I rättvisans namn?

Patrik har ett bra inlägg om detta med att skatta för gåvor en del får i blogg-världen. Nu tror jag på att den lilla människan kan påverka, så jag skickade ett mail till Skatteverket:


Om beskattning vad gäller bloggare som får gåvor:

Jag bloggar själv och har en idé om hur jag tycker lagen skall se ut för att kunna kontrollera om en bloggare betalar skatt för den reklam de eventuellt gör för ett företag.

Utan en länk till gällande företag i det inlägget man bloggar om, så får företaget ingen effektiv reklam. Ergo borde gränsen gå när en bloggare länkar till ett företag. Vet en bloggare om att det anses som beskattningsbart så fort man länkar till ett företag om en produkt eller vara man har fått, så finns det inget att orda om. För Skatteverket borde det vara en enkel match att kolla om bloggaren har länkat eller inte.

Som bloggare måste man kunna få skriva om allt, men i min värld är det helt okej att om man länkar så utgår Skatteverket för att man har fått "betalt". Sen måste ju de som bloggar om "Dagens outfit" eller andra saker utan att länka, inte bli misstrodda för att de har fått kläderna.



Vad tycker ni? För mig hade detta varit en helt okej regel, bara man vet om den.



Postat av: Thakock

Ja, det lät ju jätte bra! =) Då vet man vad man ger sig in på ju!

2010-05-01 @ 10:40:47
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Gun

Det låter bra tycker jag. Vet man reglerna så är det ju inget snack.

2010-05-01 @ 10:44:56
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Ja det där är inte alls dumt. Raka besked.

2010-05-01 @ 10:51:37
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Anna

Tycket det var en superbra idé! Jag håller fullständigt med dig, och det viktigaste är att lagen är tydlig och går att finna på ett lätt ställe så det inte blir missförstånd!

2010-05-01 @ 11:05:41
URL: http://dammpalle.blogg.se/
Postat av: Janne

Reklamen kan ju vara bra reklam även utan en länk. Om någon visar ett par converseskor så vet ju alla vilket märke det är, ergo är det bra reklam. Eller om någon har en snygg adidasjacka på sig så känner ju alla igen deras logga även utan länken. Det skulle bara bli så att företagen som skickar gratissakerna kräver inte en länk utan att man visar upp loggan tydligt men på ett diskret sätt.

2010-05-01 @ 11:06:48
Postat av: Em

Janne: Per i dag skulle inga företag jag vet om vilja ge saker till en bloggare utan att få en länk i ett inlägg. Om man skulle försöka tillämpa lagen efter det du nämner så kan inte en bloggare skriva något som helst eller visa någon bild av skor, kläder etc. Även ett foto från Thailand kan ses som reklam för turistbranchen. Det jag är ute efter är en gräns som bloggare kan följa och man kommer aldrig åt allt. Men att ha ett företags logga borde nog också betraktas som en "länk".

2010-05-01 @ 11:16:49
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Karin

Ja, Gud vad svårt detta är !
Precis som Janne skriver, så är de ju så att de som skriver om stora märken eller butikskedjor aldrig behöver lägga in någon länk.
Om någon av modebloggarna skriver om ett plagg, ett par skor eller en väska, så inte sjutton har de någon länk med i inlägget. - Ändå är det de som tjänar de stora pengarna...
Detta med länkar är bra, men kommer ju tyvärr bara att drabba de mindre bloggarna, som inte får betalt bara för att nämna var de köpt grejen, eller vilket märke det är.
Jag har inte någon lösning på problemet, men jag tycker det är orättvist att vissa ska kunna få en massa gratis.
Ändå känns det fel med de regler som gäller idag.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker, och hur det ska fixas faktiskt...

2010-05-01 @ 11:17:18
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Em

Karin: Jag tycker nog inte det är rättvist som sådan. Precis som till exempel inom idrotten så vinner de pris (ibland kan det vara tal om mycket pengar!) som vinner eller gör riktigt bra ifrån sig. Att stora bloggare tjänar på sin blogg, stör inte mig, men däremot så tycker jag att de skall betala skatt. Men hur reglerna för det hela skall vara är jättesvårt. Det går hur lätt som helst att bluffa, men så är det annars med löner, svarta pengar och extra goder i arbetslivet också. Det är svårt att komma åt sånt här.

2010-05-01 @ 11:22:59
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Karin: PS!!!! "Orättvist" skall det stå i början av min kommentar!! (Inte "rättvist")

2010-05-01 @ 11:24:49
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Malin

Sv: sa ar det nog absolut! Hade inte en tanke pa att jaga londonsvenskar for middag pa stan igar morse nar jag vaknade utan var helt installd pa pluggkvall... men sa fick jag en ursakt till att traffa en god van istallet. :)

2010-05-01 @ 11:32:24
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: Karin

Nej, att de tjänar pengar är helt rätt !
Gör man ett bra jobb, så ska man ha betalt !
Däremot tycker jag också de ska skatta som vanligt folk.
Men just detta att komma åt det...
Fast, precis som du skriver är det ju svarta pengar i omlopp överallt.
Att Bosse snickrar lite åt grannen har jag inga större problem med, men när det blir stort - Som stt en hel firma snyter undan allt, eller någon ständigt jobbar för svarta pengar, då tycker jag det är illa.
Samtidigt som jag tycker skatteverket är övernitiska, så kan jag förstå att de måste vara hårda också, för annars tog väl allt fler chansen att smita undan skatten.
Men, som sagt, hur det ska bli rättvist och var gränserna ska gå vet inte jag.
Det blir visst aldrig riktigt bra... :D

2010-05-01 @ 11:35:14
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Thakock

sv: Nej, men vad tråkigt! Haha, du får titta på bilder så länge! ;D

2010-05-01 @ 11:37:10
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Peterlarson

Eftersom jag inte har reklam på min blogg borde jag väl hålla mig utanför den här diskussionen, men jag tycker nog trots allt du har lite fel här EM.
För visst får ett företag reklam även utan länkar. Om Kissie eller Egoina skulle ha på sig ett visst klädesplagg på sina bilder, eller t.o.m. säga att dom verkligen "älskar" det så kan du vara övertygad om att det finns tusentals som själva vill ha just ett sådant själva. Vore det inte så skulle företag inte betala miljonbelopp bara för att deras filmer skulle vara fulla av deras produkter och inte skulle "kändisarna" på Oscarsgalor och liknande få sina klänningar gratis av modehusen.

Sedan är det självklart att det är stor skillnad om t.ex. bloggaren skriver positivt för att få fler grejor från företaget eller bara för att dom bara tycker att prylen är bra. Men hur kollar man sådant.

Ingen tror väl att företag skickar produkter till "stora" bloggare för att företagen är snälla.

När det gäller beskattningen så är det också svååra gränsdragningar. Ta ett extremt och "påhittat" exempel. En bloggare tar betalt i pengar för att skriva om produkter och skattar för dessa. För pengarna han/hon tjänar köper han/hon kläder, prylar, matvaror m.m.
En annan bloggare tar "betalt" i form av att istället få kläder, prylar mat och skattar inte.

Har båda en "inkomst" eller inte?
Har man en inkomst ska man ju skatta för den.

Annars kunde ju vi som jobbar "vanligt" be att våra företag köpte mat, prylar, kläder och betalade våra räkningar istället för lön och då skulle ingen skatt komma in och var skall då all vårdpersonal och städpersonal och alla andra och allt annat betalas med?

2010-05-01 @ 11:38:42
URL: http://peterlarson.wordpress.com
Postat av: Em

Peter: Jag håller med dig, men problemet för stor-bloggare är att de får massor som de inte vill ha, saker de aldrig bloggar om och saker de bara slänger. De vet inte vad avin från Posten innehåller och att låta bli att hämta ut går inte då. Sen kan de returnera, men?? Vem vill stå på Posten varje dag och kanske behöva betala frakt för allt? Jag skriver ju också att jag tycker saker de får och behåller OCH bloggar om med en länk eller uppenbar reklam (en firma-logga är samma sak som en länk för mig) skall det betalas skatt på.

Oavsett tycker jag att som Patrik nämner i sitt inlägg (som jag har länkat till), så kommer bloggaren i en omöjlig sits om man skall "bevis" sin oskuld. Det måste komma en lag som alla bloggare kan följa och där bloggaren vet vart gränsen går. Om Egoina visar upp sina Converse och massor med kläder från Gina Tricot, så riskerar hon att behöva betala skatt för det om hon inte kan visa upp kvitto. Då skulle hon behöva spara kvitto även för en kopp kaffe på Pressbyrån ifall hon håller den i handen på ett foto?

Det är svårt detta..

Det sista du nämner, det är inte helt ovanligt att företag gör så med en del av lönen, de sparar pengar och den anställda slipper betala skatt. Sen är det inte lagligt, men smutthål finns det överallt.

2010-05-01 @ 11:48:52
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av:

Godmorgon:) Allt bra me dig?

'
'

KOLLA

VÄRLDENS

STARKASTE

KUK

'
'
'
'

http://psychedelique.blogg.se

http://psychedelique.blogg.se
http://psychedelique.blogg.se
http://psychedelique.blogg.se

2010-05-01 @ 11:57:38
Postat av: Peterlarson

Det är ju aldrig kul att få saker man inte vill ha och inte om man måste betala skatt för det om man inte returnerar det och säger nej tack.

Men det finns värre saker ;D

Det här skulle ju inte vara ett problem om det handlade om en schampoflaska någon gång då och då, men det är stora, jättestora summor som är inblandade. Kanske inte för varje enstaka bloggare, men sammantaget och det känns som "ett kryphål"
Ett jävligt stort sådant

2010-05-01 @ 11:57:53
URL: http://peterlarson.wordpress.com
Postat av: Åsa

Det blir ju lite knepigt om man som hobbybloggare skriver "Titta här, vilka fin skor jag hittat" och länkar till ett företag. Å andra sidan kan ju inte skatteverket sitta och glo igenom ALLA bloggar i sverige.

2010-05-01 @ 12:05:26
URL: http://spinninghead.blogg.se/
Postat av: Janne

Ja, det skulle kunna vara reklam för resebranschen OM skylten till hotellet är med på bilden eller om planet dom flög med är med på bild så man ser vilka det är.
Jag håller med dig att det borde finnas en gräns och det är svårt vart och hur den gränsen skall dras.

Angående det du nämner i svaret till Peter så är det bara dom struntar i att visa upp eller nämna det dom har fått i bloggen. Jag tror, som vi pratat om tidigare, att dom skulle sluta skicka om dom inte får något som helst gensvar på det.

Teoretiskt så räknas det som reklam om Egoina håller en mugg kaffe från Pressbyrån i handen OM man ser deras logga.
Det var ju samma som en tjej i melodifestivalen. I uttagningen hade hon ett par skor där man såg loggan och hon var nära att bli diskad. Hon löste det genom att sätta på sig likadana skor i finalen men utan skomärkets logga på. Då kunde SVT inte sätta dit henne. Loggan är ett starkt varumärke.

2010-05-01 @ 12:06:42
Postat av: ttove♥

heej, fin blogg! :)
allt bra? :)

2010-05-01 @ 12:07:57
URL: http://bbarattove.blogg.se/
Postat av: Em

Peter: Håller med, hoppas de kan komma på något som blir mer rättvist för alla parter än så som det är nu. Nu kan det bli väldigt fel, både för den enskilde bloggaren, men också åt andra hållet med skattefusk.

Sen vill jag nämna rent generellt att den ersättningen man får för den uppenbara reklamen som finns hos stor-bloggare (och eventuellt andra) efter min kännedom utbetalas till bloggaren som lön, alternativt faktureras bloggaren blogg-sajten som eget företag. Dvs de betalar skatt oavsett för just den typen av reklam.

2010-05-01 @ 12:08:16
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

PS! Jag menar alltså den reklamen som finns mellan eller runt om inläggen och som tydligt gör reklam för en produkter eller ett företag. Finns inget hos mig. :D

2010-05-01 @ 12:10:36
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Peterlarson

Ja, det är en himla soppa och en härva alltihop.
Man måste ju få ha på sig kläder man faktiskt gillar utan att behöva bevisa att man inte fått dom eller får betalt för att ha dom...

Men iofs, annars skulle ju alla bloggare vara tvungna att vara nakna ;D

2010-05-01 @ 12:14:49
URL: http://peterlarson.wordpress.com
Postat av: Em

Efter de svaren Blondinbella fick hos Skatteverket, så kan en bloggare som inte slänger eller returnerar det hon/han får bli beskattad oavsett. (Finns i senaste showen där en viss "Egoina" var med, tror jag ;D). Bb demonstrerade det med att hämta ut olika lipgloss, testa de en gång och sen slänga. Då är det skattefritt ÄVEN om man bloggar om det. Men ger man bort "gåvan" eller behåller den efteråt, så skall man skatta.

Puh! Inte lätt detta, finns inga enkla svar, tyvärr. Men för alla som startar en blogg borde informationen om vad som gäller ges.

2010-05-01 @ 12:18:22
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Kommentaren ovanför var egentligen till Janne.. :D

Peter: Hahaha! Låter ju toppen! Kan inte du gå före som ett gott exempel?

2010-05-01 @ 12:21:22
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Peterlarson

"Gott exempel"???
Är du galen?

Dels vill vi inte ha en utbredd panik och mardrömmar bland läsarna och dels är min blogg ju rätt barntillåten

2010-05-01 @ 12:24:10
URL: http://peterlarson.wordpress.com
Postat av: Malin

Hade du en trevlig Valborg(om du firar det)? :)

2010-05-01 @ 12:27:25
URL: http://malinmelon.blogg.se/
Postat av: Janne

Hahaha, vilken tur att alla är så ärliga att dom verkligen slänger prylen när dom testat den. ;)

Bloggningen kanske ska klassindelas? Om man har, låt säga upp till 1000 unika läsare/dygn så räknas den inte som inkomstbringande och det är skattefritt att visa reklam och bilder. Kommer man över det räknas man som storbloggare och kan få en inkomst av den och då kan behöva visa kvitton på sakerna man visar upp vid en koll från skatteverket. Och bloggleverantören blir den som ska sända in hur många unika läsare den har.

Äsch, jag vet inte. Jag kommer inte skriva mer om detta ämnet just nu. :)

2010-05-01 @ 12:30:25
Postat av: kajsa

Jag tycker att det låter supersmart!

Läs gärna min blogg: http://sweetkaiisas.blogg.se

2010-05-01 @ 12:30:45
URL: http://sweetkaiisas.blogg.se/
Postat av: Beate

Försökte (förtvivlat) att läsa Patriks inlägg till det bittra slutet. Misslyckades... zzzhhhhhh.
Ditt inlägg var - tack och lov - kortare och helt okay.
Däremot tycker jag nog att bloggar som får kläder/skönhetsprodukter med mera för hundratusentals kronor bör bidra med skatt.

2010-05-01 @ 12:32:50
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Em

Peter: Du kan väl starta en anonym blogg som bara jag vet om? ;D

Janne: Inte jag heller, bortsett från att jag gärna följer upp Peters tråd.. ;D

2010-05-01 @ 12:33:20
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Millah :)

Lät oerhört bra tycker jag! :)

2010-05-01 @ 12:39:09
URL: http://finest.se/miillaah
Postat av: Janne

Jag med. Jag har ju länge efterlyst nakenbilder på dig men du har ignorerat dom frågorna hela tiden. ;D

2010-05-01 @ 12:45:12
Postat av: Kadri

Det verkar ju bar fast om en bloggare skulle nämna en o samma företag om o om igen utan o ge länk skulle det ju också vara reklam. till exempel du säher att den klänningen kommer från ellos och jag tycker att den är så fin. då går jag ju in på google o googlar fram adressen till deras hemsida.
jag tycker det är svårt det där. Ingen tvingar ju o kriva om företagen även om man har fått sakerna gratis. man kan ju kasta de. Vill man däremot ha mera gratis saker måste man väl skriva om de, men då ska man också betala för sig. Sen finns det ju en gräns hur mycket man får käna utan o skatta så alla småbloggare som kanske någon gång får en sak behöver ju inte oroa sig.

2010-05-01 @ 12:45:43
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Em

Janne: Jag hör lite dåligt.. ;D

2010-05-01 @ 12:47:29
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Patrik | Bloggliv.WS | Livet i Bloggform

Sv: Ja, nog sa de så att om man slänger sakerna så är det ok. Men bevisbördan ligger fortfarande hos bloggaren om skatteverket skulle få för sig att man fått en massa saker som man inte slängt. Det är i så fall bättre att stjäla saker att blogga om, för då är man oskyldig tills någon annan bevisat motsatsen :)

2010-05-01 @ 13:50:20
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: Diana

Jag är på tok för dåligt insatt i lagar och regler för att riktigt kunna uttala mig. Men lite åsikter har jag allt, haha!
Det kan tyckas orättvist att bloggare måste skatta för gåvor, saker som de inte ens bett om att få. Företagen borde tvingas att fråga personen i fråga om de vill ha grejerna eller ej. Så får bloggaren själv välja om den vill ta emot (samt skatta).
Kan vara en idé kanske...

2010-05-01 @ 15:44:10
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: diana

Tycker det låter som en bra regel. Borde kunna funka.

2010-05-01 @ 19:02:45
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Nattis 2.0

Företagen kommer att förlora en hel del med länkar. Jag kommer inte att länka en endaste en i framtiden om jag inte VET att jag får betalt,
kan alltså inte använda Tradedoubler eller andra affiliates och jag kan inte länka till snygga skor/kläder på företag som jag helt enkelt bara gillar eller har köpt för då tror skatteverket att jag har fått betalt.
För de stora bloggarna är det bra, för de mindre, inte alls bra!

Hej :)
Har du haft en bra dag?
*kram'

2010-05-01 @ 22:33:06
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Foofie

Företagen som skickar iväg gåvor till bloggerskorna är dem som ska få skatta tycker jag. Hur mycket tror ni inte att ett företag kan tjäna på att te.x blondinbella skriver om företagets ansiktskräm och länkar? Tiotusentals kronor antagligen, vad tjänar blondinbella på det förutom just själva ansiktskrämen, nej precis. Vill ett företag locka kunder genom att spontan skicka iväg en flaska schampoo till Kissie så får dom väl se till att produkten är skattad och klar tycker jag, det är ju ändå dem som tjänar mest på det hela i slutändan.
Har företaget och bloggerskan ett avtal så är det väl inget snack som saken. Sen kan man ju ställa sig frågan om skatteverket också ska börja jaga Jörgen som fick en femhundring för att han klippte grannens gräsmatta, eller Lisa som var barnvakt åt sin syster och fick ett par skor, eller Johanna som såg efter sin kusins katt medan denne var i Spanien och fick ett gymkort? Om jag lägger upp en bild på mig själv i min blogg, får jag nämna vart jag köpt den tjusiga blusen? Om jag sitter på en restaurang och ska äta och jag tar kort på maten för att mobilblogga om det, får jag nämna vart jag sitter och äter? När jag visar upp semesterbilderna i bloggen får jag nämna vart bilderna blev tagna? Utan att man ska beskattas för det. Nä någon måtta får det väl ändå lov att vara. Jag tycker att det är häxjakt det skatteverket bedriver och det har verkligen spårat ur.

2010-05-02 @ 01:47:02
URL: http://foofie.blogg.se/
Postat av: Ann-Katrin

Nej, det tycker jag var en väldigt ogenomtänkt idé. För det första handlar inte marknadföring om vem som kommer till din websida utan om vem som köper dina produkter. De flesta företag har inte bara webverksamhet, en del har webben enbart som information. En länk till en websida innebär inte per automatik att försäljningen går upp. Dessutom är de flesta småbloggar inte på något sätt sponsrade, förmodligen inte ens lästa av speciellt många, men länka kan man göra ändå, om man sett något man gillar. Skulle dessa också beskattas då, eller hur tänker du?
För det andra: Utför man ett arbete (recenserar en produkt man blivit ombedd att recensera till exempel) och man får lön för det i någon form så är det väl alldeles självklart att man också ska betala för det, det gör man ju inom alla andra arbeten?
Vill man inte ta emot och recensera så finns ju valet att inte ta emot och recensera. Skriver man inte om produkter man får, eller visar upp dem på bild lär företag sluta skicka produkter, och då har man löst problemet.

2010-05-02 @ 09:38:21
URL: http://padistans.blogspot.com
Postat av: manda

alltså det låter jättebra med tydliga gränser så alla vet vart de går, MEN jag förstår inte varför grejorna bara ska skattas om bloggaren visar upp dem? Bloggaren har ju ändå fått grejorna... men sen förstår jag inte varför gåvor ska skattas.. isf borde väl företagen fixa det innan de skickar iväg dem! precis som man gör när man köper en present till någon :) jag köper och därmed betalar jag skatte o sen får personen de liksom :) man skattar ju inte presenter man fått, haha! o ja, jag är extremt dåligt insatt i detta så de finns säkert någon logik i att de bara ska skattas om bloggaren visar upp dem.. Hur som, ingen skickar gåvor till mig! (ja, de är en pik till alla som ser denna kommentar ;))

2010-05-02 @ 21:29:51
URL: http://rundfyrklant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback