religion och politik (som har förvånansvärt mycket gemensamt). på grund av att ens bäste vän snabbt kan bli ens värsta fiende.
Fegt, jodå, det medger jag.

2010-02-08 @ 15:22:36
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: pimpXprincess

Svar: Ja, jag har försökt tänka på allt. Jag har rabblat upp alla som jag har varit med, även om det inte har varit något förhållande. Mycket stämmer in på ett ex, men eftersom det var så seriöst mellan oss minns mamma allt om honom och det är absolut inte han. Haha!

Jag har frågat vänner också, men dom kan inte heller komma på någon :/

2010-02-08 @ 15:24:21
URL: http://pimpxprincess.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Bibeln är en mycket gammal bok, omkring 3000 år. Där står om skapelsen, och är man kristen tror man på detta och inte på Darwin. Däremot kan man knappast tolka texterna bokstavligt, eftersom det trots allt har gått 3000 år sedan det skrevs och samhället och människorna och livsvillkoren har förändrats oerhört sedan dess. Om religionen inte tillåts att utvecklas och anpassas i till moderna förhållanden dör den ut. Jag tycker nog att man kan få kalla sig kristen om man bekänner sig till tron och och de grundläggande villkoren, om man lever som en god och bra människa och väljer bort det som är mindre bra. Bokstavstrogna fundamentalister tenderar att bli bakåtsträvande och inskränkta.
Själv är jag varken religiös eller särskilt troende, men jag försöker leva så Gott jag kan ändå ;D Att visa medkänsla är väl en kristen (och mänsklig) handling, och det var väl det Carola gjorde?

SV: Hahaha, nu när jag tänker efter bröt hon nog lite på norska, hon i rummet intill!!

2010-02-08 @ 15:25:21
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Malin - RocknRolla

sv: haha det är videon som inte var helt bra :P haha ja det var kul :D

2010-02-08 @ 15:31:11
URL: http://bestofberger.devote.se
Postat av: Eva

Oavsett vad man tror eller inte tror på så kanske man kan vara överrens om att bibeln är enastående på så sätt att den hänger med än idag :) Det är för mig ganska givet att det är med den som med alla andra berättelser att det behövs inte många olika personer som ska återge en sak innan man drar ifrån och lägger till och så plötsligt är storyn rejält förändrad.Jag tror att det inom många religioner tolkas lite olika. En kvinna från Afghanistan berättade för mig att det i koranen står att en kvinna ska bära burka för att inte skilja sig från mängden. Alltså tyckte inte hon att hon kunde bära en sån' i Sverige eftersom det vore att sticka ut,nu är det ju många som föredrar att bära det i Sverige så det kan kanske vara så att det finns utrymme för egna tolkningar

2010-02-08 @ 15:35:31
URL: http://kominochtaentitt.blogg.se/
Postat av: Patrik | Bloggliv.WS | Livet i Bloggform

Skåne är väl bra för att man slipper alla uppförsbackar. Här är det gott om sådana...

Hur många är det som föder barn idag helt utan att ha haft sex? Om man nu bortser från konstgjord befruktning... Antar att det var lika för 2010 år sedan också. Så om nu inte Maria hade sex med sin snickare och blev på smällen så är alternativet att hon var otrogen och råkade bli med barn. Då drog hon en vit lögn om en ängel och det finns det folk som tror på än idag.

2010-02-08 @ 15:38:17
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: Maria

Ja jag vet inte alls vad jag är men jag tror inte att jag är muslim iallafall men helt säker är jag inte ???? hihihihihi....

2010-02-08 @ 16:04:30
URL: http://metrobloggen.se/kattloppan
Postat av: Thakock

Ja, det är svårt det här med vad man är men frågar någon mej så är jag kristen. Men jag följer ju inte biblen direkt... Hmm..

2010-02-08 @ 16:24:25
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Jocke

Jag håller med dig här.

Sv: Haha tänk att min vinst har blivit så stor att till och med grabbarna i verkstan har hört om det. Hurra! ;D

2010-02-08 @ 16:26:46
URL: http://storbloggaren.blogspot.com
Postat av: Andrea

Jehovas skrev en egen version av bibeln. Smidigt måste jag säga. Men ja.. nu har jag ju problem med allt vad religion heter också.

2010-02-08 @ 16:31:24
Postat av: Johanna

haha ja verkligen skönt ^^

2010-02-08 @ 16:43:17
URL: http://hejsari.webblogg.se/
Postat av: Laptop Mormor

http://www.credo.nu/index.php?/skolelev/fraga/vem_aer_kristen/ Om man går in där, så hittar man många svar på många olika frågor...Ett "hett" ämne, men desto intressantare att diskuttera.
Hej från mej...

2010-02-08 @ 17:00:05
URL: http://metrobloggen.se/sibbe
Postat av: Diana

Precis som jag skrev igår så håller jag med dig på den punkten. Om man påstår sig vara religiös så "måste" man enligt mig hålla med om allt som står i den bok man väljer att följa och inte bara plocka ut det gottiga. Som i USA, de är ofta snabba att säga att de är kristna och de har en dålig inställning till t.ex. homosexuella, men sen kan de i nästa andetag gå och ha sex med någon de inte är gifta med. Hykleri. Det är därför jag inte kallar mig troende, för jag har inte hittat någon religion där jag kan hålla med om allt till 100%.

2010-02-08 @ 17:01:23
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag är en kristen och försöker leva såsom bibeln säger, från början till slut..För mig finns det ingen mening med att leva i denna världen, som e så fruktansvärd för många människor, om inte en Gud skulle finnas, ett hopp om en bättre värld! Det går ann för oss här i Sverige som har de så bra! (de flesta iaf)vi kan ändå känna att våra liv har en mening och livet kan kännas tillfredsställande. Men hur känns det för alla de små stackars barnen, kvinnor o män som får lida nått så fruktansvärt i denna världen? själv känner jag att det måste finnas en bättre värld, en värld där alla de små barnen som fått lida, kommer till en plats av fred, frid och full med kärlek. Annars känns livet så fruktansvärt meningslöst! Om det inte skulle finnas mer än det här?! Jag tror på en Gud som är så full av kärlek, en sån kärlek som vi inte ens kan förstå vidden av. Jag kan inte tro att vi blev så underbart skapade som vi blev utan en tanke bakom allt, jag läser till sjuksköterska och ju mer vi läser om varje liten detalj i kroppen, desto mer säkrare blir jag! Vi kan inte ha blivit till av en slump, det finns en så stor tanke bakom varje enskild människa. Många tror på Big Bang, att det blev en explosion... o vem har sagt att inte det går hand i hand med bibeln? Gud skapade jorden och allt i den på 7 dar, så klart det måste gått fort.. som en explosion! .. Men det som skiljer det åt är att jag tror att det fanns en som hade en tanke bakom alltihop! Allt som skapat oss så fantastiska som vi verkligen är!

2010-02-08 @ 18:02:32
Postat av: Mollie

Kristen betyder att vara som Jesus, och därmed följa alla guds lagar som han följde. Det finns "kristna", som inte är kristna. Med vilket betyder att de tror på allt i bibeln, tror på gud, och allt därtill. Men samtidigt inte lever som man bör göra, därför är de inte fullständiga.

2010-02-08 @ 19:29:56
URL: http://ghostangel.blogg.se/
Postat av: Kadri

Jag är inte kristen och vet inte vad det innebär så jag kan inte yttala mig. Men en sak har jag lärt nu när jag har levt i Sverige. Det är att man ska inte prata om religion, politik, abort och svininfluensa.

2010-02-08 @ 20:50:08
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Brutala Bloggen

Men gamla testamentet säger ju att flera saker är fel som nya testamentet säger är rätt. Första dömer, den nya förlåter och säger att man inte ska döma.

Lite svårt att vara fundamentalist om en bok säger så mkt olika pga dess olika författare.

Jag är kristen känner jag. Jag tror på nya testamentet men håller inte med gamla testamentet alls.

2010-02-08 @ 20:51:53
URL: http://metrobloggen.se/ruv
Postat av: Oskar

Inte för att jag är en teolog men jag tror att alla religiösa texter som finns är menade att tolkas på en massa olika sätt! Sen tror jag inte ett skit på Jesus eller någon annan profet men huvudsaken är att man tror på något i alla fall!

Kram :)

2010-02-08 @ 22:12:27
URL: http://oskarnilssons.wordpress.com
Postat av: anna

jag är lite halvkristen...
men jag är nog mest bara det för att jag vill känna att det finns nåt som tror på mig. & det är nog mest för att min pappa avled när jag var nio :/

2010-02-08 @ 22:13:21
URL: http://crying.webblogg.se/
Postat av: oscar

du borde skriva en bok!
du verkar så himla klok, och rolig. vår svenska (eller norska) ellen degeneres.
och det är en komplimang, för ellen äger!

2010-02-08 @ 22:21:09
URL: http://osce.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Jag är kristen - ja. Nu är det omöjligt att säga något utan att stöta någon för oavsett finns det någon som inte håller med. Biblen skrevs för länge sedan och på andra språk än svenska alltså har tiderna förändrats, översättningar har gjorts (nyanser kommer sällan med i en översättning) och översättarens och läsarens egna tolkningar har fått utrymme - kvar har vi något som omöjligt kan läsas och förstås såsom det står. Man måste vara historiker, språkvetare, teolog och kanske ännu mer för att helt förstå bibeln i sitt rätta sammanhang. Ta skapelsen till exempel - det står att Gud skapade jorden på sju dagar. På ett annat ställe i bibeln står det att 1000 år är som 1 dag för Gud - menas då 7 dagar eller 7000 år?? Bara ett exempel och i grunden kanske det inte är viktigt.
Med budorden, förlåtelsen (som kommer in i nya testamentet efter att Jesus dött för att sona våra synder.)och kärleken till sin nästa täcker man in det mesta av det som bibeln handlar om - att tänka "vad skulle Jesus ha gjort?" Bibeln är inte en massa regler - det står faktiskt att "allt är tillåtet men allt är inte bra för oss". Tro handlar inte bara om bibeln - tro handlar om en inre övertygelse som inte kan bevisas. Det tror jag :-)

2010-02-08 @ 23:15:03
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Jag är inte kristen. Går inte i kyrkan. Är heller inte medlem i den norske kirke.
Men vi bor i ett kristet land.
Jag har en tro, men inte på jesus eller gud.
Jag tror på mitt liv tillsammans med jag älskar.
Så enkelt är det för mig.
Kramen.

2010-02-09 @ 06:23:26
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: pia

Jag kan inget annat än att hålla med! Både detta inlägg och de två tidigare.

Ha en bra tisdag! :)

2010-02-09 @ 08:15:28
URL: http://paien.blogg.se/
Postat av: Pia

Min bibel är Donald Neale Walsh "samtal med Gud". När jag läst ut den boken så tänkte jag "så här är MIN Gud!". :o)

2010-02-10 @ 15:14:46
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Emilie

På ett sätt håller jag med dig. Jag är inte kristen. Inte alls faktiskt. Men man har ju en och en annan åsikt i fråga.

Något jag tänkt på mycket är att varje dag utvecklas vi människor något otroligt. Kanske har vi fått nya perspektiv, nya åsikter eller bara lärt oss något nytt. Bibeln skrevs för "god knows how long ago" (tyckte det passade av någon anledning :P) och jag har svårt att tro att då denne gud skulle vara på EXAKT samma sätt som då. Alltså h*n har väl också förändrats och skaffat nya perspektiv över alla dessa tusen år? Så lite break borde man ge kristna i att tycka allt i bibeln stämmer.

Sen så har man alltid rätt att ifrågasätta. Sitt samhälle, sina vänner, sin familj, sin religion. Men det behöver väl inte betyda att man inte är äkta. Saker och ting behöver inte vara antingen/eller. Antingen så tror du på allt eller så kan du dra byta religion. Antingen så tycker du om precis allt med din vän eller så kan du dra. Allting har negativa och postiva sidor.

Sen är väl bibeln tolkningsbar. Ingen kristen är den andre lik, eftersom de kanske anser olika om liknande sak - just för att de TOLKAR olika. Vissa ser kanske ens sjuka barn som något man bara ska be bort (ja vi ser ju hur det brukar gå... tyvärr) medan andra ser det som att gud hittat människor som skapat medicin. Eller nått.

Själv så blir det ingen bibel för mig. Eller kyrka. Man ska ju tro på det man vill och inte känna sig tvingad.

Ha det så bra

ps. Tycker det är bra av Carola att åka till Haiti. PR trick eller inte, så länge saker blir gjorda. Man kan tycka en massa men att handla är större. Det är det hon gör och det borde man respektera :)

2010-02-10 @ 21:07:15
URL: http://plajnis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: