Det känns faktisk pinsamt att vara fattig

Lindex-damen-i-kassan: Det blev blablabla-kronor.
Egoinas mamma: <ger henne mitt Visa-kort, kundkort och ID>
Lindex-damen-i-kassan: Vill du runda upp till förmån för bröstcancerfonden?
Egoinas mamma: Nej.

Lika lite som någon behöver ringa hem till mig för att sälja, tigga eller be om pengar, lika lite vill jag få detta bemötande i kassan på Lindex eller i någon annan affär.

Jag låter bli att "runda av beloppet" i hopp om att göra det lättare för de som måste vända på varenda krona. Jag behöver inte göra det längre, men jag hade några år när jag fick räkna varenda lilla krona. Att spara in tio kronor i veckan på "måste-inköpen" gav mig 40 kronor i månaden, något som på ett år resulterade i att jag kunde köpa ett par jeans extra.

Jag tycker det är fult att skapa dåligt samvete hos fattigt folk på detta viset. Jag uppmuntrar alla som har råd att låta bli och så kan ni heller gå hem och dubbla vad ni ger på autogiro varje månad. Då gör ni det lättare för dem som verkligen måste vända på varje krona de har att säga nej och det är kanske människan som står precis bakom dig i kön för allt vad du vet.

Fy för fula sätt att samla in pengar, spelar ingen roll om det är till en god sak. Så gör man inte!

Postat av: Ess

Hatar när dom frågar sådär! Får så dåligt samvete och kan inte säga nej. En krona är faktiskt nästan ett paket nudlar!!

2010-01-20 @ 15:38:27
URL: http://fucktabulous.wordpress.com
Postat av: Philippa - mamma till Therese

kände mig hemsk när jag fick frågan i december... höggravid men inte råd att undvara några kronor (i det fallet ville de ha 5 kronor)
men vi hade höstens fattigaste månad + att julklappar skulle införskaffas.. hur snål och fattig känner man sig inte då? och självklart försöker man förklara sig också... :P

2010-01-20 @ 15:42:53
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag håller inte med, för en gångs skull. Det är man själv som bestämmer om man ska skänka eller inte och om man väljer att inte, då får man helt enkelt komma över sitt dåliga samvete. Man får stå för sin anledning till varför man inte skänker. Onödigt att lägga ner energi på att störa sig på dessa tiggarfolk. Denna enkla fråga de ställer samlar in massa pengar till goda ting. Man får välja själv hur man vill hjälpa.. tycker jag^^)
Hade bra!

2010-01-20 @ 15:49:30
URL: http://emmaspalett.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag tycker att det är bra. De festa i Sverige har ju trots allt råd med att runda upp två kronor om de ändå har varit och handlar kläder för (oftast) hundratals kronor.

Självklart finns det folk som får räkna varenda krona, det har du rätt i. Men det är som tur är inte sååå många.

Jämfört med de som pengarna ibland skänks till är vi störtrika. Är min mening.

I detta fall var det till bröstcancerfonden. Men fortfarande behövs pengarna oftast mer där.

Min mening i frågan.

2010-01-20 @ 15:50:21
URL: http://alltutom.blogg.se/
Postat av: Sara - Welcome to Saradise

håller med dig!

2010-01-20 @ 16:15:50
URL: http://snuffsaan.blogg.se/
Postat av: Myaraq

Nu är du väl bra begränsad!!
"I hopp om att göra det lättare för dem som måste vända på varenda krona" - hur i hela friden ska det hjälpa dem?

Det är väl kontraproduktivt i högsta grad. Om du inte rundar upp 2 kronor kommer kassörskan naturligtvis fråga alla andra ändå.

2010-01-20 @ 16:20:37
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Dansbandsfrun

ja det där är lite knivigt, visst fasen vill man hjälpa till fast det ska inte kastas i ansiktet så när man har kö bakom sig osv...kan va jobbigt för många. Gillar bättre när det står folk med de gamla hederliga bössorna på stan, då kan man själv ta beslutet om man vill gå fram o lägga i en peng annars passerar man förbi. Kram

2010-01-20 @ 16:32:49
URL: http://metrobloggen.se/dansbandsfrun
Postat av: Em

Myaraq: Jag ifrågasätter SÄTTET att samla in pengar på och jag anser mig inte alls som "bra begränsad" av den orsak. Jag har upplevt att ha extremt dålig ekonomi i flera år och vet hur jobbigt det är när folk är totalt oförstående till problematiken.

Om ingen ger, så vill ingen heller fråga. Sättet att samla in pengar på vill göras annorlunda. Ingen skall känna sig satta på pottan när det gäller detta, tycker jag.

Självklart kommer kassörskan att fråga alla andra också (så länge systemet finns), min poäng är att om den fattiga är den som står bakom mig i kön, så känns det kanske lättare för han/hon att också säga nej, när jag gör det. Detta är självklart bara ett litet exempel på olika situationer som känns jobbiga när man har sämre ekonomi än de flesta.

2010-01-20 @ 16:33:14
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Janne

Visst är det synd om dom som behöver vända på varje krona men jag kan inte heller se att man hjälper dom genom att inte skänka pengar på det sättet? Personligen har jag inget emot att skänka 50 öre eller 9,50 kr på detta sättet trots att jag skänker ganska mycket på annat sätt. Och sen kan man se det åt andra hållet också. Det kanske kan få dom som aldrig skänker ett öre trots att dom har råd att ge nån krona till nåt bra. :D

2010-01-20 @ 16:37:13
Postat av: Ama de casa

Tvehågset... Behjärtansvärt ändamål kontra påfluget tiggeri.
Jag tror nog att dom flesta har råd med ett par kronor (hur mycket rundar dom upp?) och som gärna lämnar ifrån sig dessa och kanske annars aldrig skulle ha skänkt något alls?

2010-01-20 @ 16:44:02
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Em

Ama de casa: De allra flesta har råd och det är det som gör det fruktansvärt pinsamt att vara den som inte har det.

Janne: Du har helt klart en poäng, men jag kan ändå inte förstå att man måste göra på det sättet. Man frågar människor personligen när de står med sin plånbok öppen. Jag är tuffare än tuffast nu, men jag vågar påstå att de som tycker detta är okej aldrig har upplevt att behöva vända på varenda krona.

2010-01-20 @ 16:47:19
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Gun

Jag har inte ens tänk på det ur den aspekten som du tar upp, utan bara tyckt att det är ett smart sätt att samla in pengar, eftersom det oftast handlar om så lite från var och en, men kan bli mycket allt som allt. Jag kan tycka att det är upp till var och en att säg ja eller nej, men det är kanske pinsamt att säga nej förstås.

2010-01-20 @ 16:47:25
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Kison

Så har jag oxå gjort och man känner sig verkligen dum men gör jag det på ett ställe kan jag ju inte göra på alla. Tycker inte personalen skulle få säga något. Dom har en skylt med det och det tycker jag räcker och sluta spela på folks dåliga samvete.

Sv:Ändrade på alla blogglogins då det blir kison automatiskt när jag använder open id (wp). Tyckte det va enklare att ha samma på alla. Så ingen annan anledning än det. Jo en liten, finns en Kina till som kommenterar på en del bloggar har jag sett så för att skilja oss åt...

2010-01-20 @ 16:59:10
URL: http://sandmellantarna.com
Postat av: Carolina

Att skapa ett dåligt samvete hos folk ska inte vara grunden till varför man väljer att skänka pengar. Folk som dessutom skänker hemifrån skänker mer än vad man ger när man avrundar upp 40 öre i en butik. Ska man vara nöjd för att man skänkt 40 öre till cancerforskning? Drop the bullshit så skänker jag gärna pengar på egen hand!

2010-01-20 @ 17:01:43
URL: http://caroflina.blogg.se/
Postat av: Anna E

Nej, ALLA har faktiskt inte råd. Jag har inte det, men hjälper till då jag själv väljer att vilja hjälpa till. Oftast köper jag nödvändiga saker, som jag måste ha billiga toalettartiklar, nya trosor (slitsak)för halva priset tex, det som jag faktiskt inte kan välja bort. Men, måste jag välja blir det en ny tandborste (ett exempel).

2010-01-20 @ 17:16:12
Postat av: Brutala Bloggen

Jag bryr mig faktiskt inte så mkt =) Ibland säger jag ja, ibland nej, och jag får inte dåligt samvete direkt när jag säger nej =P

2010-01-20 @ 17:36:20
URL: http://metrobloggen.se/ruv
Postat av: Hillevi

Hu, jag är väldigt kluven, det är ingen lätt fråga. Ju fler argument jag kommer på åt ena hållet ju fler kommer jag på åt andra... Nu har du gett mig något att fnula på.
Sv. Tack! Längtar till helgen när jag kan åka och hälsa på Bill, Bull och deras lillasyster. :-D

2010-01-20 @ 17:36:27
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: thakock

Tack!

sv: Jag skulle adlrig jobba utan mössa, hur mkt jag än vill. Det går emot mina principer. Finns inget värre än hår i maten!

2010-01-20 @ 17:51:18
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Diana

Bra sagt! Jag säger också nej till sådant. Samma med försäljare etc, vill jag ha/ge något så letar jag upp information själv!

Sv: Nej, jag är lik. :) Äppelkinder och rund. Haha

2010-01-20 @ 18:04:16
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Som jag ser det så är det helt enkelt en förlängning av de bössor från exempelvis Röda Korset eller Frälsningsarmen man ofta ser vid kassorna. Eftersom folk går över mer och mer till att handla med kort så ges istället möjligheten att avrunda uppåt, men det är ju ett helt fritt val. Handlar man kontant så behöver ju inte expediten fråga, då kan man om man vill lägga hela eller delar av den växel man får tillbaka i bössan, men innan h*n avslutar ett kortköp måste de ju veta hur kunden vill ha det. Oftast får man ju ändå frågan om man vill ha det på summan.
Jag får inte dåligt samvete av att säga nej vare sig i affärer eller om de organisationer jag skänkt pengar till tidigare ringer och ber om bidrag. Jag får heller inte dåligt samvete om jag måste säga nej till någon av de som går runt med insamlingsbössor, det är ingen som tittar snett på en om man inte ger. Frivilligorganisationernas hjälparbete bygger ju just på frivilliga bidrag och om folk inte får frågan kanske pengarna slutar komma in. Kan eller vill man inte ge ett litet bidrag är det ju bara att säga ifrån och man behöver absolut inte ha dåligt samvete. Den man säger ifrån till vet ju inte om man gör det för att man inte vill/har råd eller om det är för att man nyss skänkt bort en stor summa.

2010-01-20 @ 18:05:25
URL: http://yvoeri.blogspot.com
Postat av: Em

Yvonne: Själv hade jag aldrig dålig samvete, jag hade ju inget jag KUNDE ge bort, men däremot var det ofta pinsamt i olika situationer pga andra människors oförståelse. Det kändes som att folk misstrodde hur jag skötte min ekonomi. De som inte var varit i situationen förstår inte. JAG förstod i varje fall inte innan trots att jag hade haft det nära inpå mig. Och det är en stor skillnad mellan att vara en fattig student (det är "accepterat") mot det att vara en fattig förälder.

2010-01-20 @ 18:10:32
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Yvonne

Jag har nog helt enkelt inte drabbats av folks oförstående på det sätt du gjort. Jag har aldrig varit fattig student eller fattig förälder eftersom jag vare sig studerat vidare eller fått barn. Jag har helt enkelt haft lågavlönade jobb som jag ändå trivts med, och det var först mitt förra jobb där jag kunde börja unna mig lite mer. Men nu är jag ju arbetssökande igen sen några månader så då är allt som vanligt igen. Folk i min omgivning har ju vetat om att jag inte haft - eller har - så mycket att röra mig med, och om någon annan haft åsikter om det är det ju liksom deras problem.

2010-01-20 @ 18:28:07
URL: http://yvoeri.blogspot.com
Postat av: KAJS VÄRLD ♥

Handlar man på Lindex så har man fan råd att runda upp en krona... kan jag tycka

2010-01-20 @ 18:36:50
URL: http://kajs-world.blogspot.com/
Postat av: Janne

Jodå, jag tycker det är okej även fast jag har haft det tufft ekonomiskt. Blev till och med utelåst från min lägenhet efter att inte haft råd att betala hyran på 3 månader. Jag gick till soc och ville ha pengar till hyran men dom sa bara att jag tjänade så mycket ett halvår tidigare så jag borde haft pengar kvar (jag fick slutlön från sommarjobbet). Det var hyfsat pinsamt att gå till mina föräldrar och berätta. Pappa tog ett lån för att kunna betala min skuld så jag fick tillbaks min lägenhet. Visserligen var jag ingen förälder och inte heller frågade dom i kassan om man ville skänka pengar. Kanske hade tänkt annorlunda om dom gjort det.

2010-01-20 @ 18:46:09
Postat av: Anna

Håller fullständigt med Du!

2010-01-20 @ 19:02:26
URL: http://missquist.blogg.se/
Postat av: Mia systeryster

Håller faktiskt med dig här. De kan ställa fram en insamlingsbössa på kassan i stället=D

2010-01-20 @ 19:04:55
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Linda

Det kan vara väldigt jobbigt.

sv: Ja, annars åker ja ner till vart-dom-nu-har-lagret och tar mig en egen! Och inte fan tänker jag betala.. Haha =)

2010-01-20 @ 19:12:37
URL: http://superfluffet.blogg.se/
Postat av: charlotte

helt rätt. tycker det är hemskt dåligt att fråga sådär. de vet ju att folk har svårare att säga nej då.. ´på kurser nuförtiden får man lära sig att det inte är säljaren som har ansvar för kundens pplånbok. det är nog det tankesättet som ligger bakom

2010-01-20 @ 20:00:07
URL: http://kloppan.wordpress.com
Postat av: Kadri

Jag förstår mycket väl vad du menar. när man har det tufft ekonomiskt då känner man skam och det är pinsamt o säga nej. Oftast ger man då pengar ändå fast man inte har råd och då har man kanske inte råd o köpa något som man själv behöver. Jag som har varit mycket fattig förstår dig .
Men sen är det ju så att de flesta har ju råd i sverige och alla pengar de samlar in så här gör ju nytta.
Tror att det är både bar o dåligt. tror att om de inte skulle påminna folk o göra alla dessa galor o samla in pengar överalt då skulle de flesta inte ge. Och hur skulle det bli då ?

2010-01-20 @ 20:14:49
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Räven

Jag funderade på just det här idag. Det är mycket om att skänka till Haiti nu och visst, det är jättefint, men argumentet "alla har råd att skänka en tia" är så dåligt! Alla har faktiskt inte råd med det. Jag har det inte men det är så tabu att säga det för då är man ju the bad guy. Ifall någon ber mig skänka och jag skulle säga "Nej, jag har knappt pengar till mat den här månaden" då blir jag ju på något sätt tittad snett på för att jag berättar sånt för folk så de får dåligt samvete.

Kan inte låta bli att få dåligt samvete ändå, förstås, för att jag inte kan hjälpa till. Måste ta bort de 50 kronorna jag ger till Greenpeace nu för att jag helt enkelt inte har råd. Usch och fy.

2010-01-20 @ 20:25:09
URL: http://rodrav.wordpress.com
Postat av: Fian

Läkare utan gränser är fruktansvärda. De står ALLTID utanför högskolor och universitet och skröt när de hoppade på mig en gång att studenter är deras största givare och hela samtalet gick ut på att ge mig dåligt samvete över att jag inte ville bli en månadsgivare på 150 kronor. Pengarna skulle ju ändå dras innan jag ens hunnit märka att de fanns på kontot som de så fint sa. Jag var så förbannad när jag gick där ifrån, jag kände mig så snål som vägrade bli givare. Tjejen som hade hoppat på mig höll jag knappt på att bli av med för alla mina argument hade hon motargument på.

Jag rundar aldrig upp i butikerna och andra sådana saker och vägrar konsekvent att ge pengar när folk kommer fram med bössor som de trycker upp under näsan på en. De enda som jag med glädje skänker pengar till när de kommer fram till mig är majblomman. Jag skänker pengar när jag har råd och då vill jag välja organisation och ändamål själv.

2010-01-20 @ 20:44:44
Postat av: Ann-Sofie

Det är bara att låta var och en skänka till vad/vem dom vill stödja. Kan man inte... Så kan man inte!!! Men man ska ALDRIG behöva känna sig dum för att man kanske inte har möjlighet just då att ge en slant... Man kan ju faktiskt ge på mer än ett sätt. Man kan ju skänka kläder mm till "myrorna" till exempel... Ingen kan ge till alla... Men alla kan till något...

Men jag håller ändå med Em... I kassorna räcker det väl om det står en bössa...

Ta McDonalds till exempel... Dom har sina bössor till Ronald McDonalds husen ståendes i kassan... Där tar man inte illa upp, utan har man en slant över, så lägger man i en peng!!!

Det är ju faktiskt upp till var och en... Vad man ska stödja...Och hur mycket man kan undvara...

Om det dessutom inte satt en och annan profithungrig typ som mellanhand och skodde sig, så skulle många mer öppna plånboken och ge bidrag!!! Det har kommit fram för mycket sådant i media ... Folk tror inte på att pengarna hamnar där dom ska...

Tyvärr är livet så i dagens samhälle!!! Man misstror rörelsen som samlar in bidragen!!!

2010-01-20 @ 20:46:08
URL: http://ansoni.blogg.se/
Postat av: Renee

Jag håller med dig, jag kan gärna skänka en slant men jag vill inte att någon ska tvinga mig. Det är så man känner sig när man står i kassakön.

2010-01-20 @ 20:52:32
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: Naturflickan

Sånt där stör mig lite också. Kan vi inte få välja själva när vi vill donera. Jag hatar dumåstegeannarsärduendåligmänniska strategin. Jag kanske inte har råd. Eller så tycker jag att pengarna ska gå till något som jag tkr är vettigare. Tänk ifall en nära till mig fått en prostatacancerdiagnos, då lägger jag hellre pengarna där tex.

sammanfattningsvis: jag håller med dig

2010-01-20 @ 21:14:36
URL: http://naturflickans.blogg.se/
Postat av:

ASSÅ TACK GODE GUUUUUUUUUUUUUD!

äntilgen någon som vågar säga detta!

2010-01-20 @ 22:07:34
Postat av: Beate

Har ett "snarlik" inlägg på bloggen. Bättre sätt att ge pengar tycker jag.
Rent allmänt ger jag aldrig nå't när jag bli "tillfrågad". Jag vill välja mina tillfällen själv.

2010-01-20 @ 22:25:28
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Britt

Har aldrig varit med om att de frågat...men nu har jag inte handlat kläder på ett tag på grund av...just det...lite pengar! Det var lättare förr när man bara satte in pengar på Radiohjälpen eller satte in någon krona i en bössa på stan. Nu tiggs det pengar överallt och mycket svindlas bort. Jag ger till Läkare utan gränser nu under Haiti-katastrofen och hoppas det kommer fram till läkarna.

SV: Jag är rädd för att de spottar på sina nära och kära ...men skyller på systemet. För visst måste dessa tjänstemän och politiker ha anhöriga som är sjuka, arbetslösa eller pensionärer...men när det kommer till kritan ljuger de och skyller på andra.

2010-01-20 @ 22:33:07
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: roxanna

Ngt liknande skrev jag idag.. Jäkligt bra sagt! :) // en som får vrida och vända på varenda jävla femtioöring (eftersom jag studerar, så nästan iaf!)

2010-01-20 @ 22:53:53
URL: http://santorini.blogg.se/
Postat av: Annie Karlsson

Hej Egoinas mamma!
Din blogg är helt fantastisk, jag är inne och läser den hela hela tiden. Jag kan sitta och läsa gamla inlägg när jag har tråkigt. För man blir liksom pigg och glad av dina inlägg.. Tack för en toppen blogg.
Kram
ANnie

2010-01-20 @ 23:42:52
URL: http://anniiekarlsson.blogg.se/
Postat av: Malin

Så kan man väl fan inte säga när man står och säljer kläder!!!! Det är kläder du vill köpa!! Jag vet vad du menar med att vända på varenda liten krona! piiiuuhhh säger jag bara! Och ändå har jag skänkt 50 kr till haiti denna månaden..!
Men Nej där går gränsen att man frågar sådant i kassan, är det inte bättre att dom sätter upp en skylt framme i kassan där det står, runda gärna av ditt belopp och skänk till cancerfonden!

2010-01-21 @ 02:59:24
URL: http://mjomalinjohansson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Uh, jag gillar inte det sättet heller. Jag har aldrig sagt nej och jag fattar inte varför de håller på. Jag trodde de sket i det när man betalade med kort, men inte! Med lösa pengar kan jag förstå liiite mer, för en del skiter i en lös krona i alla fall.

2010-01-21 @ 06:57:05
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com
Postat av: Helena

Så skönt att det inte bara är jag som tycker så! Det värsta var nu i december, då skyltade lindex som så många andra butiker med Underkläder och brevid i skyltfönstret satt en stor affisch med texten: Hjälp oss stoppa sexslav handeln" Det var helt osmakligt tyckte jag, jag förstår tanken är god men det sänder helt fel signaler!

2010-01-21 @ 14:47:40
URL: http://questforbeauty.blogg.se/
Postat av: Stattinskan

Så jädra bra inlägg ... Bra skrivet!!!!

2010-01-21 @ 15:43:39
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: alva

de handlar om kanske max fem kronor. de har man råd med. seriöst de är till bra saker. som räda barnen etc, tänk lite

2010-01-21 @ 22:20:02
URL: http://llatenight.blogg.se/
Postat av: Nattis 2.0

Helt rätt! STår det folk bakom är det som att de br att man ska skämams för att man säger nej!

Postat av: TalkBack

Undrar när de ska börja fråga om man vill runda av neråt, för att spara lite pengar. Jag skulle bli skitglad om nån frågade det.

Och ja, jag vet att det är helt politiskt inkorrekt att tycka så, men jag gör det ändå. :)

2010-01-22 @ 10:58:52
URL: http://originaltalkback.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback