Vikken idiot

Med all respekt så har jag knappt någon respekt kvar för vissa läkare. Hudspecialisten jag var hos i dag kungjorde att det inte är kvicksilverförgiftning som orsakar mitt håravfall. Han var arrogant, nedlåtande och pratade högt ungefär som att jag var dum i huvudet. Han sa att jag har en infektion i hårsäckarna som jag nu skall äta medicin och använda schampo mot i 6 månader. Vart infektionen kommer ifrån? Ja, se det! DET vet han inte. Kanske det är kvicksilverförgiftning? Vikken idiot!

Dagens inköpsrunda på Apoteket såg ut så här för mig:

Detta är inte alla mediciner jag äter, men merparten. Trivina är

östrogen pga klimakterie-besvär, men allt annat handlar om saker

som läkarna inte kan förklara varför jag lider av.



Är det jag som är dum i huvudet eller är det läkarna? De verkar tycka att om de konstaterar att man har en infektion eller överkänslighet så har de gjort sitt jobb när de skriver ut en medicin mot den speciella åkomman, men varför i helvete (ursäkta, men jag är arg) intresserar de sig inte för att komma på VARFÖR?

Tur jag har en läkare på VC som intresserar sig och som har lovat att sammanställa allt sen. Jag måste bara besöka X antal specialister först.

Postat av: Cecilia

Fy fan vad jobbigt rent ut sagt! Hoppas att det här reder ut sig, verkar ju inte vettigt alls. Är inte heller glad för människor som inte tar mig på allvar, vare sig de är läkare eller andra. Det jäkliga med läkare är ju dock att de har sådan makt över ens liv.

2010-07-06 @ 13:50:18
URL: http://ceciliatipsar.blogg.se/
Postat av: Thakock

Vad jobbigt det låter! =/

2010-07-06 @ 14:02:02
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Patrik | Bloggliv.WS | Livet i Bloggform

Det är väl sjukvärden i ett nötskal att hitta symptomet och sätta in medicinering för det. Nästan i klass med att om man kommer in med en spik i foten så tittar läkaren och säger: Ja, det där måste ju göra ont. Så skriver han ut smärtstillande och man blir hemskickad med spiken kvar i foten.

Sen är det väl så att läkemdelsindustrin tjänar miljarder på att lindra symptom hellre än att bota åkomman och få en mindre intäkt.

2010-07-06 @ 14:06:49
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: Ellis

Svensk vård är åt helvete tycker jag, hur de fått sitt jävla jobb är en jävla bra fråga. De gör mig så fruktansvärt förbannade!!

Jag har en infektion/inflammation i mina tår/fötter - MEN VAD den är orsakad av vet dem inte?

Min mage, likaså där...

Nästan så man undrar HUR de utbildade sig...

2010-07-06 @ 14:07:02
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: tobys.se - En släng av ADHD och hjärnsläpp

Usch!

Läkare i ett nötskal. Jag hoppas innerligt du får den hjälp du behöver och att dom inte bara chansar på att ställa diverse diagnoser.

2010-07-06 @ 14:21:52
URL: http://tobys.se
Postat av: Gun

Jag tycker läkare borde vara intresserade av hur saker och ting hänger samman, men tydligen inte. Att han dessutom var arrogant och nedlåtande gör ju att han verkligen inte passar att jobba med människor över huvudtaget. Tur att det inte är han som bestämmer i slutändan.

2010-07-06 @ 14:21:52
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Em

Patrik: Just det! Och det gör mig så arg! Om de skulle visa sig om några år att det är amalgamet som har spökat för mig i över 10 år så skall varenda idiot-läkare jag har varit hos få veta. Men de kommer inte att ta det på allvar ändå. Då blir man bara ett av de där "oförklarliga" fallen..

2010-07-06 @ 14:29:17
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Nattis 2.0

Ifrågasatte du honom inte?
När de börjar pyssla med receptblocket utan att egentligen ta reda på varför man har problem då brukar jag säga till. Att lindra symptomen är ju inte att bota det du lider av!
SVAR: Jag har ingen semester än p några veckor men har haft långledigt sen i fredags morse och det är nästan som semester! :)

2010-07-06 @ 14:32:43
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Em

Nattis: Jag gjorde det till att börja med, men förstod rätt snabbt att han bara var sån. :( Sen är jag förkyld och har tappat rösten och det är så jobbigt att argumentera när man viskar. :D

2010-07-06 @ 14:34:27
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Ia

Jag önskar jag kunde säga att jag blir förvånad..tyvärr är det tvärtom!!! Såna läkare har jag stött på så många gånger så jag kan inte ens räkna dom.
Jag vägrade äta antidepressiv medicin om jag inte fick nån form av terapi då jag anser att man ska leta orsaken till det onda inte bedöva ( jag går ju inte till tandläkaren varje dag och får en bedövningsspruta om jag har tandvärk?!)..då fick jag veta att jag inte var samarbetsvillig och att hon (läkaren) inte tänkte sjukskriva mig längre!!!

Jag skulle kunna skriva en hel j--la roman om detta....sjukvården verkar ha rätt att kränka oss och det är för..ops nu höll det på att slinka ur mig ytterligare ett fult ord...Man verkar i alla fall inte ha nån rätt till sin egen kropp från och med den dagen man ber om hjälp....då ska man bara göra som dom säger!!

I rättvisans namn ska jag säga att den läkare jag nu fått verkar ha ett mänskligt hjärta!!

2010-07-06 @ 14:39:00
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Ia

Sv; Din historia påminner starkt om min...och oavsett vad man "lider" av så har man rätt att bli behandlad med respekt! Skönt att det finns en läkare till med i bilden....då min berättelse utspelade sig så hade jag FK med mig och kunde säga ifrån så det ordnade sig. Men att alltid bli ifrågasatt...att inte våga lita på den man ber om hjälp ifrån...det är tufft!!!

Heja på!!!!!

2010-07-06 @ 14:50:22
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Dennis Widmark

Om du menar VC som i vårdcentralen så suger de verkligen. Jag har gått dit flera gånger och de skriver bara ut en massa mediciner. Jag fick fick medicin mot panikångest utskrivna, och det har jag verkligen inte. De är helkonstiga där...

Och Tetralysal är väl ändå mot acne?

2010-07-06 @ 15:03:59
URL: http://denniswidmark.blogspot.com
Postat av: eva

Jag blir så enormt matt när jag ser hur du blev bemött!
jag kom till en läkare en gång med eksem som snabbt hade blossat upp på stora delar av kroppen.
Hon misstänkte nog att det var stressrelaterat. Vilket det säkert också var, frågade mig hur jag hade det i mitt äktenskap och skrev ut medicin mot svamp.....
Visst finns det bra läkare men varför ska det behöva kännas som om det är som att spela på lotteri vad man möter för krockade skithus när man söker hjälp!
Hoppas innerligt att du får den hjälp du behöver!!

2010-07-06 @ 15:13:21
URL: http://tantsnack.blogg.se/
Postat av: Robert

Jättejobbigt!! Det är så det blir när utbildningen till läkare bara handlar om att ha höga betyg. :(

2010-07-06 @ 15:15:18
Postat av: Em

Dennis: Du har rätt, Tetralysal används mot acne, men det används också mot "Tufted hair folliculit" som jag har (onormalt stort håravfall).

Robert: Ja, något är fullständigt fel. Jag tror att detta med att alla är specialister förstör, de vägrar se helheten, de jobbar bara med sitt. Det borde vara ett krav att om man har mer än en åkomma så har man en "helhetsdoktor" som ser om det kan finnas samband.

2010-07-06 @ 15:23:06
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Jompen

jag fattar inte hur det kan vara sådan lång utbildning för att bli läkare.
de verkar ju bara vara att sitta och googla på symptom, ta första bästa sjukdomen för att sedan köpa medicin för just DEN.
så jävla tråkigt när de gör så där.!

2010-07-06 @ 15:45:47
URL: http://johannamoxell.blogg.se/
Postat av: Diana

Trist att behöva knapra på tabletter sådär.. jag vet. Men propavanet är väl inte för din icke-existerande kvicksilverförgiftning eller? Tror dr vill få dig lite fogligare inför nästa besök. Hehe. ;)

2010-07-06 @ 15:47:19
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Robert

Intressanta tankar. Det är kanske därför de inte klarar att ställa en diagnos i många fall?

Annars har man tyvärr hört att en del psykopater blir läkare eftersom de har den mentala styrkan för att orka med utbildningen. :O

2010-07-06 @ 15:47:39
Postat av: Annika

Jag åt Tetralysal mot acne. Det fungerade ett tag men sen så vet jag inte vad som hände. Till ämnet, jag fick kraftigt håravfall av Tetralysalen. När jag slutade med den, slutade håravfallet. Bara en sådan där parantes. Det kanske bara hände mig vem vet men men, vården är ofta skit.

2010-07-06 @ 15:54:12
Postat av: Em

Annika: Jag måste vara uppmärksam, det är ungefär som med anti-depressiva - en av biverkningarna där kan vara depression.. :D

Robert: Förvånar mig inte ett dugg! (Tänkte sätta en smiley efter, men helt allvarligt förvånar det mig inte)

2010-07-06 @ 16:09:35
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Marie - made in Lappland

Vet precis hur det känns, tappar mycket hår jag med!! Ska be om att få göra allergitester då det visar sig jag är allergisk mot nötter nu (har inte varit det förut) men det är ngt mer jag är allergisk mot men vet inte exakt mot vad...Har nu slutat äta lösgodis (gjorde det i mängder)å försöker äta så naturligt som möjligt..Håller tummarna så orsaken kommer fram i allafall!

2010-07-06 @ 16:28:27
URL: http://www.metrobloggen.se
Postat av: Nattis 2.0

Tappat rösten? Du har väl inte hostat bort den?

2010-07-06 @ 16:48:02
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Hillevi

Det är inte du! Det är läkarna! Fattar inte vad som händer in på utbildningen går normala män och kvinnor och ut kommer totalt ignoranta misantroper. :-(

2010-07-06 @ 17:18:08
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: anne

Det finns inga ursäkter för ett arrogant bemötande oavsett vem som levererar det. För att göra en utredning komplett krävs många gånger utlåtanden från specialistläkare för att sedan remitterande läkare ska kunna göra en sammanställning. Medicin är ett stort område, alla kan inte kunna allt. Men som sagt, att bemöta en patient så som du beskriver skulle få vem som helst att vilja ta till yxan.

Något som jag personligen upptäckt är att det många gånger är ovälkommet att man själv föreslår en diagnos, somliga läkare har svårt att hantera det. Delvis kan jag förstå det eftersom det sällan är så enkelt som att man själv kläcker ett förslag, men det läkare inte får glömma är att patienter idag är oerhört välinformerade, just tack vare internet.

Jag hoppas din distriktsläkare får in de svar som krävs för att få till en diagnos eller åtminstone utesluta några av dem.

2010-07-06 @ 17:42:20
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Em

Anne: Jag håller med dig och jag har erfarenheten av att ju mindre man säger, ju bättre. I det här fallet frågade läkaren själv vad jag trodde det kunde vara, annars hade jag faktisk inte nämnt kvicksilverförgiftning alls i och med att det inte är han som skall skriva ut läkarutlåtandet sen ändå. Dessutom finns det per i dag inga säkra bevis för en kvicksilverförgiftning, så även min läkare på VC skall enbart skriva vilka olika symptom jag har utan att själv ta ställning till om det kan vara det eller ej. Allt efter föreskrift från Landstinget. Sen ansöker jag där om jag kan få ekonomisk stöd för en sanering.

2010-07-06 @ 18:00:33
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: anne

Det låter tufft det hela. Och dyrt kan jag tänka att det kan bli, det är väl sällan den som var en eller ett par fyllningar som funderar på sanering.

Men hur är det med "oral galvanism", om det nu fortsatt kallas så, vad säger din distriktsläkare om det som möjligt svar?

2010-07-06 @ 18:13:06
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Em

Anne: Men är inte det samma sak? Jag har jättemånga fyllningar från jag var 14-17 år.

2010-07-06 @ 18:16:52
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: anne

Jo, men du vet ju hur olika diagnoser kan ändra namn och oral galvanism användes på 80-talet, så jag tänkte att man kanske moderniserat begreppet.

Och om jag inte missminner mig så framställdes just oral galvanism som något väldigt svårdefinierat och subjektivt på den tiden. Vad säger din läkare idag om det hela?

2010-07-06 @ 18:47:46
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Em

Anne: Det är fortfarande inte möjligt att fastställa att någon har kv.s.-förgiftning på så vis att vissa kan ha för höga halter i blodet, men inga symptom - medan hos andra så visar inte blodprovet något, men de är sjuka. Hur Landstinget tar ställning till vem som får ekonomisk stöd eller inte vet jag ej. Det jag har läst är att det är övervägande av patienter som sanerar som blir av med sina symptom - men det kan ta flera år innan de blir helt friska. Det tar sin tid för kvicksilvret att komma ur kroppen. Jag har läst mycket, här är en länk till något jag läste precis:

http://www.kvicksilver.org/hg/debhg09.html

2010-07-06 @ 18:56:54
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: anne

Det är verkligen intressant detta. Att kvicksilver är giftigt det vet man ju, men det är ju bundet till något annat i amalgamet (har ingen aning om vad). Just att flera olika metaller i munnen kan orsaka i jonvandring det påtalade man också för länge sedan så jag var inte så imponerad när jag fick en guldkrona i USA...

Jag hoppas du får ordning på de besvär du har (håravfall, sömnstörningar, ledvärk???). Tyvärr blir det ibland så att när man väl har svaret så säger man "Men herre gud, varför fattade man inte det för länge sen, det är ju klassiska symptom" (min mamma och dotter exvis), men som sagt, ibland är det svårt.

2010-07-06 @ 19:13:46
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Peterlarson

Det är så jävla typiskt att behandla symtomen istället för att försöka utreda orsaken till symtomen.
<jag blir så trött!!!!

2010-07-06 @ 20:08:44
URL: http://peterlarson.wordpress.com
Postat av: Dennis Widmark

Svar: Aha, okej. Hoppas att du inte får samma biverkningar som jag fick av Tetralysal. Jag upptäckte att jag var allergisk mot det då jag under en vecka hade grym huvudvärk så att jag låg och inte visste vad jag skulle göra under nätterna, och sedan kom läkarna på att jag höll på att få ökat tryck i huvudet. Inte bra det...

Men jag gick ut och joggade idag faktiskt. Dock klarade jag bara en kvar, för jag är inte i form nu, men det är i alla fall en början, eller hur? =)

2010-07-06 @ 20:16:22
URL: http://denniswidmark.blogspot.com
Postat av: Em

Peter: Ja, jag har typ 5-10 olika symptom som jag behandlas för. Jag har själv kommit på att de alla kan relatera till kvicksilverförgiftning. Problemet är att olika symptom går man till olika specialister för att konstatera och ingen ser till helheten. Men nu har jag fått tag på en läkare som fattade poängen och som håller i trådarna. Jag skall få ordning på det hela nu. Och om min teori inte stämmer.. DÅ skall jag acceptera läget.

2010-07-06 @ 20:16:43
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Cherin

Underbaraste Em, jag förstår verkligen din frustration. Tro mig. Jag hoppas att du snart får ordning på eländet. Stor kram!

2010-07-06 @ 20:23:57
URL: http://cherinomohammed.blogg.se/
Postat av: Evalotta

Jag förstår förstår din frustration,jag själv har skitdåliga erfarenheter av läkare...jag är bara 23 år och varit heltidssjukskriven i 18 månader pga nervsmärtor i benen. Tyvärr fick jag erfara en läkare som tänkte mer på sin image än mig. "Jag ser dig inte som en person,utan mer som en robot" sa han till mig,när han inte lyckades med ett ingrepp (fick göra om det 2 ggr,mycket smärtsamt ingrepp som sker utan narkos) så sa han till mig (framför min mamma,som för övrigt blev HELTOKIG) "Kan inte jag kan ingen annan,lär dig leva med det,nu avskriver jag dig och säger att utredningen är över"

Fattar du?! Nu åker jag 25 mil enkel resa till en läkare/ortoped som jag kommer bra överens med. Som hjälper mig. Men tror att detta är himla vanligt,de skriver ut en massa skit som man ska pula i sig och hoppar över prover,utredningar och ingrepp för det kostar för mycket pengar. Där jag bor har de t.o.m tagit bort all vattengymnastik och dragit in på rehabilitering stort,de säger att det inte gör någon nytta! Allt handlar om pengar,och det gör mig väldigt frutrerad,piller är ju inte lösningen på allt.
Hoppas du får klarhet i allting,och att någon annan läkare kan hjälpa dig.

2010-07-06 @ 20:51:47
URL: http://janeva.blogg.se/
Postat av: Jenna

Sjukvården alltså... Det enda de gör är att skriver ut mediciner och sen är allt bra. IDIOTER rent ut sagt! Min doktor glömmer sätta över mina recept, och sen går han på semester! Också ett jävla sätt.
Har haft Propavan jag också, men jag fick ökad ångest av den.

2010-07-06 @ 21:11:54
URL: http://jennaanderberg.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Tetralysal var ärligt talat en jävla livlina för mig en gång i tiden!

2010-07-06 @ 22:19:11
URL: http://rebeccasoderstrom.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det är synd det där. Här i Finland är det likadant. Man går till en
läkare, skickas högst troligen vidare till en annan som skriver ut en massa recept men vet inte med 100% vad problemet är. Sen efter ett par tiotusen (känns det som ;)) läkarbesök så får
man veta vad problemet är och det brukar vara det som man har läst om på internet eller hört av en läkare, något liknande.

2010-07-07 @ 00:10:45
URL: http://hannaale.blogg.se/
Postat av: Maya

Tips!
Byt läkare!
Jag går numera bara till privatläkare, jag har tyvärr tappat förtroendet till vårdcentralen där man får olika läkare varje gång... de är inte på lästa av journalen och de drar slutsatser utan att fråga en hur det ligger till!
Numera har jag läkare som "verkar" ha full koll :) (man vet ju inte...man kan inbilla sig saker med Ler )
Ha en fin fin dag och get a second opinion!
Kram Maya

2010-07-07 @ 07:52:17
URL: http://mayashideout.blogspot.com
Postat av: Adnan

Gosh! Jag brukade dricka de där tetralysal-tabletterna. Jag hatade att jag inte fick dricka mjölk på morgonen och på kvällen, och jag som är beronde av. Nåja, Jag överlävde i alla fall denna tuffa period av mitt liv - med nöd och näppe.
Jag hoppas att ditt håravfall inte forsätter, all lycka i framtiden.

~ Adnan

2010-07-07 @ 09:49:07
URL: http://inomhus.blogg.se/
Postat av: Karin

Åh !
Vilka puckon det finns !!!!!!!
Till läkarens enda försvar finns ju det faktum att det inte sprids någon som helst information om detta bland läkarkåren. ( Inte ens på läkarutbildningen nu undervisas ju något alls om amalgamets skadeverklningar. )
Det enda sättet för läkarna att få reda på något om detta, är ifall de själva intresserar sig och skaffar information på egen hand.
Arrogans däremot finns ingen ursäkt för !
Hoppas nästa läkare du träffar bemöter dig med respekt, även om du nog får räkna med att även den läkaren kan vara totalt ovetande om kvicksilvrets effekter.
Det är nästan läskigt att det är så himla tyst om detta !
Själv visste jag ju inte ett skit jag heller innan mina hemska smärtattacker i februari, då jag började söka info, men nog tycker man läkare borde veta lite mer !

2010-07-07 @ 21:29:16
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Kadri

jag har konstanterat länge sen att de flesta läkarna är totalt dumma i huvudet och bryr bara om o skriva ut snabbt massa mediciner utan o ta reda på varför man får besvär. Dessutom tycker de att de är gudar och vi är små myror

2010-07-07 @ 21:51:02
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Anneli

Jag har faktiskt hamnat hos en bra läkare nu som faktiskt vill ta reda på vad det är för slags astma jag har. Men innan jag krävde att få hamna hos henne hade jag någon tant som aldrig var på plats på vårdcentralen. Så jag fick träffa en sjuksköterska (som kunde sjukt mycket mer än henne) som undersökte mig, och skrev sedan till läkaren vad hon skulle skriva ut för medicin till mig. Vi skulle skriva ut den via telefon. Läkaren ringer mig och börjar fråga mig om vad medicinen hette. Självklart hade jag ingen susning om det, så jag började beskriva burkarnas färg. Och läkaren blev sur, men det slutade med att hon skrev ut allergipiller till mig, trots att sköterskan skrivit att hon skulle skriva ut pulmicort &bricanyl. Sen ringde vi och klagade, för jag hade inte fattat. Då tittade läkaren, efter att hon skrivit ut sina fantastiska allergipiller till mig, på min journal, eftersom att vi sa till henne.
Det tyckte jag var helt sjukt! Hon var ju helt inkompetent!

2010-07-08 @ 18:56:48
URL: http://lolland.blogg.se/
Postat av: Lenore

Hej!
Jag vet ett företag som tar prover (både blod och hår) för att se hur balansen mellan olika ämnen ser ut. De kan lätt se ifall du har kvicksilverförgiftning eller något annat överskott eller underskott! Adressen är www.medibalans.se så kan du kontakta den därigenom! Nåt som jag rekommenderar starkt!

/Lenore

2010-08-08 @ 00:31:36
URL: http://lenores.blogg.se/
Postat av: Patrik

Hejsan, får du tetralysal mot håravfallet alltså? Tror nämligen att jag också har inflammation i hårsärkarna och ska precis gå till läkaren för att titta om så är fallet. Man ser inget men det kliar en del. Hur var ditt symtom? Gick du till vårdcentralen? Är schampot receptbelagt?

Sen tänkte jag på den lilla burken. Är det Levaxin? Vet nämligen att Levaxin har håravfall som biverkning om man får fel dos.

Tacksam för svar.

2010-12-14 @ 14:17:54
Postat av: Patrik

Tacksam för svar som sagt. =)

2010-12-21 @ 23:42:55
Postat av: Svorskan

Patrik: Jag tappar mycket hår och blev hänvisad till hudläkare som skrev ut recept på Tetralysal och schampo som också är receptbelagt. Det har däremot inte hjälpt, men jag skall använda de en månad till innan jag kontaktar läkaren igen (totalt 6 mnd).

Jag tar Levaxin och tar prov en gång per år för att eventuellt reglera dosen om det behövs. Många som äter just den medicinen har problem med håravfall, det är inget ovanligt, tyvärr.

2010-12-25 @ 19:58:36
URL: http://svorskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback