Är det bara jag som undrar?

Varför är det så tyst om svininfluensan? Varför är det ingen som kräver att staten utvärderar vad som hände? Är det ingen som undrar på om miljarder av kronor gick rätt i soporna helt i onödan? Tycker ni inte att WHO och regeringen borde svara för sig?

Det skrivs inget om detta. Skäms media? Skäms regeringen? Varför säger ingen något? Låter man sånt här bara passera? I länder där det inte var massvaccinering så skrivs det om det här, är det så att det är tyst i Sverige därför att de som vaccinerade sig inte vill inse hur lurade de blev?

Katten symboliserar kanske regeringen och hunden

hur villigt folket blundar..



Svälj stoltheten och inse fakta och gör något för att se till att det inte händer igen! Jag är förbannad med tanke på att miljarder av skattepengar kunde gått till något nyttigt istället!

Kanske det är utredningar på gång hit och dit, men folket måste väl protestera? Jag menar inte att kritisera de som valde vaccinering då den information som gick ut till folket var bristfällig och enbart de som tog egna initiativ fick tillräckligt med fakta.

Men borde inte de ansvariga stå till svars? Grrr...


UPPDATERING: Ett kompletterande inlägg i samma fråga finns HÄR.

Postat av: Ama de casa

Ja, det var verkligen överhysteriskt...
Här i Spanien vaccinerade man bara riskgrupperna. Jag tror inte ens att man kunde KÖPA en vaccination om man inte hörde till en riskgrupp.

2010-06-12 @ 11:19:28
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Heidi

Jaa, det var helt sjukt! Min man vägrade att vaccinera sig trots han tillhör en riskgrupp o han lever ju än..blev inte ens förkyld! Tänk vad man skulle kunna ha gjort för alla de pengarna istället!

2010-06-12 @ 11:22:34
URL: http://webmum.blogg.se/
Postat av: Gun

Ja, det var verkligen en överdriven hysteri. Eller var det tack vare att så många vaccinerade sig, och att vi blev så noga med hygienen som det inte blev någon större epidemi?
Barnen och personalen på förskolorna har spritat händerna och har aldrig varit så friska förr, som under den här vintern.

2010-06-12 @ 11:24:56
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Diana

Jag har ingen aning faktiskt, vi har fortfarande ökad säkerhet på jobb men inte har jag hört något på nån månad. Dock känner jag inte mig lurad, hellre att vara överförsiktig än chansa.

2010-06-12 @ 11:31:51
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Veiken

AMEN! Sverige visste bäst - DÅ! Andra länder var mer sansade och fick (som jag ser det) rätt!...

2010-06-12 @ 11:35:02
URL: http://veiken.wordpress.com
Postat av: Ellis

Ja tyst är det och jag är ännu sur som fick vaccineras fast jag inte ville.. Men vad gör man inte för sin syster...

2010-06-12 @ 11:36:23
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Jörn

Nej du, politiker vet allt och kan allt och är bäst på allt. Det är nog de som inte vaccinerat sig som redan är döda utan att veta om det:-)

2010-06-12 @ 11:37:13
Postat av: anne

Jag kan rapportera efter den 16 september då jag bokat in en av professorerna på Smittskyddsinstitutet för en föreläsning på just temat "Svininfluensan- före-, under och efter pandemin". Jag tror det blir en korrekt bild och ingen som media producerat.

2010-06-12 @ 11:37:30
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Felicia

Så rätt så rätt!!!,... Men det gäller väl samma om fågelinfluensan.. det gjorde inget då heller utan allt försvann med en sommarbris.. bara plötsligt..
KRAM

2010-06-12 @ 11:43:57
URL: http://fjaelkis.blogg.se/
Postat av: cecilia

Helt sant! Som vanligt!

2010-06-12 @ 11:56:16
URL: http://ceciliatipsar.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Nu är det rätt uppenbart att hysterin var helt onödig......

2010-06-12 @ 11:58:21
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: tobys.se - En släng av ADHD och hjärnsläpp

Ja det är så överdrivet.

Känns faktiskt väldigt irriterande att de använt så mycket pengar till det här.

Men argumenterar man med någon som har vaccinerat sig så säger dom att man klarat sig bara för att DOM har vaccinerat sig.

2010-06-12 @ 12:00:08
URL: http://tobys.se
Postat av: Yvonne

Men egentligen vet man ju inte hur det hade varit om folk inte vaccinerat sig alls eller blivit ordentligare med hygienen. Även om det i andra länder inte genomfördes massvaccineringar kan ju faktiskt sånt som mer noggrann handhygien hjälpt till att hålla smittan borta. Det var media som piskade upp katastrofstämningen och det säljer ju bättre med svarta rubriker, och det dyker ständigt upp nya katastrofer och hemskheter. Det har skrivits smånotiser och artiklar om svininfluensan i olika tidningar, men det är inte rubrikstoff längre.

2010-06-12 @ 12:17:08
URL: http://yvoeri.blogspot.com/
Postat av: Freedomtravel

Fast redan INNAN vaccineringen startade sa experterna vid Smittskyddsinistitutet att det var helt omöjligt att förutse utvecklingen av smittan. Dvs INGEN VISSTE, och det var ingen hemlighet.

En av anledningarna till att man valde massvaccinering var för att öva på att genomföra en sån här massvaccinering - det kan ju faktiskt komma värre smittspridningar i framtiden. Inte helt fel att vara förberedd då. Många gånger har ju Sverige varit dåligt förberedda på katastrofer (ex. tsunamin), och det här är ett sätt att förbereda sig. Jag tycker inte att det är fel.

2010-06-12 @ 12:38:27
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Arga Em ;D

Gun & Yvonne: Länder där de inte massvaccinerade har inte haft några "större" problem än vad vi har haft. Jag tycker det säger det mesta.

Freedomtravel: Så du menar att regeringen tyckte det var okej att använda det svenska folket som försökskaniner? Nej, en regering skall kunna ha ett system som fungerar utan att behöva pröva ut det först. Jag köper inte det argumentet.

Diana: Jag anser inte det att vara överförsiktig när man använder ett vaccin som inte är helt utprovat, heller tvärt om.

Hur många som har dött av vaccinet har tystats ner. Någon som har några siffror? Nej, just det! Men de finns!!

2010-06-12 @ 12:47:29
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Wysteriia

Jag vaccinerade mig inte (vilket jag fick skit för i min blogg) men jag såg ingen anledning till att vaccinera mig då det hela kändes mest hypat. Jag lever ju än idag och åkte inte ens på en förkylning ;)

2010-06-12 @ 12:51:13
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Postat av: Charlotte

Tack vare att så många ändå valde att vaccinera sig blev det ganska snabbt stopp på spridningen tror jag.

De skriver om det ibland fortfarande. Senast idag läste jag om det på Expressen.se http://www.expressen.se/halsa/1.2022106/minst-18-000-dog-i-svininfluensan

2010-06-12 @ 12:53:45
Postat av: Sandra

Ja, alla som vaccinerade sig skäms ju ihjäl sig eftersom att dem inte lyssnade på oss som var smartare än så! Jag sa redan från början att Svinis bara var medias verk. Löjligt var det, och så många som tog det där vaccinet och fick massa skit i kroppen! Och alla missfall sen då, usch! FY PÅ SVENSK MEDIA säger jag! :)

2010-06-12 @ 12:54:20
Postat av: Åsa

Vad är det som pekar på att massvaccineringen var i onödan?

2010-06-12 @ 12:56:11
URL: http://secondtime.blogg.se/
Postat av: tessy

gulllig blogg :)
du skriver verkligen bra;)

2010-06-12 @ 13:03:38
URL: http://tesssytoumaa,blogg.se
Postat av: Gun

Sv: Du har nog rätt, men jag är inte lika säker som du, bara. Det blir intressant att höra om det kommer en ordentlig utvärdering någon gång. Vi vaccinerade oss inte heller, men det berodde inte på att vi var rädda för vaccinet, utan för att det drog ut på tiden och plötslig behövdes det inte längre.

2010-06-12 @ 13:06:08
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Em

Charlotte: Om man ser till länder där man inte mass-vaccinerade så har de inte haft större problem än Sverige.

Åsa: Se mitt svar till Charlotte.

Sen kan ni följa länken i början av mitt inlägg, där finns mer info om de hela, både artikeln/inlägget, men också kommentarerna under.

Jag fattar ingenting, många av er verkar försvara det hela. Varför??

2010-06-12 @ 13:07:17
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Gun

Sv: Ja, det är klart det är mysigt ändå.:)

2010-06-12 @ 13:08:36
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Em

Gun: Jag är inte övertygad till 100% att det var fel, men om alla säger "det KANSKE var rätt", så får man aldrig svar. Men om man ifrågasätter och kräver svar, så vill man förhoppningsvis få en något så när vetskap.

2010-06-12 @ 13:35:56
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Åsa

Jag tycker ändå att det var bättre såhär. Mardrömmen hade väl varit att "man" ryckt på axlarna och tyck att "det är nog ingen fara för pandemi, vi slänger inte ut skattepengar på vaccineringar" och så hade kanske flera hundratusen blivit allvarligt sjuka och dött. "Man" vet ju intee i förväg, och det är alltid lätt att veta efteråt med facit i hand. jag är ändå glad att att vi slapp en pandemi, om det sen var vaccinationerna och bättre hygien som gjorde det, eller om vi hade klarat oss ändå.

2010-06-12 @ 13:41:04
URL: http://secondtime.blogg.se/
Postat av: Em

Åsa: Men känner du inget behov av att få veta om det hela av överreklamerat från WHO´s sida? Att det kanske låg kommersiella orsaker bakom varningen för pandemi? Det är det JAG vill, att det hela granskas. Panelen i WHO är hemlig, men man vet att flera av medlemmarna är högt uppsatta inom läkemedelsindustrin, känns det tryggt? Känns det bra att läkemedelsindustrin samtidigt var de som tjänade stort på det hela? Blir du inte alls nyfiken om hur det hela gick till och vad oberoende experter skulle kunna komma fram till?

2010-06-12 @ 13:45:35
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Åsa

Jag tror bara det är svårt att ta reda på hur det utveckat sig om vi inte "ringt i stora varningsklockan". Sen att människan är girig och vill tjäna så mycket som möjligt på allt, det är väl lite trist, men det är väl också en överlevnadsdrift. (Precis som hunger och sexdrift)

2010-06-12 @ 14:01:45
URL: http://secondtime.blogg.se/
Postat av: Em

Charlotte: Länken du uppger.. Det är en talesman för WHO! För mig räknas inte det, för om det är någon som har gjort fel när det gäller detta ÄR det ju just WHO! Och när de räknar dödstal för hela världen, hur många dog i VANLIG influensa? Det dör många fler i andra typer av influensor, varför vaccineras vi inte mot det då? Nånstans ligger en hund begraven..

2010-06-12 @ 14:02:53
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: anne

Sv. Men om vi inte ska lita på något som är "statligt" (myndigheter som SMI), då kan vi inte heller lita på den forskning som produceras på våra universitet heller eftersom de drivs med statliga medel, tänker du? Den forskning, oavsett om det rör ren basforskning eller folkhälsa och epidimiologi, som tas fram publiceras oftast i internationella peer-reviewed journals, och låt vara att fuskare avslöjas då och då, men det är oftast de lågt rankade i sammanhanget. Forskning presenterar det vi vet här och nu, forskning är baserad på fakta och ska kunna reproduceras av vem som helst, att sedan morgondagen ger nya resultat, det är inget som gör dagens resultat nödvändigtvis inkorrekta.

Smittskyddsinstitutet är ett seriöst sammanhang och bara för att det drivs med statliga medel så innebär det inte att forskningen där är politikerstyrd.

På det stora hela skulle jag tro att vi vanliga lekman kommer att ha svårt att bedöma vilka konsekvenserna av ett ev icke-vaccinerande eller vaccineringen är så tillvida vi inte kan läsa och tolka de vetenskapliga artiklar som har/kommer att publiceras. De flesta av oss har medias tolkning av dessa artiklar som enda informationskälla och tyvärr är det så att ett fåtal journalister har tillräckligt på fötterna för att kunna läsa artiklarna rätt (och det vet vi från alla idiotlarm som görs i tidningarna med jämna mellanrum).

2010-06-12 @ 14:28:33
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ia

Jag tycker verkligen att man ska utvärdera hela alltet!

Jag vill veta om Gun har rätt...blev det ett mindre "utbrott" för att vi lärde oss att vara renligare och för att det var några som vaccinerade sig....eller var det den Tredje makten (media) som såg till att det blev så stort som det blev? Var det så farligt som vi blev itutade att det var??? Före precis som Du skriver...det var kolossala pengar som lades ut på detta!!!

Sv; Ja, jag brukar säga varmt som rackan, kalt som rackan osv...ibland kan jag till och med slå till och säga rackarn också...beror på hur tydlig jag är :P

I Visby finns den backe som heter Rackarbacken för där bodde rackaren på den tid då Sverige fortfarande sysslade med såna hemskheter!!

2010-06-12 @ 14:37:43
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Felicia

......

sv.. ja du och film!!! SE DEN IKVÄLL NU!!!! ;D

PUSS

2010-06-12 @ 14:39:04
URL: http://fjaelkis.blogg.se/
Postat av: Robert

Ja, det kan man fråga sig.

2010-06-12 @ 14:53:12
Postat av: Em

Anne: Jag tycker alltid det är bra att ifrågasätta (även staten) när det är något man inte tycker verkar gå riktigt ihop. På så sätt sätter man även press på att de skall prestera maximalt. Alla behöver vi krav på oss för att kunna göra vårt bästa. Jag tycker INTE det är rätt att "köpa läget" när något skorrar i öronen. Sen handlar det inte om vem som har rätt eller fel, men om hur man gör nästa gång när liknande situation uppstår. Hur staten, media och den enskilde människan borde reagera. Jag är inte ute efter att hänga någon, jag är ute efter att man reder ut vad som sker. För egen del hade jag känt mig grundlurad om jag hade vaccinerat mig och sen EFTERÅT själv tagit initiativet till att läsa på. Oavsett om det var rätt eller fel var informationen bristfällig som jag ser det.

Ia: Just det, precis vad jag också vill veta.

2010-06-12 @ 14:54:21
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Roggan

Jag tog ej sprutan och tillhörde en mycket stor riskgrupp. Så jag tror ett stort fel gjordes där med denna masshysteri. Kramiz

Postat av: Diana

Sv: Jag vaccinerar hellre mig än går och blir smittad. Eller ännu värre, smittar något av alla de små barnen som är i min närhet. Plus att jag på jobb varit ganska utsatt. Vi hade fyra misstänkta fall på jobbet och hela huset stängdes av. Nu var det inte svinis men om det varit så hade risken varit stor att jag fått det.

Jag lovade faktiskt inte sol idag, det var Thakock som gjorde det i en kommentar. ;)

2010-06-12 @ 15:19:35
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Likkan

Nej men de väntar på sitt triumfögonblick då svinis kommer tillbaka, så att de kan kasta det i ansiktet på alla vi dårar som inte vaccinerade oss... haha ^^

2010-06-12 @ 15:26:52
URL: http://likkantheallmighty.blogg.se/
Postat av: Michelle

Jag tror att det var väldigt uppblåst. Känner tre stycken som hade "svinet" och det var som en vanlig influensa för dem. Visst att det fanns de som blev väldigt dåliga av dem. Men om man ser på deras sjukdoms historik så var deras hälsa inte på topp heller.
Att det är så tyst tror jag är för att det inte är influensa tider och att hälften av sveriges befolkning tog vaccinet.

Ha en trevlig dag.

2010-06-12 @ 15:51:52
URL: http://metrobloggen.se/MichelleNordquist
Postat av: RAJJARN

Får jag tiep låtsas att du är min bloggmamma? Haha, och jag typ är Egoinasbror :P

Ja, det gör jag..Hej mamma :D

2010-06-12 @ 16:20:25
URL: http://rajjarn.blogg.se/
Postat av: Frela

Jag vet inte riktigt vad som var fel eller rätt, men jag har kompisar som bor permanent på Mallorca med halvstora barn och det pratades överhuvudtaget inte om svininfluensan där.. de blev helt chockade över hysterin här när de var på besök i julas och då hade ändå det mesta klingat ut!!

2010-06-12 @ 16:34:08
URL: http://www.trumsamumma.blogspot.com
Postat av: kaffehörnan

Du är en klok tjej, de har du rätt i inte ett knyst om den saken. Annars ska ju allt vändas o vridas, massa undersökningar men nada
Jag tror dom lagt de på is o satsar på prio etta på bröllopet ha ha
Ha en snygg lördag

2010-06-12 @ 16:34:55
URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: Kajsa

Jag undrar också :D

2010-06-12 @ 17:04:07
URL: http://kajsworld.wordpress.com/
Postat av: Thakock

Tycker det är så löjligt det hela...fegisar hela bunken och jag skyller allt på reinfeldt. =P

2010-06-12 @ 18:17:05
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Beate

Nu är jag ju en sådan som tycker så här: "Better safe than sorry". Jag tog både svinis och vanlig flunsavaccin å fick inte ens en förkylning. Jag tror stenhårt på att det är tack vare vaccinen som jag klarade mig;-)

2010-06-12 @ 19:11:07
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Nattis 2.0

Jag läste nått för inte så länge sen om att man gjort ett avtal med läkemedelsföretaget så man slipper ta emot alla vaccinationer man beställt (och betala) men man hade ändå ett ordentligt överskott.
Jag var och är övertygad om att det hela SKAPADES av media (och läkemedelsföretagen( från början.

2010-06-12 @ 19:18:36
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Kattis

Jag håller iaf med dig, Egoinas Mamma.. om man är "better safe than sorry" så kanske man inte kastar sig över ett såpass otestat vaccin? Och om man vaccinerar sig för att det KANSKE kommer något farligt i FRAMTIDEN så biter man ju sig i svansen.. betydligt större risk för resistenta bakterier och sånt om man ska hålla på och vaccinera allt.

Jag orkar inte riktigt ifrågasätta staten och så, men tycker det är bra att det finns såna som du som kan väcka tankar hos folk :) jag är mer för att ge små pikar till folk.. fast dom påstår ju sen att jag lever för att dom vaccinerade sig.. hahaha jo visst... eller så lever jag för att farorna inte alls var större än med någon annan influensa.. som jag heller inte vaccinerar mot...

(förlåt om den här kommentaren är full av felstav och konstiga meningar, jag är helt slut i huvudet men ville kommentera.. hoppas det kommer fram vad jag menar iaf)

2010-06-12 @ 19:40:13
URL: http://paksukainen.blogg.se/
Postat av: Karin

Nu orkar jag inte läsa alla kommentarer här, fast jag verkligen borde.
Det hrä med svininfluensan har liksom engagerat mig från första början, så det är såklart jätteintressant att se vad folk tycker !
Måste komma tillbaka och läsa vad folk har skrivit sen.
Jag anser ju att det här var en stor grej,som haussades upp av läkemedelsbolaget, och svenska myndigheter lät sig luras !
Att sedan vaccinet innehåller kvicksilver, vilket faktiskt inte behövs, gör ju att jag tvekade ännu mer.
Undrar om mitt undermedvetna sade till mig att jag har tillräckligt av den varan i kroppen ? - Nu fick du mig att fundera, eftersom detta var en av mina starkaste argument mot vaccinet !
Sedan fanns det ju en massa annat skit i också, och dessutom anser jag att man inte ska peta alltför mycket i naturens egna mekanismer.
Argumentet att skapa skydd mot liknande smittor i framtiden genom vaccin anser jag vara bullshit !
Bättre med äkta antikropppar !
Redan tidigt kom ju också rapporter om att influensan i de flesta fall var lindrigare än en vanlig influensa, även om den vekade slå hårt mot vissa som kanske inte borde ha drabbats.
Ändå undrar jag om inte dessa hade någon sorts nedsättning av immunförsvaret, som man inte kunde hitta.
OJ !
Jag orkade inte läsa, men skriva kunde jag visst... :D

2010-06-12 @ 19:41:22
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: hugan

Är övertygad att det är en penningfråga. Läkemedelsföretagen fick in en fin slant. Våra skattepengar gick till redan feta direktörer.
Vägrade masshysterin och vaccinerade mej ICKE. Det är jag stolt över denna dag.

2010-06-12 @ 19:41:51
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com
Postat av: Nattis 2.0

Javisst var det WHO. Och Media hakade på, de skrev ju SKRÄCKRUBRIKER om döda och massdöd och tja nästan nya pesten liksom. SÅ man undrar om pressen har aktier inom läkemedelsbranschen.

2010-06-12 @ 19:57:37
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Gun

Alltså, jag har inte sagt ATT det blev ett mindre utbrott tack vara vaccinationerna, utan jag UNDRADE OM det blev ett mindre utbrott.. Var bara tvungen att påpeka det.

2010-06-12 @ 20:49:45
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Josephine

jo fast vaccinet var ju köpt i förväg så de egentligen pengarna som gick i stöpet var pengarna på vaccinet som ändå många inte tog.

2010-06-12 @ 20:51:35
URL: http://josephinejp.blogspot.com
Postat av: eva

Finns det verkligen någon som tror att man genomförde detta för skojs skull? att man gjorde det för att skrämma skiten ur folk eller för att det fanns för mycket pengar i statsbudgeten? Herregud!!!
Man kan inte till 100% säga när nästa pandemi kommer, bara att den kommer att göra det och jag kommer att vara lika jävla korkad och ta vaccin då med...

2010-06-12 @ 21:59:09
URL: http://tantbloggaren.blogspot.com
Postat av: Marie

Har också haft den här funderingen. Först va det sån j..la hysteri hit och dit men efter nyår dog det ju ut helt. Bra märkligt! Va hände egentligen?

2010-06-12 @ 22:18:38
URL: http://daintymorsel.blogg.se/
Postat av: Kadri

Det pratades ett tag sen att det staten satt ihop något slags grupp för att utvärdera om det var nödvändigt o vacinera alla o hur det var med det hela. Vet inte vad de kom fram till.
Jag vacinerade dock mig aldrig

2010-06-12 @ 22:31:49
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Jag håller med Anne här ovanför att som lekman är det helt omöjligt att sätta sig in i och tolka alla forskningsrapporter. Det man kan göra själv är att läsa den information som finns på olika ställen och på så vis göra sig en uppfattning om hur man ska göra. Jag valde att vaccinera mig och gå efter det som bland annat skrevs på Smittskyddsinstitutets sida. Det är deras uppgift att sammanställa de forskningsresultat som finns inom ett visst område, tolka det åt oss lekmän och förklara, ge riktlinjer eller direktioner om hur vilka valmöjligheter som finns. Sen är det ju upp till var och en att bestämma hur man vill göra.
Jag känner mig absolut inte lurad bara för att det nu inte blev något jätteutbrott. Inte för att jag var rädd att bli sjuk själv utan med tanke på att jag i familj och vänkrets har människor ur olika riskgrupper. Såna som även vaccinerar sig mot den vanliga influensan varje år. Som jag ser det så vet man ju faktiskt inte hur det varit om ingen vaccinerat sig alls eller om inga varningar gått ut. Det må så vara att fler människor dör i "vanliga influensan" varje år jämfört med hur många som hittills dött av svininfluensan, men tänk om färre skulle dö av den om det gjordes massvaccinationer mot den vanliga influensan också. De ämnen jag fick i mig genom att välja vaccination tror jag inte kommer att döda mig, mängden av exempelvis kvicksilver i vaccinsdosen jag fick känns försumbar.
Vissa som kommenterat här och valde att inte ta vaccinet verkar tycka att alla vi som ändå vaccinerade oss är totalt körda och dumma i huvudet, men det är ju som att säga att alla blondiner är korkade eller att alla muslimer är självmordsbombare. Var och en har fått göra ett val där jag och en hel del andra valde att vaccinera oss medans andra valde att inte göra det. Det enda jag har emot folk som inte vaccinerade sig är de som hela tiden säger att vi som vaccinerade oss gått på en stor bluff och är dumma i huvudet. Var och en av oss har gjort ett val och eftersom jag respekterar icke-vaccinerades val förväntar jag mig samma respekt tillbaka. Det är omöjligt att säga vad som var rätt eller fel här även om det i många andra länder där folk blivit lika mycket eller lika lite sjuka som här inte genomfördes några massvaccineringar. Det är så mycket annat som spelar in också.

I all sorts forskning inom alla områden kommer ju dessutom forskarna ibland fram till olika resultat beroende på hur de tolkar de upptäckter som gjorts. Forskningen kommer ju också fram till nya saker hela tiden inom alla områden, och ofta möts nya resultat av misstro. Det tog ju många år innan det sattes något samband mellan lungcancer och rökning till exempel. Från början ansågs ju också att om man drabbades av kräfta - alltså cancer - så dog man. Man dör fortfarande av vissa cancerarter, medans andra går att bota. Forskning tar tid och det kommer hela tiden fram nya resultat inom alla områden. Men som jag inledde kommentaren, att som lekman tolka forskningsrapporter från olika håll och förstå innehållet är omöjligt, speciellt som inte ens forskarna verkar överens i många frågor. Alltså får man försöka ta till sig så mycket information man kan och sen bilda sig en uppfattning.

2010-06-12 @ 23:14:54
URL: http://yvoeri.blogspot.com/
Postat av: eva

Om man föreställer sig att nästa pandemi inte är allvarligare än vilken influensa som helst, en helt "normal" influensa alltså där det blir som vanligt en överdödlighet bland den äldre befolkningen men inte som man såg tendenser som vid svininfluensan där det verkade drabba yngre hårdast så kvarstår ändå faktum att det allra farligaste vid en pandemi är att det är så många människor som drabbas. Den som någon gång haft en vanlig säsongsinfluensa vet att man inte bara biter ihop och går till jobbet som vid vilken förkylning som helst. Ponera att det blir så, en "vanlig" flunsa men med den skillnaden att otroligt många drabbas, det är det som ju ÄR en pandemi hur klarar vi det? kanske kan man inte då bara tycka att det är ok att få den och "bilda egna antikroppar" när många av våra samhällsfunktioner slås ut! Kan hända att även den allra tuffaste skulle tycka det vore surt om alla i ambulanspersonalen ligger och "snorar" i 40 graders feber om man kanske skulle behöva en ambulans av andra skäl än svininfluensa...Det lär märkas ganska tydligt vad jag tycker i frågan men arrogans och mått i pengar gör mig riktigt förbannad!!! Att dom som tog egna intiativ skulle ha fått tillräckligt med fakta för att kunna ta ställning mot vaccinering borde imponera, det gjorde det inte...och att ställa ansvariga till svars....ja, när pandemin väl kommer så finns det väl inte en jävel som bryr sig, fatta att stå till svars om vi skulle slippa bli så sjuka som dom "lovat".....

2010-06-13 @ 00:55:28
URL: http://tantbloggaren.blogspot.com
Postat av: lisa

jag fick svininfluensan, jag kunde inte andas själv. löjligt inlägg.

2010-06-13 @ 01:05:34
Postat av: Lisa

F.ö så önskar jag er en dos av verklighetsuppfattning, en käftsmäll av verklighet, kanske t.om. en dos av nästa svängs svininfluensa (som mycket troligt kommer) så att ni slutar se ner på folk som väljer att INTE sprida smittan vidare.

JAG blev sjuk men DITT barn, DIN syster, DIN man, DIN mamma yadiyadi blev INTE sjuk pga MIG!

2010-06-13 @ 01:16:11
Postat av: Hillevi

Diskuterade just det här förra helgen, min teori är att WHO (ev även läkemedelsindustri?), har hållhakar som gör att det inte utreds och offentliggörs.
Lisa; att önska sjukdom på någon är inte bara osmakligt utan även dålig karma. Att önska ont, ger ont.

2010-06-13 @ 09:02:46
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Menar bara att det fortfarande skrivs om det ibland...Men håller med om att sanningen om detta borde komma fram! Känns som att de är skyldiga oss det efter hysterin som var kring det hela!

Själv mådde jag jättedåligt under den perioden då det var som värst för jag visste helt enkelt inte hur jag skulle göra med vaccinet. Dessutom har jag en liten dotter som jag skulle ta att beslut för oxå...Hon var bara runt 8 månader då...

Varje dag, hela tiden, var det nya artiklar i tidningen. Dum som man är lästa men det istället för riktig fakta om både influensan och vaccinet.

Vet inte varför detta vart så stort. Å sedan så tyst.. Något skumt är det med det hela iaf!

2010-06-13 @ 13:35:58
Postat av: Em

Charlotte: Jag förstår dig så väl, hade jag haft små barn, umgåtts med små barn eller jobbat med barn hade jag haft väldigt svårt för att bestämma mig.

2010-06-13 @ 13:54:23
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Naturflickan

De vågar inte. Om det kommer fram att de slösade pengar i onödan och kanske till och med att vaccinet var onödigt kommer folk att bli skiträdda och det kommer bli många som är rädda för att de ska dö för att de tog vaccinet...

Men ja, jag tror att de gjorde "fel"..

2010-06-13 @ 17:41:50
URL: http://naturflickans.blogg.se/
Postat av: Anna

Kan meddela att jag blev riktigt riktigt dålig då jag tog vaccinet och jag tillhör ändå inte riskgruppen. Min sambo, som tillhör riskgruppen, kände absolut ingenting då han vaccinerade sig...så jag ser INTE ner på de som inte tog vaccinet, utan tycker faktiskt de tog ett klokt beslut. För jag är fortfarande skeptisk till ämnet, än idag...:(

2010-06-13 @ 18:41:44
Postat av: Karin

Nu har jag läst kommentarerna också, och det här är verkligen ett hett ämne fortfarande ser jag...
Bra att det blir en ordentlig diskussion ! - Det är nog det enda sättet att någonsin kunna få fram sanningen, för politikerna mörkar ju.

2010-06-13 @ 19:35:41
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Freedomtravel

Jag menar inte att några individer är "försökskaninen", men jag menar att systemet för att distribuera vaccin till många människor på kort tid måste testas. Det är en enorm apparat som involverar sjukvård, primärvård, skolor, arbetsplatsre o.s.v. En dag kommer en situation då det är RIKTIGT viktigt. Det vore ju fantastiskt om svenska myndigheter lyckades rodda allting rätt då direkt, men nej, tyvärr, jag tror att de är helt vanliga människor som kommer att göra en del misstag. Bättre att öva på logistiken nu än när det verkligen gäller.

2010-06-13 @ 19:38:53
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Anneli

Jag vaccinerade mig dels för att jag blev tvingad, och dels för att inte smitta svinis till andra. För alla har ju olika starka immunförsvar. På vissa blir svinis kanske hemsk, andra märks det inte av.

Men det skulle vara rätt kul att veta vart svinis tog vägen.

2010-06-13 @ 21:45:41
URL: http://lolland.blogg.se/
Postat av: charlotte

jag tycker att det är helt sjukt! mina barn vaccinerade sig. förvisso fick de bestämma själva OM de skulle eller inte men jag tror nog att jag pushade på dem åt det hållet. det är konstigt att inga ´kritiska röster hörs om detta

2010-06-14 @ 14:59:45
URL: http://kloppan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback