Det är skillnad på att skryta och det att vara stolt

Jag är stolt över min dotter och ibland är jag stolt över mig själv.

Att praktisera Jantelagen ("du skall inte tro du är något") tycker jag är lågt. Det är de som tror de är allsmäktiga och som tror att deras egen sanning och deras egen verklighet är den enda rätta, som borde lyssna till Jantelagen, inga andra.

Att indirekt säga till mig att jag "skryter" om jag visar att jag är stolt över en sak, är samma sak som att säga att jag tror jag är bättre än alla andra. Vem är det då det är fel på? Jag som vågar medge att jag är stolt eller den som med sitt förhållningssätt påstår att min självinsikt är dålig?

Jag kommer att fortsätta vara stolt och visa det, ingen skall få ta ifrån mig den glädjen. Jag fattar inte varför det skall vara negativt? Varför kan vi inte vara glada för andras skull?

Men sen kommer frågan smygande in i mitt huvud medan jag skriver detta.. Vart går gränsen mellan att vara stolt och det att skryta?

Postat av: Naturflickan

Det är superviktigt att alla tillåter sig själva att vara stolta över sig själva. Annars åker nog självkänslan i botten. Så jag tänker fortsätta gå omkring och vara stolt över mig^^

2010-03-11 @ 15:00:19
URL: http://naturflickans.blogg.se/
Postat av: Gun

Det är klart man ska vara stolt över sig själv och sina barn och kunna berätta det också utan att bli anklagad för att skryta. Det är missunnsamt att inte glädjas för andras skull. Det som kan bli otrevligt är väl när någon skryter för att visa att man är bättre än alla andra. Fast ibland kanske man är det också iofs, om man vunnit en tävling tex, och då har man ju rätt att vaea stolt över det. Men det ligger nog i hur man uttrycker sig, antar jag. Om man har en överlägsen och nedlåtande attityd är det väl inte så trevligt.
Jag tycker det är tråkigt med folk som inte kan ge beröm och erkännande till andra också. Tex, vissa som själva är duktiga på att teckna har svårt för att berömma mina teckningar. Det kan ju iofs vara att de inte tycker de är bra, men det kan lika gärna vara avundsjuka. Det är ett så tråkigt beteende att jag numera går in för att berömma och glädjas med alla som är lika bra eller bättre än mig. Det är jättetrevligt att glädja andra så.

2010-03-11 @ 15:11:25
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Em

Gun: Jag håller med dig till fullo. Jag kom på att man kanske kan definiera skillnaden mellan att vara stolt och det att skryta, mellan att hålla sig till fakta och det att överdriva? Om Björn Ferry var min son så kunde jag säga jag var stolt över hans OS-guld, men om jag också säger att "han kommer säkert att ta flera" så går jag över gränsen till skryt. Eller?

2010-03-11 @ 15:18:38
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Patrik | Bloggliv.WS | Livet i Bloggform

Det är helt ok att vara stolt över sig själv eller sin dotter. Särskilt om man heter Egoinasmamma och Egoina, för då finns det ju befogenhet att vara stolt :) Det är ju skillnad om man tror man är något/någon som man inte är. en person som skryter brukar ju även nedvärdera någon annan i samma mening. Typ: Nä det där kan ju inte du, så här ska det vara för det vet jag och jag vet bäst... Särskilt illa är det om den personen har så dålig (som så ofta) självinsikt att det lyser igenom att denne egentligen inte alls vet bäst.

2010-03-11 @ 15:24:22
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: lea

är man stolt så ska man visa det!
Lika viktig att visa att man är stolt över sina nära och kära. =)

fast folk däremot tar lätt illa upp om man visar sig stolt, och kan säga att man skryter men det handlar många gånger bara om avundsjuka eller att man själv väljer att se sig som lägre, istället för att bli glad och känna "kan hon så kan jag".

Det är något jag lärt mig, att glädja mig åt andras framgång och ta till mig det positivt, jag kan också! Precis som jag inspirerar mina vänner att de också kan.. =)

2010-03-11 @ 15:49:41
URL: http://frokenlea.blogg.se/
Postat av: Ellis

Alltså hur hjärndöda är vissa människor?
Egoina är ju din gudagåva, något du fått fast du enligt läkare inte skulle få.
Något du älskar högt. Något som betyder världen för dig.

JAG TYCKER ATT DU HAR MED ALL RÄTT ATT SKRYTA OM ATT HON ÄR DIN DOTTER.

Vi som "känner" dig vet att du är stolt och ser de inte som skryt. Så KÖR PÅ !

2010-03-11 @ 15:50:16
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Morsing

Kan bara hålla med. Klart man måste få vara stolt! Folk som inte kan ta det är folk med dålig självkänsla och som skulle behöva arbeta lite med sig själva innan de hävde ur sig åsikter hit och dit.

Jag antar att mycket ligger i hur man säger det. Om man jämnt drar upp sin rika pappa varje gång en människa dyker upp i rummet, skulle jag kalla det att skryta.
Däremot om man i ett relevant samtal berättar att man har en pappa som har lyckats väldigt bra i livet är det en annan sak.

2010-03-11 @ 15:54:50
URL: http://tana.blogg.se/
Postat av: Bongo

Jag håller med om vad du sa igår, går man på sitt eget practial joke är det riktigt illa. Men nu behöver du inte oroa dig för mig längre. Har återtagit kontakten med min bäste vän! Livet leker!

2010-03-11 @ 15:58:47
URL: http://arbetarej.blogspot.com
Postat av: Gun

Sv: Ja, fast jag tycker inte det skulle vara så farligt att säga så heller. Men om du skulle säga att alla andra är dåliga och ingen annan har en chans mot honom skulle det nog vara för skrytigt.

Du har rätt, Mumannen finns inte..:( Lika bra jag avslöjar det nu så du inte blir besviken i helgen..

2010-03-11 @ 16:02:46
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Girly

Ok, bra att veta den dag Anna Skipper dyker upp;P

Klart man ska vara stolt för sådant man är bra på och över sig själv.
Som du skriver så länge man inte anser sig vara bättre än alla andra så är det bara positivt med en bra själv känsla.
Puss Girly

2010-03-11 @ 16:05:01
URL: http://girlysworld.blogg.se/
Postat av: thakock

Att skryta är ju mest när man riktigt gnider in det i någons ansikte. Alltså man vill verkligen såra någon för att man är bättre. Där går gränsen tror jag. =)

2010-03-11 @ 16:11:18
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Janne

Fortsätt du vara stolt över dig själv och din dotter. Precis som Gun tror så är nog skillnaden mellan stolt och skryt i sättet man säger det på.

I Wiktionary står det om ordet skryta: "i alltför stor utsträckning tala om hur bra man själv är".

2010-03-11 @ 16:14:58
Postat av:

Om du är stolt och vet att du inte vill skryta då skryter du inte heller!
Om det i betraktarens ögon uppfattas som skryt så ligger väl den tandvärken hos honom/henne.
Jag känner att jag lätt bär iväg när det gäller mina barn och det kan säkert uppfattas som skryt men jag är skitstolt över dom alla tre!

2010-03-11 @ 16:28:44
Postat av: Julia

Det är klart att man ska vara stolt över sig själv! fast man får försöka att inte prata om det för mycket, och detsamma gäller dem i sin närhet, klart att man ska vara stolt över dem också!

2010-03-11 @ 16:29:29
URL: http://missjulian.blogg.se/
Postat av: Eva

Jaha! det måste vara för att jag avskyr den här ordverifieringen som jag glömmer att lämna min adress så jag får krångla med en till ;)

2010-03-11 @ 16:30:21
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: Petra M

Håller med förgående talare dvs Gun och Janne. Mycket säkert hänger på hur man uttrycker sig och lägger orden.

Men att vara stolt varför skulle man inte få vara det? Om man gör något riktigt bra eller kan något riktigt mycket, varför skulle man inte få visa det?

Om man är stolt över sina barn, sin familj, sin syster varför skulle man inte få vara det?

Trist det här med jante lagen och att man inte får visa vad man kan, är bra på, är stolt över etc utan att det sticker i ögonen på folk.

Tänk istället om om folk kunde glädjas åt andra, deras lycka och deras kunskaper.

Tänk om vissa insåg att det inte automatiskt betyder att man tycker att man är för mer bara för att man har en större kunskap om något eller för att man är stolt över någon.

Tänk om vissa kunde se det som en tillgång och inse att man faktiskt kan lära av varandra!

Nej fortsätt att vara stolt och håll huvudet högt! Det tänker jag göra ;-)

SV: MMMMM lite träningsverk är bra gott att ha!

2010-03-11 @ 16:36:33
URL: http://insideofpetrashead.blogg.se/
Postat av: Eva

Sv:Men vad konstigt, jag var in på mina inställningar och kollade så att man inte skulle verifiera på min, men det måste man alltså?

2010-03-11 @ 16:40:46
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: Diana

Klart att man får vara stolt över sitt barn (ja, sig själv med) och lite skryt får man faktiskt klämma in med också!
Och du har ju all rätt i världen att vara stolt över henne, shit vilken framgång hon har!

2010-03-11 @ 16:45:57
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Jag anser att skillnaden mellan skryt och stolthet är attityden och syftet. Att vara stolt över sig själv är man för sin egen skull, skryter gör man för att imponera på andra och hävda sig själv.

2010-03-11 @ 18:06:35
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Mia systeryster

Menar du på fullt allvar att ngn stör sig på att man/du är stolt över din dotter.
Man ska vara stolt och kunna skryta över sina barn. Om någon skulle reta sig på att jag gjorde det så skulle jag radera den vännen från kompislistan=D
Blir så trött på den svenska jantelagen, man MÅSTE kunna vara stolt över vissa saker som man har/äger/gör.=D

2010-03-11 @ 18:34:30
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Man ska aldrig skämmas över sina känslor för sina barn... Man ska däremot ta det lugnt med att skryta med materiella ting. Det kan ju sticka i ögonen på andra som kanske har det svårt att gå ihop varje månad... Men din stolthet över din dotter ska du behålla med huvudet högt. Ni har byggt upp något både tillsammans och var och en för sig. Vem skulle inte vara stolt. Ni har gjort något jättebra och du kommer med en massa bra tankvärda inlägg som man kan ta sig en extra funderare över... Hade inte du varit en bra bloggare, så hade man inte varit inne på din sida stup i kvarten för att se om det hänt några nya tokigheter... Spelar ingen roll om du är Egoinas mamma. Du har byggt upp en EGEN identitet på nätet!!! Kram

2010-03-11 @ 18:44:42
URL: http://ansoni.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Jantelagen är en trist kvarleva från forntiden, då "enkla" människor förväntades böja på nacken för "fint" folk som hade det bättre ställt. Ett maktmedel för att förhindra folk att för ett ögonblick tro att de fattiga kunde vara bättre på något än de rika. Nog måste väl samhället ha utvecklats så pass sedan dess att man kan tillåtas att känna stolthet och glädje för egenskaper man har eller något man åstadkommit. Allt annat är rena dumheter, enligt min mening. Det är viktigt för självkänslan att tycka om sig själv och förhoppningsvis gör detta att man också kan unna andra detsamma och glädjas med andras framgång. Om man inte kan det, utan enbart jämför sina egna framgångar med andras tillkortakommanden - Då blir stoltheten till skryt och missunnsamhet och det är trista egenskaper.

2010-03-11 @ 19:21:28
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Anna E

Bara jag och Ulrika är kloka personer! Vi tänker lika där! Att skryta om materiella ting handlar oftast om en låg självkänsla, att söka bekräftelse och uppmärksamhet och inte om att bo i "landet lagom"
Att ha bra självkänsla handlar om att tycka om sig själv, sitt eget värde oavsett om du är fattig eller rik, att veta att du är bra precis som du är och dessa personer behöver inte hävda sig, de får uppmärksamhet ändå på grund av deras trygghet i sig själva och det syns på deras utstrålning. :)

2010-03-11 @ 19:44:53
Postat av: William Witsman

Att vara stolt är ju en känsla. När man uttrycker denna känsla finns alltid risken att någon tycker man skryter. Gränsen går nog ganska lågt i Sverige och mycket högre i tex USA. Som tur är kan man välja att skita i vad folk tycker och tänker.

2010-03-11 @ 20:05:08
URL: http://sadarlagomkul.blogspot.com
Postat av: Brutala Bloggen

Håller med "bara jag",,

2010-03-11 @ 20:11:22
URL: http://metrobloggen.se/ruv
Postat av: Nergs

Det är absolut inget fel på att vara stolt över sig själv eller sin dotter/familj och om jag lyckats med något och är stolt så vill man ju gärna dela med sig inte för att slänga det i ansiktet på någon man vafan jag blir ju glad för mina vänner när det gått bra för dem med vad som helst då är det inte konstigt att de ska glädjas för mig .. och jag håller med dig om att det är när man överdriver som man skryter.

2010-03-11 @ 20:15:14
URL: http://whereisnergs.blogg.se/
Postat av: Beate

Att vara stolt är naturlig (tyvärr inte för alla) och ärlig. Att skryta har ingenting med stolthet att göra utan då vill man bara "trycka ner" andra och hävda sig själv.

2010-03-11 @ 21:35:21
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: anne

AH! Ett svenskt problem! Och totalt ointressant (inte att du reagerar på det utan att andra gör det), jag skulle inte ödsla minsta energi på det! Du vet vad du har och gör, och du vet detsamma om din dotter eller vem det vara må du är stolt över! Det finns inte en amerikansk förälder som skulle tveka att säga " I am so proud over you" och det behöver man höra från sina föräldrar, vänner, nära!

2010-03-11 @ 22:17:35
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Fazeela Selberg Zaib

Jag räknas nog som "kulturellt kriminell" då jag bryter mot jantelagen konstant.

Var går gränsen?

Jag är tyvärr inte allvetande...men man hoppas ju att man har lite självdistans ändå... skryt är inte nice.

2010-03-11 @ 23:40:44
URL: http://www.inlanning.blogspot.com
Postat av: Britt

Jag tycker även att man kan få skryta...helst när det gäller ens barn. Jag förstår varje förälder som tycker att deras barn är det bästa som finns på jorden och att det inte kan finnas något bättre...för så tycker ju deras barn. För barnet är ju föräldern Gud på jorden.

2010-03-12 @ 00:03:37
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Ia

Självklart får man vara stolt och också berätta det!!!
Skryt är väl när man alltid framhäver sig själv och glömmer att lyssna på andra!

Ha en riktigt härlig helg i huvudstaden nu....ser fram emot Era skandaler ;)

2010-03-12 @ 10:36:19
URL: http://kajsalisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback